رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 444099

چرا این بار کنفرانس اقتصادی بحرین متفاوت است؟

ساعت24 -کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که در صورت عدم تحقق معامله قرن تا سال 2020 دونالد ترامپ در انتخابات شکست خواهد خورد.

پس از کش و قوس های فراوان سرانجام جزئیات معامله قرن اعلام شد که دو بخش اقتصادی و سیاسی را شامل می شود. این نشست در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه و با حضور وزیران اقتصاد و رؤسای شرکتهای تجاری از کشورهای مختلف و با محوریت طرح های اقتصادی برگزار خواهد شد. در همین راستا گروه های فلسطینی و تعداد زیادی از کشورهای منطقه با این نشست مخالفت کرده اند و خواستار عدم شرکت کشورها در این کنفرانس شده اند. از طرفی دیگر، آمریکا عربستان، بحرین، امارات و رژیم صهیونیستی از برگزاری این نشست استقبال کرده اند. برای بررسی جزئیات این نشست با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید :

به نظر شما چرا بحرین میزبان نشست اقتصادی منامه شد؟

کنفرانس اقتصادی بحرین که قرار است با موضوع معامله قرن برگزار شود، نخستین گام برای تابوشکنی در زمینه عادی سازی روابط بین اعراب و رژیم صهیونیستی است. در همین راستا رابطه بحرین با رژیم صهیونیستی تقریبا از حدود 4 سال گذشته آغاز شده و به تدریج علنی شده است. همچنین طی سال های اخیر نتانیاهو و برخی دیگر از مقام های رژیم صهیونیستی چندین بار از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بازدید کرده اند. برخی از کشورهای عضو این شورا مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین نیز می کوشند تا با رژیم صهیونیستی در جهت تقابل مستقیم با ایران همکاری کنند. کشورهای مذکور با تقویت جایگاه رژیم صهیونیستی در شورای همکاری خلیج فارس چند هدف را دنبال می کنند: برقراری روابط گسترده اقتصادی با رژیم صهیونیستی؛ در طرح خاورمیانه جدید شیمون پرز در سال 1995 تاکید شده بود که تا سال 2020 سطح روابط تجاری بین رژیم صهیونیستی و 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس سالانه باید به 70 میلیارد دلار برسد. از همین سو در گام نخست آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و بحرین درصدد تشکیل راهبرد مشارکت اقتصادی بین رژیم صهیونیستی و شورای همکاری خلیج فارس هستند و از آنجایی که بحرین دشمنی آشکاری با جمهوری اسلامی ایران دارد سعی می کند روابط شورای همکاری را با رژیم صهیونیستی گسترش دهد و به همین دلیل می بینیم که منامه برای اولین بار کنفرانس بین المللی را با مشارکت چند کشور میزبانی می کند. بنابراین به نظر می رسد که آمریکا و رژیم صهیونیستی گام های مهمی را در جهت عادی سازی روابط با کشورهای عربی برداشته اند.

گروه های مقاومت همواره بر راه حل های سیاسی برای حل بحران تاکید دارند و از کشورهای دیگر خواسته اند که این کنفرانس را تحریم کنند. چرا با وجود اهمیت حل و فصل مسائل سیاسی در بخش اول این کنفرانس با موضوع طرح های اقتصادی برگزار می شود؟

از آنجایی که مسائل سیاسی از حساسیت بیشتری برخوردار است لذا گام اول اقتصادی خواهد بود؛ بدین معنا که روابط اقتصادی بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با رژیم صهیونیستی برقرار شود تا در نتیجه روابط اقتصادی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس کاهش یابد و رژیم صهیونیستی جایگزین شود. نکته ای دیگر این است که جهان تا سال 2020 شاهد بازگشایی سفارت رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی خواهد بود.

آیا «معامله قرن» در هر دو محور اقتصادی و سیاسی که مطرح شده است عملی خواهد شد یا بیشتر از آن می توان به عنوان یک شوی سیاسی نام برد؟

دونالد ترامپ، محمد بن سلمان و بنیامین نتانیاهو به شدت خواهان عملی شدن این طرح هستند و با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترامپ می خواهد از این موضوع بهره برداری تبلیغاتی کند. اگر چه این طرح باید بزودی اجرایی شود اما موانع بزرگی هم پیش روی آن است که یکی از آنها مخالفت تشکیلات خودگردان و سازشکار فلسطینی است، گروه های جهادی دیگر فلسطینی نیز با این طرح موافق نیستند و تمام تلاش خود را برای منع اجرای آن به کار خواهند بست. کشورهای چون ایران، عراق، لبنان، یمن و سوریه نیز از دیگر مخالفان سرسخت معامله قرن هستند . حتی اگر این رویداد منجر به درگیری در اراضی اشغالی شود ملت فلسطین آن را نخواهد پذیرفت.

در صورت عدم تحقق این طرح آینده سیاسی ترامپ چگونه رقم خواهد خورد؟

همانطور که اشاره کردم دونالد ترامپ برای استفاده های تبلیغاتی به شدت این طرح را دنبال خواهد کرد و در همین راستا تلاش او بر این است تا جبهه گسترده ای را ایجاد کند. حتی تحرکات اخیر آمریکا مانند اعزام ناوهواپیمابر به منطقه و تهدیدهای نظامی علیه ایران در چارچوب توجه افکار عمومی به خلیج فارس صورت می گیرد تا از طریق بحران سازی بتوانند به نوعی این طرح را به هر شکلی که شده اجرایی کنند. به عنوان نکته پایانی اگر معامله قرن تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اجرایی نشود ترامپ در انتخابات شکست خواهد خورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها