رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443195

تا فرهنگ‌سازی نشود نماینده باید برای رای در مراسم ترحیم و پلوخوری مردم شرکت کند

ساعت24 -عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اظهار کرد: تا فرهنگ‌سازی نشود نماینده مجبور است برای بدست آوردن رای در مراسم ترحیم و پلوخوری مردم شرکت کند.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص طرح استانی شدن انتخابات خاطرنشان کرد: اصل طرح استانی انتخابات مجلس که ابتدا مورد نظر طراحان بود در طی بحث‌های مجلس تغییر مسیر داد و زوائدی به آن اضافه شد که هم با سیاست‌های کلان انتخاباتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود و هم با قانون اساسی مغایرت داشت و موجب برگشت این طرح از شورای نگهبان شد لذا اگر همان طرح اولیه مورد توجه قرار می‌گرفت شاید خیلی راحت‌تر به تصویب می‌رسید.

ترقی در ادامه در خصوص راهکار فاصله گرفتن نمایندگان از بخشی‌نگری و حرکت به سمت کلان‌نگر شدن آن‌ها تأکید کرد: این یک مبحث دو طرفه است، تا وقتی توقعات، انتظارات و مطلبات مردم از نمایندگان بخشی باشد نمایندگان هم نمی‌توانند کلان‌نگر باشند، اگر کلان‌نگر باشند یک دوره بیشتر رای نمی‌آورند و مردم مجددا بدنبال کسی می‌گردند که به مسائل بخشی آن‌ها توجه کند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما روی فرهنگ مردم کار جدی و اساسی انجام ندادیم تا توقع آن‌ها از نماینده آسفالت کشیدن، حل مشکلات شهری، ایجاد شغل، پیدا کردن کار برای بچه‌ها و مسائلی از این دست نباشد بلکه نماینده را برای قانون‌گذاری و ریل‌گذاری دولت در مسیر صحیح کشور با حفظ منافع ملی نه منافع منطقه‌ای و شهری امثال اینها کمک کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه بیان کرد: اگر فرهنگ‌سازی در جامعه انجام شود طبیعتاً نماینده‌ها به مرور می‌توانند کلان‌نگر باشند اما اگر این فرهنگ ایجاد نشود نماینده مجبور است برای بدست آوردن رای برای ورود به مجلس در مراسم ترحیم و پولوخوری مردم شرکت کند، در ریز مسائل شهر حضور داشته باشد و با تذکر و سوال و این قبیل مسائل موضوعات شهری خود را دنبال کند و الا از رقبای خود عقب خواهد افتاد و این مساله موجب می‌شود نماینده دلسوز رای نیاورد ولی نماینده‌ای که کلان‌نگر نیست و می‌خواهد با رفتارهای پوپولیستی موفق شود رای بیاورد.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌شود تنها با یک قانون مشکلات فرهنگی جامعه را اصلاح کرد خاطرنشان کرد: از طرف دیگر استانی شدن موجب می‌شود خیلی از نیروهای قوی که به درد کار قانون‌گذاری می‌خورند و از نخبگی لازم و مناسب برای این کار برخوردار هستند چون توان لازم را برای اینکه هزینه تبلیغات در سطح استان را ندارند کناره‌گیری کنند آن هم در حالی که باید دنبال اینها رفت و تلاش کرد این افراد نماینده شود.

ترقی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ممکن است عده‌ای وابسته به کانون‌های قدرت و ثروت به راحتی رای بیاورند و بعد نه تنها هیچ کاری برای مردم نکنند بلکه جیب خودشان را پر کنند.

وی با بیان اینکه پول و ثروت در کنار روی آنتن بود در انتخابات استانی حرف اول را می‌زند خاطرنشان کرد: اینها معایبی است که ما را از اصل هدفی که برای مجلس در نظر گرفته شده است دور می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: اگر انتخابات حزبی باشد و احزاب بتوانند نقش اصلی را در معرفی، شناسایی و نظارت بر عملکرد نماینده بازی کنند شرایط خیلی فرق می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مردم خودشان مستقیم نمی‌توانند بر عملکرد نماینده نظارت داشته، افراد نخبه را شناسایی و موردحمایت قرار بدهند اظهار کرد: طبیعتاً اگر این نقش به احزاب داده شود هم بر کیفیت نامزدها افزوده خواهد شد و هم بر عملکرد آن‌ها نظارت جدی‌تری توسط احزاب انجام می‌شود و طبیعتاً وقتی‌که نماینده‌ها در برابر احزاب پاسخگو بودند، هم‌حزب و هم خود نماینده در برابر مردم هم پاسخگو خواهند بود بااین‌حال متأسفانه هنوز سیستم انتخابات ما حزبی نیست تا احزاب بتوانند این نقش را به نحو مطلوبی ایفا کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها