رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451943

تخفیفات کمیته فروش نفت به بورس نفت تسری یابد

ساعت24 - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: می‌توان با توجه به مصلحت کشور در شرایط تحریم، نفت را موقتا با تخفیف‌های لازم صادر کرد.

در شرایط فعلی کشور و با توجه به کاهش فروش نفت، باید راهکارهایی را برای جلوگیری از این کاهش مد نظر قرار داد. یکی از این راهکارها، عرضه نفت در بورس است. عرضه نفت در بورس می‌تواند فروش نفت را از حالت دولتی خود خارج کرده و پای بخش خصوصی را به تجارت طلای سیاه باز کند. بدیهی است در شرایطی که نفت ایران مورد تحریم واقع شده است، ورود بخش خصوصی با انعطاف پذیری بالاتری که نسبت به دولت دارد، می‌تواند فروش نفت کشور را تسهیل کند. نکته قابل توجه این است که در شرایط تحریم، تجارت با نفت کشوری که مورد تحریم واقع شده برای سرمایه گذاران هزینه‌بر است. این هزینه‌ها باید از سوی کشور فروشنده نفت، در تعیین قیمت نفت لحاظ شود. بنابراین یک راهکار منطقی که می‌تواند باعث رونق بورس نفت ایران و افزایش فروش نفت در شرایط تحریم شود اعمال تخفیف‌های محسوس در قیمت نفت عرضه شده در بورس است.

اسدالله قره‌خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن حمایت از طرح عرضه نفت در بورس، یکی از راه‌های موفقیت این طرح را اعطای تخفیف به خریداران عنوان کرد و با اشاره به کمیته‌ای نفتی که تخفیفات لازم را برای فروش نفت در زمان تحریم اعمال می‌کند گفت: در بحث فروش نفت کمیته‌ای وجود دارد که می‌سنجند و تا جایی که ممکن است در زمان تحریم برای فروش نفت تخفیف‌هایی را می‌دهند. اعضای این کمیته تنها از مجموعه وزارت نفت نیستند و از نهادهای مختلف در این کمیته حضور دارند.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی موقتاً ما قائل بر این هستیم که تخفیفات لازم را بدهند و حتماً نفت ما صادر شود. باید مصلحت کشور در نظر گرفته شود و در حدی که لازم باشد برای فروش نفت تخفیف‌های لازم اعمال شود.

نوسان قیمت جهانی نفت در نتیجه تخفیف‌های محسوس

موضوع تخفیف موقت در زمینه فروش نفت کشور مورد تأیید برخی دیگر از کارشناسان نفت و گاز نیز هست.

در این راستا سید حمید حسینی به عنوان یکی از فعالین اقتصادی بخش خصوصی و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت وگویی پیشنهاد داد که شرکت ملی نفت ایران به صورت موقت نفت ایران را با تخفیف به فروش برساند.

وی تخفیف موقت را راهی می‌داند که هم مشکلات اقتصادی کشور را حل خواهد کرد و هم باعث ایجاد اختلال و کاهش در قیمت جهانی نفت می‌شود.

حسینی معتقد است با تخفیف موقت در نهایت صادرکنندگان نفت از محل کاهش قیمت نفت متضرر خواهد شد و مجبور می‌شوند راهی را برای ایران باز کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها