رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 446666

شاناهان: اگر ما به ریاض و ابوظبی سلاح نفروشیم، روسیه و چین این کار را میکنند

ساعت24 -«پاتریک شاناهان» سرپرست پنتاگون در دفاع از فروش‌های تسلیحاتی به ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی در یمن تاکید کرده که اگر واشنگتن این کار را نکند، پکن و مسکو این بازار را از آن خود می‌کنند.

به رغم انتقادهای بین‌المللی از حملات خونین ائتلاف متجاوز در یمن، سرپرست وزارت دفاع آمریکا در توجیه ادامه فروش انواع تسلیحات آمریکایی به عربستان سعوی و امارات متحده عربی ادعا کرد، این فروش‌ها به منظور اهداف دفاعی است و اگر واشنگتن سلاح نفروشد، مسکو و پکن جایگزین واشنگتن خواهند شد.

بنا بر نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) عصر سه شنبه در حاشیه دیدار با وزیر دفاع گرجستان که به واشنگتن سفر کرده، از مواضع دولت «دونالد ترامپ» در موضوع ادامه فروش تسلیحات به ائتلاف سعودی- اماراتی دفاع کرد و در توجیه این موضوع، به دو ادعا متوسل شده است.

رئیس موقت پنتاگون در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: «وضعیت (ما) در قبال هر دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی بدین نحو است که ما چطور فروش‌های نظامی خارجی در اختیار آنها قرار دهیم که آنها از خودشان دفاع کنند؟»

وزیر دفاع موقت آمریکا افزود: «موضوع دوم این است که اگر آنها از ایالات متحده در حالی که ما شریک بسیار قدرتمند آنها هستیم (تسلیحات) نخرند، در آن صورت آنها به دلایل (نگرانی‌های) امنیتی‌شان به چین یا روسیه رجوع می‌کنند».


ترامپ و محمد بن سلمان عربستان سعودی آمریکا

ادعای این مقام ارشد دولت ترامپ درباره «دفاعی» بودن ماهیت فروش تسلیحات آمریکا به ائتلاف سعودی- اماراتی و هشدار او درباره احتمال از دست رفتن بازار فروش سلاح به این دو کشور عربی حاشیه خلیج فارس در حالی مطرح شده که اقدام اخیر دولت ترامپ در فروش عجولانه و بدون مجوز کنگره آمریکا، واکنش قانونگذاران آمریکایی را به دنبال داشته است.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده، چهارم خرداد با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید فروش اضطراری تسلیحات به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن اعلام کرد که هدف از این کار بازداشتن ایران از «ستیزه‌جویی» است.

پامپئو با اشاره به ارزش ۸.۱ میلیارد دلاری این فروش عجولانه سلاح به این کشورها گفت:‌«تا عامل بازدارنده‌ای در برابر ستیزه‌جویی ایران باشد و ظرفیت‌های دفاع از خود برای شرکای ما ایجاد کند. این فروش‌ها از متحدان ما حمایت کرده، ثبات را در منطقه تقویت نموده و به این ملت‌ها کمک می‌کند که ضمن دفاع از خودشان در برابر جمهوری اسلامی ایران، آن را عقب برانند» (جزئیات بیشتر).

کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای این کمیته برای تاکید مجدد بر لزوم نقش کنگره در زمینه فروش تسلیحات به کشورهای خارجی و مسدود کردن فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی ۲۲ طرح و قطعنامه جداگانه ارائه خواهند داد.

چندین سناتور ارشد جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی هم در مخالفت با دور زدن کنگره توسط دولت ترامپ، این اقدام کاخ سفید را مغایر قانون اساسی توصیف کرده‌اند.

«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» آمریکا در این باره اعلام کرده بود که دولت دونالد ترامپ در صدد است به بهانه تنش‌های اخیر با ایران در منطقه، بدون مجوز کنگره به عربستان سعودی بمب و سلاح بفروشد (جزئیات بیشتر).

ترامپ از زمان آغاز ریاست جمهوری خود، بارها در دفاع از فروش انواع تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی و دیگر کشورها موضعگیری کرده و به انتقادها درباره اثرگذاری منفی این فروش‌ها به حملات ائتلاف سعودی به مردم یمن بی‌توجهی کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها