رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451964

درخواست دبیرکل ناتو از روسیه درباره معاهده آیان‌اف

ساعت24 - «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مطلبی برای روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» از روسیه خواست تا پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد (INF) را حفظ کند و به این توافق پایبند بماند.

در این مطلب ضمن اینکه از مسکو خواسته شده است که از آخرین فرصت موجود استفاده کند، آمده است: «روسیه موشک‌های جدید اتمی میان‌برد تولید و مستقر کرده است. این سامانه موشکی قابلیت حرکت دادن دارد و به راحتی می توان آن را مخفی کرد. شهرهایی از آلمان از جمله برلین، فرانکفورت و مونیخ هم در تیررس این موشک‌ها قرار دارند.»

استولتنبرگ نوشته است: «ما درباره تحولات در ارتباط با توافق INF که می‌تواند روز دوم آگوست (۱۱ مرداد) منقضی شود، نگرانیم. روزهای آتی آخرین فرصت برای مذاکره و گام‌های ضروری به منظور حفظ این ساز و کار مهم در جهت امنیت اروپاست.»

معاهده INF در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ بین آمریکا و روسیه بسته شد و از ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد. این معاهده شامل موشک‌های زمینی استقرار یافته و استقرار نیافته میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) است. واشنگتن بارها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.

یادداشت استولتنبرگ و اظهارات وی علیه روسیه در حالی مطرح می‌شود که این آمریکاست که در چارچوب خروج از مجموعه‌ای معاهدات بین‌المللی، اعلام کرده دیگر به این پیمان نیز پایبند نیست. اول فوریه سال جاری میلادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، تعلیق INF‌ از سوی آمریکا را اعلام کرد و گفت شش ماه به روسیه زمان می‌دهد تا با این پیمان منطبق شود. یک روز پس از این اقدام آمریکا، روسیه نیز این معاهده را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد واشنگتن باید تمایل خود برای مذاکره‌ای برابر و بنیادین را نشان دهد.

هرچند واشنگتن خروج از این پیمان را با ادعای عدم پایبندی مسکو انجام داده، اما برخی از تحلیلگران می‌گویند هدف واقعی این اقدام مقابله با توان موشکی چین است. مقام‌های آمریکایی حتی به صراحت از چین خواسته‌اند که به این پیمان بپیوندد، اما پکن این خواسته را رد کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها