رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 446440

در مواجهه با مسمومیت‌های استنشاقی چه کنیم؟

ساعت24 - رئیس اورژانس تهران ضمن تشریح علائم مسمومیت‌های استنشاقی توصیه کرد تا فردی که دچار این نوع مسمومیت می‌شود را به سرعت از محل مسموم به هوای آزاد منتقل کنیم.

دکتر پیمان صابریان با اشاره به مسمومیت ۱۹ نفر با گاز کلر در یکی از استخرهای شهر تهران اظهار کرد: مسمومیت با گاز کلر یک مسمومیت استنشاقی است، مسمومیت استنشاقی زمانی اتفاق می‌افتد که فردی در معرض یک بخار شیمیایی مثل شوینده‌های خانگی، تینر و … قرار گیرد که بخار ناشی از این مواد شیمیایی می‌تواند سمی و خفه‌کننده باشد. این بخارات سمی می‌تواند به به مخاط دهان، بینی و ریه نیز صدمه بزند.

وی گیجی و سردرگمی را از علائم این دسته از مسمومیت‌ها دانست و گفت: مواد استنشاقی خیلی سریع پس از ورود به سیستم تنفسی از طریق ریه‌ها جذب خون شده و با گردش خون به دیگر اندام‌ها می‌رسد، از همین جهت تنفس این گازهای شیمیایی می‌تواند موجب از کارافتادگی ریه شود. علائم مسمومیت‌های استنشاقی مواردی از قبیل خواب‌آلودگی و سنگینی، گیجی و حواس پرتی و… است که حتی میزان زیاد این مواد می‌تواند باعث از دست رفتن هوشیاری در فرد شوند.

رئیس اورژانس تهران ادامه داد: حین استفاده از مواد شیمیایی هوا باید جریان داشته باشد، همواره باید در محل‌هایی از این مواد استفاده شود که هوا به صورت مناسبی تهویه شود.

صابریان درباره اینکه چگونه می‌توان خطر را برای فردی که دچار مسمومیت استنشاقی شده است کاهش داد گفت: در مواردی که فردی دچار مسمومیت استنشاقی شده است باید به سرعت با اورژانس گرفته شود، همچنین باید فرد را از فضای مسموم خارج کرده و به محلی منتقل کنیم که هوای آزاد در آن جریان داشته باشد. در این مرحله مهم‌ترین کار همین است که فرد باید به فضای آزاد منتقل شود تا نیروهای امدادی به محل برسند.

وی ادامه داد: مسمومیت‌های اسنتشاقی نیازی به تنفس دهان به دهان ندارد چرا که در این مرحله فرد همچنان تنفس خود به خودی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها