رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452132

انتقاد وزیر راه وشهرسازی از نحوه انشای اطلاعیه‌ های هواشناسی

ساعت24- وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عضویت سازمان هواشناسی ایران در شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی نسبت به ادبیات به کار رفته در برخی اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی انتقاد کرد و گفت: ادبیات پیش‌بینی‌های ارائه شده باید هم برای جامعه متخصص و هم برای عموم مردم قابل فهم باشد.

محمد اسلامی در پنجاه‌ و چهارمین نشست مدیران سازمان هواشناسی کشور که امروز (۲۵ تیر) در سازمان هواشناسی برگزار شد، گفت: خوشحالیم که از ظرفیت و ثروتی به اسم سازمان هواشناسی برخوردار هستیم. سازمان توسعه‌ای، علمی و پژوهشی مثل سازمان هواشناسی از الزامات کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس استراتژی‌های ملی و باورها و عقاید مذهبی، بر ما فرض است که به توسعه پایدار در کشور بیندیشیم. توسعه‌ای که در جهت حفظ محیط زیست، حفظ نظام سلامت جامعه و سرزمین باشد بنابراین باید توسعه پایدار را به‌صورت برنامه‌محور دنبال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در برنامه‌ریزی‌های توسعه نیاز به داده‌ها و اطلاعات داریم تا با بهره‌وری حداکثری از سرمایه‌گذاری‌ها حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور صورت گیرد.

اسلامی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان هواشناسی صرفاً مربوط به سرما و گرما و بارش نیست، گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار و دوام و قوام زندگی باید نگاهی بلندمدت و پایدار در توسعه داشته باشیم و به همین منظور به داده‌های علمی سازمان هواشناسی نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند وقوع تغییرات اقلیم در کشور اظهارکرد: باید در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، ملاحظات لازم مربوط به مسائل تغییرات اقلیمی را مدنظر قرار دهیم بنابراین نمی‌توانیم به صورت پیش بینی نشده و مطالعه نشده وارد حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه بشویم.

وی در ادامه با اشاره به وجود نیروهای متخصص در حوزه هواشناسی گفت: باید جزو کشورهای سرآمد در زمینه هواشناسی باشیم. نوع فعالیت و فلسفه وجودی هواشناسی، انسان‌محور است و خوشبختانه نیروهای با استعداد و متخصص در کشور وجود دارد. با اینکه مدتی سازمان هواشناسی در رکود واقع شده بود اما امروزه خوشبختانه توجه به سازمان هواشناسی در صدر توجهات دولت و وزارت راه است.

اسلامی تاکید کرد: امیدواریم سازمان هواشناسی و به‌ویژه مدیران کل استان‌ها نسبت به جذب نیروهای جوان به منظور نشاط آوری در سازمان هواشناسی فعال باشند تا بتوانیم سازمان هواشناسی را در رده قابل رقابت جهانی قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی گفت: خوشبختانه اخیراً با تلاش رییس سازمان هواشناسی توانستیم فرصت‌های مدیریتی خوبی در سازمان هواشناسی جهانی کسب کنیم به‌طوری که ایران توانسته به عضویت شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی درآید.

اسلامی در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه سازمان هواشناسی به لحاظ سخت‌افزاری اظهارکرد: باید در این زمینه روی ظرفیت‌های داخلی تمرکز داشته باشیم و از نیروی جوان خلاق در قالب شرکت‌های دانش بنیان داخلی استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: می‌توانیم از محل صندوق نوآوری و توسعه به منظور ارتقای تراز سازمان هواشناسی و توسعه تجهیزات استفاده کنیم. افزون بر اینها در کنار پژوهش ارتقای قابلیت‌های دیده‌بانی باید مورد توجه قرار گیرد و پیش‌بینی‌ها را با حداکثر دقت داشته باشیم. همچنین باید بتوانیم دوره‌های بلندمدت را به‌طور قابل اعتماد پیش‌بینی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ادبیات اطلاع‌رسانی سازمان هواشناسی بسیار اهمیت دارد، گفت: سازمان هواشناسی در سه لایه هشدار، اطلاعیه و اخطاریه داده‌های خود را ارائه می‌کند که ادبیات هر یک از اینها باید با هم متفاوت باشد. متاسفانه در برخی مواقع شاهد یک انشای مبهم و گنگ در اطلاعیه‌ها و پیش‌بینی‌های هواشناسی هستیم در حالی که اطلاعیه‌های هواشناسی باید دقیق، مشخص و تاثیرگذار باشد.

اسلامی تاکید کرد: پیش‌بینی‌ها و اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی باید هم برای جامعه متخصص و هم برای عموم مردم قابل فهم و درک باشد و باید از انشاها و نامه‌های سنتی که به اسم اطلاعیه هواشناسی منتشر می‌شود، خودداری کنیم.

وی با اشاره به سیل اخیر کشور گفت: از برخی از استان‌ها و پژوهشکده‌های زیرمجموعه هواشناسی که اطلاعیه‌های مناسبی منتشر می‌کردند، تشکر می‌کنم. در این راستا قرار شده سامانه هشدار سیلاب را در برخی حوضه‌های آبریز و رودها توسعه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن موبایلی هواشناسی کشور اظهارکرد: از همه مدیران کل زیرمجموعه سازمان هواشناسی می‌خواهم به همه جوانان تحصیلکرده در استان‌ها اجازه و فرصت فعالیت بدهند.

اسلامی در پایان گفت: دعوای تحریم‌ها، دعوای سیاسی نیست و هیچ موضوعی نمی‌تواند جلوی سیاست‌های توسعه‌ای و پیشرفت ایران را بگیرد. در راهبرد سیاست‌ها و توسعه کشور با کسی تعارف نداریم. همچنین انتظار می‌رود که موتور پیشرفت در سازمان هواشناسی از معدل پیشرفت در کشور بالاتر باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها