رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 442636

هشدار جدی به خریداران بلیت هواپیما و صدا و سیما!

ساعت 24 - با غیرقانونی خواندن فروش بلیت هواپیما از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی بی‌مجوز و نیز برخی سایت‌های غیرمجاز که اقدام به فروش بلیت جعلی هواپیما می‌کنند، متقاضیان خرید باید بیش از هر زمان دیگری از صحت مسیر و مرجع خرید بلیت هواپیما مطلع شوند.

بیش از این بارها در مورد خرید بلیت هواپیما از سایت‌هایی که فعالیت غیرمجاز دارند و اقدام به فروش بلیت جعلی هواپیما می‌کنند هشدار داده شده بود، اما با این حال پس از آنکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که اپلیکیشن‌های موبایلی مجوز فروش بلیت هواپیما ندارند و این اقدام از سوی آنها بدون طی شدن مسیر قانونی است، متقاضیان خرید باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به خرید بلیت هواپیما توجه کنند.

مسئله قابل تأمل دیگر در این خصوص تبلیغات مربوط به فعالیت اپلیکیشن‌های موبایلی فروش بلیت هواپیما در شبکه‌های تلویزیونی است و مشخص نیست به چه علت در این شبکه‌ها شاهد تبلیغ اپلیکیشن‌هایی هستیم که امکان خرید بلیت هواپیما از طریق آن‌ها وجود دارد، در حالی که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیت هواپیما از طریق اپلیکیشن‌ها موبایلی فاقد وجاهت قانونی است چرا که مسیر فعالیت قانونی از سوی آن‌ها طی نشده است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت اینکه، فعالیت اپلیکیشن‌های موبایلی فروش بلیت هواپیما امکان مناسبی است که خرید بلیت را برای متقاضیان تسهیل می‌کند، اما با توجه به اینکه فعالیت غیرقانونی برخی سودجویان می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای متقاضیان خرید و سرمایه آن‌ها به وجود آورد باید هرچه سریع‌تر در مسیر فعالیت قانونی اپلیکیشن‌ها موبایلی گام برداشت و نهادهای ذی‌صلاح از جمله سازمان هواپیمایی کشوری و پلیس موظف هستند با بسترهای غیرقانونی در این حوزه برخورد کنند.

صرفاً دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز بند «الف» از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هستند و با معرفی سایت‌های فروش که به تأیید این سازمان می‌رسد می‌توانند اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند و سایر سایت‌ها و مجاری فروش بلیت هواپیما از نظر سازمان هواپیمایی وجاهت قانونی ندارند.

اسامی دفاتر و سامانه فروش الکترونیکی مجاز دارای مجوز بند «الف» روی سایت سازمان هواپیمایی قرار دارد و علاوه بر این سیستم اصالت‌سنجی روی سایت این سازمان به آدرس www.cao.ir قرار گرفته تا متقاضیان نسبت به صحت بلیت خود اقدام کنند.

علاوه بر این دفاتر خدمات هوایی که دارای مجوز بند «ب» از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند می‌توانند به صورت تور اقدام به فروش مجاز بلیت کنند؛ هرچند که فروش بلیت به صورت تک از سوی آن‌ها ممنوع است.

رضا جعفرزاده به تازگی در گفت و گو با ایسنا، تاکید کرد که اقدام غیرقانونی فروش بلیت از سوی سایت‌ها و نیز اپلیکیشن‌ها در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد و اگر در این رابطه گزارشی نیز از سوی مردم به سازمان هواپیمایی کشوری ارجاع داده شود، در جهت برخورد با متخلفان اقدام می‌شود.

در ایام تعطیلات نیز به طور معمول شاهد تخلف برخی سایت‌های اینترنتی در فروش بلیت هواپیما هستیم و به طور مثال در ایام ۲۲ بهمن ماه سال گذشته، یک سایت اینترنتی اقدام به فروش ۳۰۰ فقره بلیت جعلی کرده بود که پرونده آن توسط سازمان هواپیمایی کشوری و پلیس پیگیری شد.

متقاضیان خرید بلیت هواپیما می‌توانند با مراجعه به سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری از لیست دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی و نیز لیست دفاتر معتبر فروش بلیت الکترونیکی مطلع شوند و علاوه بر این به دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی خطوط هوایی کشور که شامل سقف و کف قیمت‌ها در نوروز سال ۱۳۹۸ که مطابق با نرخ‌های مصوب آذرماه سال جاری است دست یابند.

آن‌ها همچنین می‌توانند پرواز می‌توانند از طریق سایت شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی نسبت به خرید بلیت سفر خود اقدام و اگر قصد دارند بلیت خود را از طریق سایت‌های اینترنتی خرید کنند باید حتماً با راستی آزمایی نسبت از معتبر بودن سایت مربوطه اطمینان حاصل نمایند و بلیتی را با قیمتی بالاتر از نرخ تعیین شده در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی و نیز سایت سازمان هواپیمایی کشوری خرید نکنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها