رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 447688

تربیت بر علم مقدم است / لزوم توجه ویژه به مسائل اخلاقی در دانشگاه‌ها

ساعت 24- مرجع تقلید شیعه با بیان اینکه تربیت مقدم بر علم است، اظهار کرد: باید مسئله تربیت و مسائل اخلاقی به طور جدی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

div>

آیت الله حسین نوری همدانی عصر امروز در دیدار وزیر علوم در قم عنوان کرد: باید به دنیا بفهمانیم که اسلام ریشه همه علم‌ها است.

وی افزود: زمانی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه‌ای وجود نداشت و دانشمندانی در این منطقه وجود نداشت، حوزه‌های علمیه اسلامی و دانشمندان بزرگ بسیاری از مسلمانان در آن زمان وجود داشت.

این مرجع تقلیدشیعه بیان کرد: بسیاری از لغات در علوم مختلف، عربی است و این نشان می‌دهد که بنیان گذار این علوم مسلمانان بوده‌اند؛ احادیث فراوانی از پیامبر اکرم (ص) داریم که فرمودند مردمانی از فارس علوم را حتی اگر در ستاره ثریا هم باشد آن را کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: غربی‌ها علم را در زمان جنگ‌های صلیبی از مسلمانان فراگرفتند اما آن را به شکل سکولار درآوردند.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: تربیت امر بسیار مهمی است و باید کسانی که در مجموعه وزارت علوم فعالیت می‌کنند کاملاً شناسایی و گزینش شده باشند؛ زیرا تربیت تعدادی زیادی از دانشجویان در دست آنان قرار دارد و این امر بسیار مهمی است.

وی اضافه کرد: امام خمینی در صحیفه خود چندین بار تاکید کرده است که مسئولین نسبت به زیر مجموعه خود مسئولیت دارند؛ بر همین اساس مسئولین وزارت علوم نسبت به همه دانشجویان و جوانانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند مسئولیت دارند و باید نسبت به آموزش و تربیت آنان حساس باشند.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه تربیت مقدم بر علم است، اظهار کرد: باید مسئله تربیت و مسائل اخلاقی به طور جدی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین استاد در تربیت دانشجویان بسیار اثرگذار است و باید در گزینش اساتید بسیار دقت شود.

وی با تاکید بر اهمیت علوم انسانی و علوم اسلامی گفت: باید علوم انسانی در دانشگاه‌ها بر اساس آموزه‌های دینی تدوین شود؛ شناخت مذاهب اسلامی بسیار اهمیت دارد و باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌های مذاهب اسلامی شود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اهمیت ارتباط حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه مانند دوبال هستند که برای پیشرفت به هردو نیاز است؛ هرچه ارتباط حوزه و دانشگاه افزایش یابد، منافع بیشتری به کشور خواهد رسید.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب حضور بانوان در دانشگاه‌ها بسیار اندک بود ولی اکنون بانوان دوشادوش مردان در حوزه علمی فغالیت می‌کنند و در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند.

مرجع تقلید شیعه بیان کرد: مردم ایران به دنبال عزت هستند و باید عزت کشور و مردم حفظ شود؛ مشکلات اقتصادی در خور شخصیت و عزت مردم نیست و باید مشکلات معیشتی مردم مورد توجه قرار بگیرد و مرتفع شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها