رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 446766

تحقیر «پاتریوت» و اجلاس سران عرب با حمله موشکی یمن به فرودگاه ابها

ساعت24-یک روزنامه عربی نوشت، ائتلاف سعودی باید بداند کسی که فرودگاه ابها را با موشک زده، می‌تواند فرودگاه‌های جده، ریاض، الدمام، ابوظبی دبی و لیست بالابلندی از دیگر شهرها را هدف بگیرد.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در سرمقاله چهارشنبه دوزادهم ژوئن، به حمله موشکی منحصربه فرد نیروهای مسلح یمن به فرودگاه بین المللی «أبها» در جنوب غرب عربستان اختصاص داد.

در عنوان این یادداشت چند سوال مطرح شده است: «حمله حوثی‌ها به فرودگاه بین‌المللی أبها چه معنایی می‌دهد؟ فرودگاه بعدی چیست؟ حمله به فرودگاه أبها چه پیامی برای ائتلاف سعودی-اماراتی دارد؟ آیا اسطوره موشک‌های پاتریوت به نفع سامانه اس 400 روسیه ساقط شد؟ چرا معتقدیم جنگ یمن با سرعت به پایان خود نزدیک می شود؟».

نویسنده در مقدمه یادداشت حمله موشکی روز چهارشنبه نیروهای مسلح یمن به فرودگاه أبها در عربستان را نشانه ترقی منحصر به فرد آنها در پنجمین سال جنگ یمن دانست و گفت: انصار الله و متحدانش تسلیحات جدید و بی نظیری در اختیار دارند که می‌تواند موازنه‌ها را عوض کرده و قدرت بازدارندگی فعال علیه ائتلاف سعودی و اماراتی و حملات آنها ایجاد کند.

‏رای الیوم افزود: حوثی‌ها موفق به انتقال جنگ به عمق خاک دشمنان خود شدند که نشان دهنده یک کودتای نظامی استراتژیک است که ائتلاف مذکور را از مهم ترین سلاح‌های پیچیده خود که ناتوان از یکسره کردن جنگ است، محروم می‌کند به گونه‌ای که دیگر جنگ یک طرفه و فقط متوجه یمن نیست؛ بلکه دو طرفه است. چیزی که همه معادلات غالب را دگرگون خواهد کرد، و یک واقعیت جدید را اعمال می‌کند که برجسته ترین آن اجتناب ناپذیری به رسمیت شناختن قدرت حریف است که از ابزار موثر و کارسازی در تلافی کردن برخوردار است.

به عقیده نویسنده، اهداف جنگ در یمن پس از گذشت چهار سال از عمر آن تغییر کرده است. دیگر عنوان مورد استفاده برای جنگ یمن یعنی بازگرداندن رئیس جمهور مشروع به قدرت در صنعا کاربرد ندارد؛ بلکه به دفاع از خویشتن و ممانعت از حمله حوثی برای تسلط بر خاک عربستان و تامین امنیت منافع استراژیک حیاتی نظیر فرودگاه‌های نظامی و غیرنظامی و نیروگاه‌های آب و برق و شهرهای اصلی مبدل شده است.

رای الیوم نوشت: سید محمد الحوثی، رئیس کمیته انقلابی انصار الله چند هفته قبل اعلام کرد که این جنبش بانک اهدافی شامل 300 هدف حیاتی را مشخص کرده و شروع به حمله به آنها خواهد کرد و حالا پس از حمله موشکی به فرودگاه ابها پس از فرودگاه جیزان و نجران و تسلط بر 30 پایگاه نظامی سعودی در مدت اخیر معلوم می‌شود که ما در برابر ضد حمله و مرحله تازه‌ای از جنگ قرار داریم.

به نوشته رای الیوم از پیگیری تحولات مربوط به حمله موشکی به فرودگاه ابها چند موضوع نتیجه گیری می‌شود:

1- اصابت موشک کروز با کلاهک انفجاری به فرودگاهی به این مهمی یعنی پدافند هوایی ائتلاف و مشخصا موشک‌های پاتریوت آمریکا دیگر واجد شرایط حفاظت از فرودگاه‌ها و دیگر اهداف عربستان و امارات کارایی ندارند و همه میلیاردهایی که برای خرید سکوهای این موشک‌ها خرج شده بر باد رفته است.

2- اقدام انصارالله در منفجر کردن فرودگاه‌های عربستان و رسیدن موشک‌ها پس از پهپادهای انتحاریش به اهداف سعودی نشان می‌دهد که این راکت‌ها و پهپادها از از ظرفیت‌های منحصر به فرد و کلاهک‌های انفجاری برخوردار است و در عین حال پرتاب کنندگان آن هم از قدرت بالایی در نشانه گیری و تسلط بر آن برخوردارند یعنی بر خلاف ادعای حریفانشان این عملیات‌ها راکت پراکنی بیهوده و نمایشی نبوده است.

3- همه تحریم‌هایی که ائتلاف سعودی و اماراتی علیه یمن اعمال کردند تا مانع رسیدن موشک‌ها و پهپادها یا فناوری آنها و کارشناسانی برای مونتاژ یا ارتقا یا تولید آنها شود شکست خورده است و تاثیر آن محدود به بیشتر شدن درد و رنج غیرنظامیان و نه فلج کردن نهاد نظامی وابسته به انصارالله بود.

4- جنبش انصارالله زمام امور را در اختیار دارد و روند جنگ را به شکلی که می‌خواهد پیش می‌برد و چه بسا حمله به فرودگاه أبها و وحشتی که از آن پدید آمد پیامی به رهبران نظامی سعودی و اماراتی است که ضربه بعدی، بزرگ‌تر خواهد بود و همه فرودگاه‌هایشان با همین سرنوشت مواجهند چه بسا این اتفاق در چند روز یا چند هفته آینده رخ دهد.

5- حمله به فرودگاه أبها یعنی پس از کمتر از 10 روز از برگزاری اجلاس‌های سه گانه مکه یعنی همه بیانیه‌ها در محکومیت و همبستگی با عربستان هیچ ارزش واقعی نداشت و عربستان در رویارویی با جنگی که گمان می‌کرد در آن دست برتر را دارد و می‌تواند حداکثر در سه هفته آن را یکسره کند تنها شده است

رای الیوم نوشت: مطمئنا بیشترین ضرر حمله موشکی حوثی را فقط ائتلاف سعودی-اماراتی متحمل نشد، بلکه صنایع نظامی آمریکا هم زیان دیده است. بخصوص در شرایطی که در بحران رقابتی سخت با همتاهای روسی و چینی و چه بسا ایرانی خود به سر می‌برد.. این موشک حوثی که ساخت آن بیشتر از چند هزار دلار هزینه برنداشته است احتمالا موشک پاتریوت را به نفع موشک‌های روسی اس 400 که حداقل تا الان کارآمد تر و دقیق‌تر هستند از رقابت خارج کرده است.

ائتلاف سعودی-اماراتی گزینه‌ای جز بازگشت به راه حل سیاسی برای دستیابی به راه سریع برون رفت از این جنگ ندارد؛ زیرا تحولات آتی شاید هزینه بردارتر ودشوارتر در همه سطوح باشد.

‏در پایان آمده است: ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی در واکنش به حمله موشکی نیروهای مسلح یمن به فرودگاه ابها تهدید کرد که پاسخی قوی و فوری به آن خواهند داد اما این تهدید می‌تواند واکنش‌هایی خطرناک تر را به همراه داشته باشد؛ چون کسی که فرودگاه ابها را با موشک زده است می‌تواند فرودگاه‌های جده، ریاض، الدمام، ابوظبی دبی و لیست بالابلندی از دیگر شهرها را هدف بگیرد .

«باید به سرهنگ المالکی یادآور شد که هیچ فرودگاهی از حوثی‌ها نمی تواند هدف پاسخ تلافی جویانه ائتلاف سعودی قرار بگیرد؛ چون فرودگاه صنعا خراب و بسته شده است، صعده که فرودگاه نظامی یا غیرنظامی ندارد. بنابراین جایگزینی برای بازگشت به میز مذاکرات وجود ندارد تا به راه حلی مسالمت آمیز دست یافته و امتیازاتی برای تسهیل دستیابی به این راه حل در سریع ترین زمان ممکن داده شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها