رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 442379

بانک مرکزی این بار واردکنندگان را تهدید قضایی کرد

اعتراف بانک مرکزی به ایجاد ابهام درمیان مردم

ساعت 24 - درست درحالی که نرخ دلار از عددی که رییس بانک مرکزی وعده داده بود فراتر رفت و باردیگر بی اعتباری داوری های سیاسی ریاست این نهاد آشکار شد بانک مرکزی در اقدامی نادر و عجیب و همانند یک رسانه عمومی اقدام به افشاگری و یک فهرست ناقص از دریافت کننندگان دلار 4200 تومانی و ارزهای نیمایی منتشر کرد. کارشناسان می گویند این کارعجیب بانک مرکزی موجب دردسر برای کسانی شده که با مراعات همه مراحل قانونی اقدام به ثبت سفارش کرده و با دریافت ارزاقدام به واردات کالا کرده اند.

عبد
dir="RTL"> صاحبان و مدیران این شرکتهای به این اقدام انتقاددارند و شهروندان نیز دربهت و حیرت به سر می برند که این کار بنک مرکزی چه فایده ای دارد. اما بانک مرکزی خود به ایجاد ابهام درذهنیت عمومی اعتراف و دراطلاعیه ای 6 بندی اقرارکرده که "انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز، موجب ایجاد سوالات و ابهاماتی در اذهان عمومی شده است و از این رو بانک مرکزی توضیحاتی را به منظور شفافیت برای آگاهی عموم ارایه میکند." این اعتراف به ابهام سازی بانک مرکزی درحالی انجام می شود که باردیگر صادرکنندگان تهدید شده اند وحتی این بانک آنهارا به ارجاع پرونده شان به نهاد قضایی تهدید کرده است. دربند ٦ اطلاعیه یادشده آمده است : " بانک مرکزی در راستای انجام وظایف قانونی خود اقدام به ایجاد سامانه‌های تخصصی برای رصد ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان کرده است و آمار ایفای تعهدات مزبور به طور منظم و مستمر تحت نظارت و پایش قرار دارد. در مواردی که واردکنندگان، به تعهدات ارزی خود عمل نکنند، بانک مرکزی و بانک‌ها مکلفند با معرفی واردکننده به مراجع ذی‌صلاح قضایی، از تمام اهرم‌های قانونی موجود برای الزام واردکنندگان به انجام تکلیف خود استفاده کنند."

بانک مرکزی معلوم نیست براساس کدام مجوز قانونی ، عرفی و شرعی دادن ارزبه واردکنندگان را امتیازی می داند که دولت ولابد این بانک به واردکنندگان می دهد و اصرار دارد این حق افراد نیست که ارز بگیرند. بانک مرکزی نوشته است: " باتوجه به سیاست‌های اقتصادی و ارزی جاری کشور، تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و شبکه بانکی به واردکنندگان کالاها و خدمات، امتیازی است که صرفاً به شرط وارد کردن کالاها و خدمات به اشخاص اعطا می‌شود و تمام افراد و شرکت‌هایی که از بانک مرکزی و نظام بانکی ارز دریافت می کنند، براساس مقررات موجود و قراردادهای منعقده با بانک‌ها، متعهد می‌شوند که به میزان ارز دریافتی، اقدام به وارد کردن کالاها و خدمات به کشور کنند. از این رو، دریافت ارز از سیستم بانکی یک حق نیست، بلکه امتیازی است که در مقابل تکلیف مشخصی به واردکنندگان کالاها و خدمات اعطا می‌شود و واردکنندگان مکلف به رعایت دقیق تکلیف مزبور هستند. بنابراین انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز، نقض اصل محرمانگی و رازداری بانکی محسوب نمی‌شود و دولت نیز برهمین اساس، بانک مرکزی را موظف به انتشار مداوم فهرست مورد اشاره کرده است. افشاگران بانک مرکزی که می دانند خطا کرده اند و ذهنیت منفی نسبت به کسانی که با طی مراحل قانونی ارز گرفته ایجادکرده است می نویسند :" فهرست‌های انتشار یافته از سوی بانک مرکزی، صرفاً بیانگر مشخصات کسانی هستند که اقدام به دریافت ارز برای موارد واردات کالا، واردات خدمت یا بازپرداخت اقساط و بدهی‌های ارزی کرده‌اند و اطلاعات مربوط به اینکه آیا واردکنندگان نسبت به انجام دقیق تکالیف قانونی خود (وارد کردن کالاها و خدمات یا استرداد عین ارز) اقدام کرده اند یا خیر، در این فهرست ها قابل مشاهده نیست. لذا صرف وجود نام شخص یا شرکتی در فهرست انتشار یافته از سوی این بانک بیانگر انتساب هیچ تخلفی به آنها نیست."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها