رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 444077

تحلیل جالب سیان‌ان از سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ

ساعت24 -شبکه خبری سی ان ان در تحلیلی پیرامون اقدامات بحران آفرین دونالد ترامپ در منطقه و خلیج فارس نوشت: ترامپ با اعزام ناوهواپیمابر به خلیج فارس و ارائه طرح صلح "جرد کوشنر" در خاورمیانه با خطر می رقصد.

تارنمای خبری سی ان ان روز یکشنبه دراین تحلیل به قلم "تامارا کیبلاوی" (Tamara Qiblawi) نوشت: درخلیج فارس آمریکا با اعزام ناو هواپیمابر "یو.اس.اس آبراهام لینکلن" به طرف مقابل پیام خصومت ورزی می فرستد، در همان حال در "شامات" نیز رئیس جمهور روند طرح نوعی از صلح (سازش) ، صلح از قبل تعیین شده برای دو طرف اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و فلسیطینیان را آغاز کرده است.

نویسنده این تحلیل نوشت: آمریکا به ظاهر همزمان بر طبل جنگی می کوبد که این دو کانون بحران تنها به فاصله چند صد مایل در منطقه خاورمیانه از یکدیگر قرار دارند.

کیبلاوی نوشت:درحقیقت وقایع شامات و خلیج فارس می تواند دو سوی یک سکه باشند، اینکه از هر دو طرف مقابل می خواهد تا خواسته های آمریکا و متحدانش را بپذیرند، مساله ای که می تواند تنش طولانی مدت گذشته را اکنون به سوی تنشی جدید و احتملا پر خشونت تری بکشاند.

تحلیلگر سی ان ان نوشت: وقایع اخیر در خلیج فارس به سمت "حیطه خطر" پیش می رود، تشدید تنش ها بین ایران با آمریکا و متحدان آن می تواند به سرعت خارج از کنترل شود، درحالی که ترامپ می گوید مایل به مذاکره با ایران است.

کیبلاوی نوشت: دولت ایران دریکسال گذشته و از زمان خروج آمریکا در ماه مه 2018 میلادی از توافق هسته ای و به گفته کارشناسان "راهبرد صبر" در پیش گرفته است.

"نیسان رفعتی"(Naysan Rafati) تحلیلگر "گروه بحران ایران" دراین باره به سی ان ان گفت: فرض اصلی کارزار فشار حداکثری (علیه ایران) یک تهدید و جبر اقتصادی است ، با وضع کردن نزدیک به یک هزار تحریم (علیه ایران) و زدن برچسب ترور به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با قطع صادرات نفتی ایران آیا اکنون آمریکا امیدوار است ایران به میز مذاکره بازگردد؟.

رفعتی درادامه به سی ان ان گفت:آنچه شاهدیم پاسخ قاطع از جانب ایران بود، وخطری که همواره ممکن است وجود داشته باشد، این بدان معناست که ایران به شما می گوید می توانید مرا تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار دهید، اما ما هم همواره کارت های خود را برای بازی داریم.

تحلیلگر سی ان ان نوشت: قطعا یک سری تشدید (تنش ها) را داشتیم و واضح است که ایران "راهبرد صبر" را درحال کنار گذاشتن و رسیدن به درجه ای از "راهبرد بی صبری"است.

سی ان ان در ادامه این تحلیل نوشت: با توجه به گسترش یافتن بحران در منطقه خلیج فارس، خرابکاری در بندر فجیره امارات و حمله به خط لوله عربستان که منجر به بالارفتن بهای نفت شد، "جرد کوشنر" داماد دونالد ترامپ، به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا نخستین بخش از طرح صلح خود برای اسرائیل و فلسطینی ها را ارائه کرد.

تحلیلگر سی ان ان نوشت: بنابر این طرح صلح (سازش) کوشنر به طرف فلسطینی می گوید که باید امتیازهای سیاسی بدهند.

سی ان ان نوشت:این اقدام درحالی صورت می گیرد که دولت ترامپ در برخی موارد به مانند به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و قطع کمک های مالی به پناهندگان فلسطینی، طرف اسرائیلی را در موضع قوی تری قرارداده است، این درحالی است که فلسیطنی ها طرح کوشنر را رد کرده اند.

تارنمای خبری سی ان ان در ادامه نوشت:"صائب عریقات" دبیرکل سازمان آزادی بخش فلسطین دراین خصوصوص گفت که راه حل (پایان بخشیدن) به درگیری، تثبیت شرایط زندگی تحت اشغال نیست بلکه فلسطینیان خواستار پایان بخشیدن به اشغالگری فلسطین هستند.

درهمین حال "هادی اَمر" (Hady Amr) معاون سابق فرستاده ویژه مذاکرات رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما دراین باره به سی ان ان گفت: امیدواری من این است که طرح کوشنر منتهی به یک چرخه ای از خشونت نشود، تا اسرائیل دست به الحاق سرزمین های بیشتری همچون کرانه باختری بزند و احتمالا پایان بخش راه حل دو دولت نگردد.

تحلیلگر سی ان ان نوشت: درمورد ایران و فلسطین به نظر می رسد که ترامپ سعی دارد تا بیشترین امتیازهای سیاسی را بدست آورد.

کیبلاوی درادامه نوشت: درهردو مورد ایران و مساله فلسطین با توجه به اقدامات ترامپ احتمالا شاهد مقاومت هرچه بیشتری از سوی طرف های مقابل خواهیم بود، هنگامی که دو نیروی متقابل تحرک سیاسی صورت ندهند، آنگاه اوضاع می تواند به سرعت به سمتی رود که به گفته سیاستمداران مواجه با آن به درستی سامان ندیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها