رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443092

ظریف: وقت آن است ترامپ لجنزار را بخشکاند

ساعت 24- وزیر خارجه ایران دوشنبه با اشاره به سلطه مافیای تسلیحات بر سیاست خارجی آمریکا از رئیس‌جمهور این کشور خواست با این پدیده مقابله کند.

ظریف
style="text-align:justify">«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران دوشنبه با اشاره به سلطه مافیای تسلیحات بر سیاست خارجی آمریکا از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته به مقابله با آن بپردازد.

او در توئیتر با اشاره به بخشی از سخنان ترامپ در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «دونالد ترامپ به درستی از "مجتمع نظامی-صنعتی" که آمریکا را به سمت جنگ‌های همیشگی می‌کشاند اعلام انزجار می‌کند.»

ظریف در ادامه نوشت: «اما اینکه به تیم B اجازه داده شود با دوشیدن قصابان مستبد و فروختن گسترده سلاح به آنها دیپلماسی را نابود کنند و در جنایت‌های جنگی همدستی کنند، دستاوردی غیر از تقویت همان مجتمع نظامی-صنعتی ندارد.»

منظور وزیر خارجه ایران از تیم B، گروهی از سیاستمداران جنگ‌طلب در دنیا است که نام یا نام خانوادگی با حرف B شروع می‌شود. این گروه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی را شامل می‌شوند.

ظریف در ادامه یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ مبنی بر اینکه در صورت ورود به کاخ سفید «لجنزار واشنگتن» را خواهد خشکاند (اشاره به بخش‌های پنهان که سیاست‌های دولت را هدایت می‌کنند) را به او یادآوری کرده است.

ظریف در ادامه توئیتش نوشته است: «آیا وقت خشکاندن لجنزار [واشنگتن] نرسیده است؟»

ترامپ در بخشی از مصاحبه خود با فاکس‌نیوز که بامداد دوشنبه منتشر شد، در پاسخ به سوالی درباره احتمال بروز جنگ با ایران به نقش مافیای تسلیحات یا اصطلاحاً «مجتمع نظامی-صنعتی» در سیاست‌های جنگ‌افروزانه آمریکا اشاره کرده بود.

او گفت: «بسیار خوب، من آدمی هستم که درباره این جنگ‌هایی که ۱۹ سال پیش اتفاق افتاد صحبت کرده‌ام و نیروهای ما هنوز در آنجا هستند. خودتان را گول نزنید، شما یک مجتمع نظامی-صنعتی دارید. آنها جنگ را دوست دارند. همان‌طور که می‌دانید در سوریه وقتی من خلافت [داعش] را از بین بردم گفتم که می‌خواهم نیروهایمان را برگردانم، اینها گُر گرفتند. اینجا در واشنگتن آدم‌هایی هستند که هیچ‌وقت نمی‌خواهند [نیروها] خارج شوند.»

«مجتمع نظامی-صنعتی» نوعی ائتلاف غیررسمی بین ارتش یک کشور و صنایع دفاعیِ تأمین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای نیروهای مسلح است.

عوامل مجتمع نظامی ـ صنعتی با ارائۀ تصویری از یک تهدید غیرواقعی یا بزرگ نمایی تهدیدات امنیتی موجود، سیاست خارجی کشور را به سمت نظامی‌گری و اتخاذ سیاست های امنیتی و افزایش بودجۀ نظامی سوق می دهند.

دولت آمریکا در روزهای گذشته با متهم کردن ایران به تحرکات جدید در منطقه ضد منافع آمریکا ناو «یو اس اس آبراهام لینکلن» و چند بمب‌افکن را به منطقه اعزام کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد این ادعاها اقدام واشنگتن را «جنگ روانی» توصیف کرده است.

دو رسانه آمریکایی پنجشنبه گذشته در گزارش‌هایی جداگانه بر تلاش «دونالد ترامپ» برای دورگزینی از درگیری نظامی با ایران تأکید کرده‌ و نوشته‌اند او از تلاش‌های خودسرانه برخی از مشاورانش برای کشاندن او به جنگ با ایران، ناخرسند است.

«سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه نوشته ترامپ معتقد است مداخله نظامی گسترده در ایران برای او از لحاظ سیاسی ویرانگر خواهد بود.

واشنگتن‌پست هم به نقل از چندین مقام آمریکایی نوشته ترامپ رویکرد دیپلماتیک برای حل و فصل تنش‌ها را ترجیح می‌دهد و خواستار گفت‌وگوی مستقیم با سران ایران است.

گزارش این دو رسانه آمریکایی و ادعاهای مطرح‌شده در آنها از قول مقام‌های دولت آمریکا را از طرف دیگر می‌توان در راستای نوعی فضاسازی برای چیدن واقعیت‌های میدانی در قالب بازی «پلیس بد-پلیس خوب» و در نهایت تحت فشار گذاشتن تهران برای انتخاب راه گفت‌وگو از دو گانه جنگ-مذاکره دانست.

برخی تحلیلگران می‌گویند دولت آمریکا بر اساس نوعی تقسیم کار در تلاش است شخص ترامپ را «پلیس خوب» و حامی گفت‌وگو با ایران و «جان بولتون» و «مایک پامپئو» را پلیس بد و طرفدار جنگ با ایران به تصویر بکشند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها