رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 446605

پشت پرده حمله‌های اخیر به دولت چیست؟

ساعت24 -دولت دوازدهم در هفته‌های اخیر آماج انواع حاشیه‌ها بود؛ از دلایل استعفای «محمد بطحایی» تا شایعه‌های استعفای چند وزیر، از دستگاه پوز در دفتر وزیر نفت تا بهره گیری سیاسی از اظهارات نیرو.

افزایش شایعه‌ها و حاشیه‌ها پیرامون وزیران در رسانه‌های و شبکه‌های اجتماعی؛ سرانجام سخنگوی جدید دولت را به واکنش واداشت. «علی ربیعی» در نخستین رویارویی خود با انبوه شایعات پیرامون دولت با تکذیب هرگونه استعفای وزرا گفت: «هیچ‌کدام از وزیران از جمله وزیر صنعت یا علوم استعفا نداده و هر دو نفر آنها از انتشار این گونه اخبار در رسانه‌ها و فضای مجازی ابراز گله و ناراحتی کردند.»

ربیعی: هر گونه تغییر در دولت را تکذیب می‌کنم

پیش از این تکذیب، برخی رسانه‌های منتقد دولت از احتمال استعفای رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر دادند. شایعات پیرامون استعفای منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در چند هفته گذشته در برخی محافل و کانال‌های خبری نقل و منتشر شد. داستان اما به همین ختم نشد؛ دوازدهم خرداد و همزمان با استعفای بطحایی وزیر آموزش و پرورش و موافقت رئیس جمهوری با این استعفا؛ گمانه‌های متنوع و عجیب از دلایل این استعفا در رسانه‌های خبری منتشر و در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. حتی برخی نمایندگان مجلس هم در این زمینه اظهارنظر کردند.

رئیس جمهوری با استعفای بطحائی موافقت کرد

در حالی که بطحایی در متن استعفای خود، شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دلیل کناره گیری از دولت عنوان کرده بود اما گستره دلیل‌های تراشیده شده در فضای مجازی درباره استعفای او، از فشار بخشی از کابینه به وی تا احتمال استیضاح در مجلس گسترده بود.

با پذیرفته شدن استعفای بطحایی؛ خط خبری و تحلیلی تازه ای در رسانه‌های عمدتاً منتقد دولت به راه افتاد؛ مبنی بر اینکه دولت در آینده‌ای نزدیک با توجه به تعداد تغییرات از حد نصاب خواهد افتاد و باید دوباره برای دولت رأی اعتماد گرفته شود. اهمیت این موضوع همانگونه که در بالا اشاره شد؛ سخنگوی دولت را وادار به واکنش کرد و او تغییرات تازه در دولت را تکذیب کرد.

پیش از داستان استعفای وزرا در دولت و حواشی آن، دستگاه «پوز» در دفتر وزیر نفت تیتر خبری و انتقادی علیه دولت بود. کار به جایی رسید که برخی رسانه‌ها از تهدید وزیر از سوی «ب. ز» محکوم نفتی از زندان خبر دادند. تازه‌ترین اظهارات زنگنه درباره تحریم‌ها و پرونده کرسنت بار دیگر او را به صدر خبرهای رسانه‌ها بازگرداند.

وزیر نفت در گفت و گویی تقریباً به تمام اتهامات علیه خود پاسخ می‌دهد. او درباره دستگاه پوز در دفترش گفت: «چه دستگاه پوزی در دفتر من بوده است؟ یک نفر کارمند ساده مدت موقت که مأمور خریدهای جزئی بوده، برای انجام کارهایش دستگاه پوز گرفته و همکارانش پرداختی‌های خودشان را از طریق این دستگاه انجام می‌دادند، با بازرسی انجام شده کاملاً مشخص شده که هیچ مورد خلافی واقع نشده است.»

وزیر نفت اما در بخش مهمی از صحبت‌های خود به دلایل هجمه‌ها پرداخت و گفت: «آن‌ها اکنون می‌خواهند نفت را زمین بزنند و اگر نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند چراکه بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است. من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند.»

زنگنه اظهارنظر یا افشاگری درباره پرونده نفتی کرسنت را در مقطع کنونی و با توجه به باز بودن آن به مصلحت کشور ندانست اما در واکنش به این موضوع بسیاری او را دعوت به افشاگری در این زمینه کردند بی آنکه به مصلحت کشور اندیشیده شود.

مرور تیترهای روزانه برخی رسانه‌های منتقد دولت آرشیوی از انواع انتقاداتی است که گاهی رنگ و بوی تهمت هم به خود می‌گیرند. «افزایش بی سر و صدا و غیرقانونی حقوق مدیران دولتی»، «این دولت به فرهنگ علاقه‌ای ندارد!»، «سفره ۷۰ درصد مردم با سوء‌مدیریت دولت کوچک شد»، «دولت تاکنون مدیریت درستی نداشته است»؛ نمونه‌هایی از تیترهایی هستند که رسانه‌های مخالف فقط طی یک هفته گذشته یا با اطلاعاتی مخدوش و ناقص یا به نقل از مخالفان دولت منتشر کرده‌اند.

بررسی اجمالی تیترهای برخی روزنامه ها نشان می دهد که اطلاعات گزارش های آنها چندان هم معتبر نیست، بطور مثال برای تیتر اول هنوز قانونی در مجلس برای افزایش هیچ حقوقی مصوب نشده است، تیتر دوم هم به نقل از یک کارگردان است که سخنان بسیار کوتاه وی بیشتر جنبه شخصی دارد تا دغدغه فرهنگ کشور. تیتر سوم گرچه اغراق آمیز اما تا حدودی نشان دهنده چالش‌های معیشتی مردم است؛ البته اشاره‌ای به منشأ این چالش‌ها که تحریم‌های اقتصادی سنگین است؛ نمی‌شود. پشتوانه هیچکدام از تیترهای فوق اطلاعات متقن و مشاهدات عینی و ملموس نیست بلکه روایت‌هایی مغرضانه از سوی چهره‌های سیاسی مخالف و بعضاً رقیب دولت است.

حاشیه‌هایی که از متن مهم تر می‌شوند

از زمان آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران؛ مقابله با این جنگ اقتصادی نابرابر، مأموریت تمام دستگاه‌ها و نهادهایی تصمیم گیر و اجرایی بوده است. اما دولت به عنوان مسؤول قانونی این مقابله بیش از هر نهاد دیگری در خط نخست مقاومت قرار دارد. حاشیه سازی های بی دلیل پیرامون دستگاه اجرایی کشور؛ در وهله نخست تمرکز کافی را از وزرا و مدیرانش می‌رباید. تصور کنید در محل کار خود به عنوان وزیر یا مدیر حضور دارید و خبر استعفا، یا تخلف یا هر شایعه دیگری از شما در شبکه‌های اجتماعی به عنوان خبری فوری یا داغ منتشر می‌شود؛ خبری دروغ که دستکم برای ساعاتی تمرکز شما را از بین می‌برد و بخش بزرگی از زمان و انرژی شما صرف پاسخگویی به تماس‌هایی خواهد شد که برای بررسی صحت و سقم این خبر گرفته می‌شوند.

تکرار چنین حاشیه‌هایی برای دیگر وزرا نشان می دهد که چنین رویکردی اتفاقی نبوده و برخی برای از بین بردن تمرکز دولت برنامه ریزی کرده‌اند. تضعیف دولت که در هر فصلی از سال رنگ متنوعی می‌گیرد؛ هدف بسیاری در داخل و خارج است. این میان هم اعضای هیات دولت و هم افکار عمومی باید از دامن زدن و قرار گرفتن در زمین بازی مخالفان خودداری کنند.

دولت تدبیر و امید بیش از هر زمان دیگری نیازمند تمرکز برای حراست از منافع ملی است و برهم زدن این تمرکز به هر عنوانی پا نهادن بر منافع ملی است.

منبع: ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها