رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443629

به رغم ادعای ایستادگی دربرابر اعمال تحریم آمریکایی

ترکیه خرید نفت از ایران را متوقف کرده است

ساعت 24 -درحالی که خبرگزاری های بزرگ دولتی و حکومتی ایران تا ساعت 17 امروز پنجشنبه 2خرداد هیچ خبری درباره توقف خرید نفت ایران از سوی ترکیه منتشر نکرده اند سایت های خبری غربی این خبررا به نقل از خبرگزاری رویترز وهمچنین خبرگزاری فرانسه مخابره کرده اند .

تورکییه
dir="RTL"> به گزارش رویترز، یک مقام دولتی ترکیه، که از او نام برده نشده، گفته است این کشور از اول ماه جاری خرید نفت از ایران را متوقف کرده است. براساس این گزارش، مقام دولتی ترکیه با یادآوری اینکه ترکیه یکی از هشت کشور برخوردار از معافیت از تحریم نفتی ایران بود، گفته است که دولت این کشور در حال حاضر از تحریم نفتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تبعیت می‌کند.سه روز پیش، رویترز به نقل از منابع نفتی گزارش کرده بود که از اول ماه مه و لغو معافیت‌های شش ماهه قبلی، هیچ نفتکشی که در بنادر ایران بارگیری شده باشد وارد بنادر ترکیه نشده است. تحلیلگران گفته‌اند که ترکیه به جای ایران، نیاز نفتی خود را از عراق، روسیه و قزاقستان تامین می‌کند.خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در مورد توقف واردات نفتی ترکیه از ایران، به نقل از یک مقام دولتی ترکیه بدون ذکر نام او، گفته است که کشورش خرید نفت از ایران را "به خاطر رعایت تحریم آمریکا" متوقف کرده هرچند اساسا با این تحریم‌ها مخالف است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، این مقام دولتی که وزیر خارجه ترکیه را در سفر به فرانسه همراهی می‌کرد، گفته است که ترکیه "به عنوان متحد استراتژیک آمریکا" از تحریم نفتی علیه ایران تبعیت کرده است.اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در اجلاس سران و رهبران کشورهای عضو ناتو - با وجود اختلافات جاری ترکیه و آمریکا متحدان استراتژیک یکدیگر محسوب می‌شوند. خبر تصمیم ترکیه به توقف واردات نفت ایران در حالی منتشر می‌شود که به گفته ناظران، روابط سنتی بین ایالات متحده و ترکیه، به عنوان دو متحد سیاسی و نظامی قدیمی، در سال‌های اخیر "زیر فشار" قرار داشته است. انتقاد برخی کشورهای غربی از دولت کنونی ترکیه در زمینه‌هایی مانند رعایت حقوق بشر، و تصمیم ترکیه به خریدهای تسلیحاتی از روسیه در این زمینه موثر بوده است.

محدودیت صادرات نفتی ایران

تا قبل از خروج ایالات متحده از برجام، صادرات نفتی ایران به دو میلیون و ٥٠٠ هزار تا دو میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز بالغ می‌شد که پس از اجرایی شدن تحریم‌ها، به حدود یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه تنزل کرد. اگرچه چند تن از مقامات آمریکایی از "به صفر رساندن" صادرات نفتی ایران سخن گفته‌اند، بسیاری از کارشناسان معتقدند که جمهوری اسلامی همچنان قادر خواهد بود با دادن تخفیف و تسهیلات ویژه، مقادیری نفت را به برخی خریداران خود بفروشد. تخمین زده می‌شود که فروش نفت ایران ممکن است به ٤٠٠ تا ٥٠٠ هزار بشکه در روز هم برسد.اگرچه کشورهای باقی‌مانده در برجام از جمله اروپائیان از سرگیری تحریم آمریکا علیه ایران را نادرست دانسته و از تلاش برای تامین منافع جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند، اما به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها عمدتا مراعات شده است زیرا شرکت‌های بزرگ جهان به واسطه ارتباط و اتکایی که به روابط مالی و تجاری با آمریکا دارند، مایل به قرار گرفتن در معرض تحریم‌های ثانویه آن کشور نیستند. اخیرا و همزمان با سفر وزیر خارجه ایران به چین، گزارش‌هایی در مورد عزم چین برای ادامه واردات نفتی از ایران منتشر شد اما خبری از نقل و انتقالات در این زمینه انتشار نیافته است. چندی پیش برخی خبرگزاری‌ها از ورود یک نفتکش حامل نفت ایران به چین خبر دادند، هر چند بعضی منابع گفتند که به نظر می‌رسد محموله این کشتی در چین انبار خواهد شد.مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که در نظر دارند دامنه تحریم‌ها را گسترش دهند و اخیرا صادرات فلزات ایران را نیز مشمول تحریم قرار دادند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها