رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 446432

توانایی بانک مرکزی در کنترل نرخ دلار درمعرض راستی آزمایی قراردارد

نرخ دلار پس از رفتن نخست وزیر ژاپن به سمت بالا یا به سمت پایین ؟

ساعت24 - کاهش نرخ برابری دلار به ریال ایران در10 روز تازه سپری شده حرف ها و حدیث های قابل اعتنایی دربازر سیاست و دربازار تحلیل های ارزی پدیدار کرده است. روزنامه کیهان به مثابه نوک پیکان جبهه ضددولت درهر عرصه ای با همان نگاه دسیسه بین خود باوردارد که برخی جریان های خاص خواسته اند نشان دهند اگر ایران با آمریکا سازگار شود نرخ دلار روند کاهنده را تجربه می کند و دلیل آن را نیز کاهش قیمت دلار همزمان با طرح موضوع میانجی گری ژاپن میان ایران و آمریکا می دانند. .

خبر
r /> بانک مرکزی قهرمان
اما عبداناصر همتی رییس بانک مرکزی این ادعا را قبول ندارد و معتقد است بانک مرکزی توانسته است دسیسه بزگ آمریکا را بی اثرکند و بانک مرکزی قهرمان مبارزه با تحریم هاست. وی نوشته است: قبلا نیز تأکید کردم، دراجرای سیاست‌های جدید ارزی درقبال صادر کنندگان ونقشی که در تأمین ارز سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات واسکناس صرافی ها خواهند داشت ونیز مدیریت و راهبری بازار اسکناس ارز ، خصوصا آماده شدن برای عملیاتی کردن بازار متشکل ارزی، شاهد منطقی ترشدن قیمت ارز در بازار خواهیم بود.وی تاکید کرده است :از اول سال تاکنون میزان تأمین ارز برای واردات به رقم قابل توجه ۹.۴ میلیارد دلار رسیده است ، که حدود ۵ میلیارد دلار آن درنیما تأمین شده است! درمورد بازار ارز این نکته را بارها تأکید کرده ام، عوامل سیاسی و بین الملی در شرایط تحریمی، در نوسانات بازار بی تأثیر نیستند و اخبار به ظاهر مثبت و منفی هرکدام به سهم خود تاحدودی می توانند بازار ارز را متأثر سازند.همتی در ادامه این یادداشت آورده است: با اطلاعی که از توانایی‌ها و امکانات وذخائر ارزی کشور، روابط و ساختار جدید درحال شکل گیری تجاری و کانالهای مالی دارم ، تأثیر آمد و رفت های دیپلماتیک را در شرایط خاص سیاسی و روانی مهم ، لیکن آنرا تعیین کننده اصلی روند بازار ارز نمیدانم. بانک مرکزی امروز در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد وقتی واضعان حداکثر فشار تحریمی، به تدابیر بانک مرکزی در خنثی کردن توطئه اعتراف می‌کنند ، انصاف نیست، صحبت از دستکاری در نرخ ارز، برای توجیه آمد و رفت‌ها ومذاکرات بشود. افتخار مهم بانک مرکزی تداوم مقاومت در شرایط پیچیده تحریم ، برای تقویت ارزش پول ملی و حفظ ثبات اقتصادی است.
نظرکارشناسان
بررسی نمودار ۱۰ روزه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد نشان می‌دهد بازارسازی میدانی بازارساز در روزهای اخیر جلوتر از بازارسازی رسمی آن حرکت کرده است و در بیشتر مواقع، نرخ دلار آزاد پایین‌تر از نرخ صرافی بانک‌ها بوده است. به نظر می رسد بازارساز کاهش نرخ را "بدون توجه" به وقایع مهم فاندمنتال همچون تحریم پتروشیمی دنبال کرده و به‌نظر می‌رسد براساس راهبردی از قبل تعیین شده در حال پیشروی است.برخی فعالان،دلایل زیر را از استراتژی کاهشی کردن دلار از سوی بازارساز ارزیابی می‌کنند. کارشناسان باوردارند . روند کاهشی به‌جای نویدبخش بودن، بیشتر مایه نگرانی است، چرا که احتمالا بازارساز می‌داند وقایع پیش‌رو می‌تواند منجر به افزایش چند کانالی دلار شود و ل به همین دلیل بازارساز پیش‌دستی کرده، نرخ را پایین آورده تا افزایش آتی را پیش‌خور و در کانال هدف خود کنترل کند. باورکارشناسان این است که بانک مرکزی می خواهد نشان دهد تحریم پتروشیمی ایران پیامدی بربازار ارز ندارد والبته یکی از هدف نیز می تواند جمع‌کردن اسکناس دلارهای خانگی از بازار باشد.
چشم انداز بازار در کوتاه مدت
باتوجه به اینکه آمد و شد وزیر خارجه آلمان به ایران با نتیجه محسوس و موثر درکوتاه مدت مواجه نبود و این سیاستمدار اروپایی درتهران تصریح کرده است اروپا می خواهد برجام را نجات دهد اما نمی تواند معجزه کند و با توجه به اینکه درروزهای اخیر درباره ماموریت نخست وزیر ژاپن برای میانجی گری میان آمریکا و یران خوش بینی ها کمتر شده است به نظر نمی رسد نرخ دلار حرکتی مثل 10 روز گذشتهرا تجربه کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها