رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 449045

انگلیس: عربستان درباره قتل خاشقجی تحقیقات کامل انجام دهد

ساعت 24- همزمان با ارائه گزارش تحقیقاتی سازمان ملل درباره قتل جمال خاشقجی به شورای حقوق بشر، انگلیس اعلام کرد که خواستار تحقیقات و حسابرسی شفاف درباره این این قتل است.

style="text-align: justify;">ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گفت که عربستان باید به شکلی که قوانین بین‌المللی در آن رعایت شده باشد، درباره قتل جمال خاشقجی تحقیقات کاملی انجام دهد.

اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل نتیجه تحقیقات خود را درباره پرونده قتل جمال خاشقجی به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه کرد. کالامارد گفت که باید از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و تعدادی از نزدیکانش به اتهام قتل از پیش‌برنامه‌ریزی شده جمال خاشقجی تحقیقات شود.

او همچنین افزود که تا اینجا، حکومت عربستان در رسیدگی به پرونده این قتل، عملکرد درستی نداشته است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به همراه تعدادی دیگر از سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که محمد بن سلمان شخصاً دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

کالامارد به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: تحقیقات ما یک تجسس جنایی نبود بلکه تحقیقات حقوق بشری بود. در این تحقیقات ما اسناد معتبری پیدا کردیم که نشان می‌دهد تحقیقات جنایی از مقام‌های بالاتر از جمله ولیعهد عربستان سعودی، ضروری است.

کالامارد در ماه جاری و اندکی بعد از پایان تحقیقاتش از کشورهای جهان خواست تا با تحریم محمد بن سلمان و مسدود کردن دارایی‌هایش، او را مجبور کنند که به تحقیقات تن بدهد.

بعد از ارائه گزارش علاوه بر دولت انگلیس، والتر استیونز، سفیر اتحادیه اروپا در ژنو گفت، کسانی که مسئول قتل خاشقجی هستند باید به سزای اعمالشان برسند.

او افزود: ما از عربستان سعودی می‌خواهیم که همه اطلاعات مورد نیاز را منتشر کند و با تحقیقات، همکاری کامل انجام بدهد.

او در یک سال آخر عمرش به یک چهره معروف و بین‌المللی تبدیل شده بود و به عنوان ستون‌نویس ثابت روزنامه معتبر واشنگتن پست فعالیت می‌کرد. چنانکه سازمان سیا می‌گوید، با دستور محمد بن سلمان، خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و قطعه قطعه شده است.

جسد خاشقجی هنوز کشف نشده است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها