رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 447635

توصیه چین و فرانسه

ایران صبرکند و برجام را به همین سادگی رها نکند

ساعت 24 - با افزایش تنش ایران و آمریکا و پس از آنکه ایران اعلام کرد با سپری شدن زمان زیادی از مهلت 60 روزه به تحادیه اروپا و بی اعتنایی این اتحادیه تعهدات برجامی خود را کاهش می دهد حالا رهبری چین و فرانسه ایران را به شکیبایی دعوت کرده اند.

خبر
وانگ یی،وزیر خارجه چین با دعوت آمریکا، ایران و دیگر کشورهای درگیر در تنش‌های خاورمیانه به خویشتنداری، از تهران خواسته است که توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را "به همین سادگی رها نکند".ایران اعلام کرده است که با توجه تامین نشدن منافعش در قالب توافق هسته‌ای و تحریم‌های آمریکا، اجرای تعهدات خود در برجام را کاهش می‌دهد.آمریکا ایران را به "باجگیری هسته‌ای" متهم کرده، اما اروپا می‌گوید منتظر گزارش بازرسان بین‌المللی خواهد ماند.ایران در شرایطی می‌گوید سقف برجام برای ذخایر اورانیوم را رعایت نخواهد کرد که حمله به چند نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز به نگرانی‌ها درباره بروز درگیری نظامی گسترده دامن زده است.آمریکا با انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی می‌گوید سپاه در حمله به نفتکش‌ها دست داشته است. مقام‌های ایرانی این اتهامات را رد کرده‌اند.وانگ یی، وزیر خارجه چین، روز سه‌شنبه گفت واشنگتن برای حل اختلافات با تهران نباید به "فشارهای شدید" متوسل شود.او گفت: "ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که برخورد منطقی داشته باشند و ضمن خویشتنداری اقدامی نکنند که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کند."آقای وانگ گفته است: "امیدواریم ایران محتاطانه تصمیم بگیرد و این توافق (هسته‌ای) را به همین سادگی رها نکند."او همچنین از آمریکا خواسته است "روش فشارهای شدید خود را تغییر دهد. رفتار یکجانبه‌گرایانه جایی در حقوق بین‌الملل ندارد و به بحرانی بزرگتر می‌انجامد."چین بزرگترین مشتری خارجی نفت ایران بوده است و آمریکا می‌گوید شرکت‌های چینی باید تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رعایت کنند.دور زدن تحریم‌های ایران یکی از مسایلی است که آمریکا در فشار علیه شرکت مخابراتی عمده هواوی چین مطرح کرده است.
ماکرون و توصیه به صبر
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پس از اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی ایران در بارۀ نزدیکی فرارفتن از محدودیت های پیش بینی شده در برجام، از این کشور خواست در این زمینه «صبر» پیشه کند و از خود «مسئولیت شناسی» نشان دهد. هدف رئیس جمهوری فرانسه جلوگیری از افزایش تنش در بارۀ توافق هسته‌ای با ایران به منظور «پایدار نگاه داشتن» آنست. مسئولان سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرده اند میزان اورانیوم غنی شده موجود در ایران در ده روز پس از آن از سقف ٣٠٠ کیلوگرم تعیین شده برای این کشور در برجام فراتر خواهد رفت. ماکرون، با دعوت از ایران به «صبر»، بگفتۀ خود، قصد دارد «به منظور تدارک یک دیدار مفید، در حاشیۀ اجلاس گروه ٢٠ مذاکراتی داشته باشد». او در بارۀ آنچه «یک دیدار مفید» نامید، توضیح بیشتری نداد و نیز نگفت قصد دارد در حاشیۀ اجلاس اوزاکا در روزهای ٢٨ و ٢٩ ژوئن، با چه کسانی گفتگو کند. به نظر می‌رسد هدف رئیس جمهوری فرانسه جلب نظر همتای آمریکائی او باشد. دونالد ترامپ همواره تاکید کرده است که خواستار جنگ با ایران نیست و آمادۀ گفتگو با این کشور است. با این حال وی با تصمیم یکجانبه به خروج از برجام و برقراری تحریم‌ها و مجازات‌های تازه، اعتماد لازم برای انجام گفتگو را از میان برده است.رئیس جمهوری فرانسه، که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اوکرائینی خود سخن می‌گفت، برخلاف بریتانیا و آمریکا، مسئولیت انفجارهای روز پنجشنبه در دو نفتکش ژاپنی و نروژی در دریای عمان را بر دوش ایران نگذاشت، اما تاکید کرد که «هنگامی که اطلاعات لازم جمع آوری شود و کلیۀ تردیدها بر طرف گردد، می‌توان مسئولیت‌ها را بصورت قاطع تعیین کرد» ایران در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، در روز ٨ ماه مه گذشته، اعلام داشت که هر چند همچنان به این توافق پایبند می‌ماند، اما به تعهدات پذیرفته شدۀ خود در این چهارچوب در دو زمینۀ میزان اورانیوم غنی شده و نیز آب سنگین عمل نخواهد کرد. تهران هشدار داد که اگر کشورهای اروپائی امضاء کنندۀ برجام به تعهدات خود در برجام عمل نکنند، این کشور پس از یک دورۀ ۶٠ روزه، به برخی دیگر محدودیت‌های پذیرفته شده نیز پشت خواهد کرد.درخواست ایران که موقعیت اقتصادی آن هر روز وخیم تر می‌شود اینست که اروپا ساز و کار تجارت میان این کشور و اروپا موسوم به اینسکتس را هر چه زودتر فعال کند. با این حال، فعال شده این ساختار با مشکلات فراوان و از جمله خالی بودن صندوق آن که باید هزینۀ خریدهای ایران در اروپا را تامین کند روبروست. این صندوق باید از طریق فروش نفت ایران به شرکت های اروپائی تغذیه شود، اما هیچ شرکت اروپائی، به سبب مجازات های آمریکا، حاضر به خرید نفت از ایران نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها