رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452525

ناراحتی پنتاگون از جدایی ناوچه اسپانیایی از ناوگروه آمریکایی

ساعت 24- سخنگوی پنتاگون از جدا شدن دائمی ناوچه اسپانیایی «مندز نونیئز» از ناگروه آمریکایی در خلیج فارس ابراز تاسف کرد.

style="text-align:justify">«کارلا گلیسون» سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری اسپانیایی افه از جداشدن دائمی ناوچه اسپانیایی «مندز نونیئز» از ناوگروه ضربتی آمریکا در خلیج ابراز تاسف کرد.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، گلیسون گفت: رابطه ای مفید و حرفه ای با مندز نونیئز داشتیم اما از تصمیم اسپانیا برای خارج ساختن دائمی این ناوچه از ناوگروه ضربتی «آبراهام لینکلن» متاسفیم.

پیشتر «مارگاریتا روبلس» وزیر دفاع اسپانیا اعلام کرده بود که ناوچه این کشور به دلیل «تصمیم خارج از چارچوب آمریکا که برخلاف توافق این کشور با نیروی دریایی اسپانیا بود» به طور موقت از ناوگروه آبراهام لینکلن جدا می شود.

در پی این اعلام، گزارش هایی منتشر شد که ناوچه مندز نونیئز از ناگروه آبراهام لینکلن که به ادعای وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با تهدیدهای ناشی از ایران به خلیج فارس اعزام شده بود، جدا شده و در بندرهای اقیانوس هند و دریای عمان منتظر بازگشت این ناوگروه مانده است.

اما روزنامه اسپانیایی ال پاییس نوشت که وزارت دفاع اسپانیا تصمیم گرفته است که این ناوچه دیگر به تنهایی به ماموریت خود ادامه دهد.

مقام های دولت اسپانیا دو ماه پیش در پاسخ به اینکه چرا این کشور ناوچه جنگی خود را فرا خوانده، گفتند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا غیر قابل پیش بینی است و تصمیمات یکجانبه می‌گیرد.

«جوسپ بورل» وزیر امور خارجه اسپانیا در این باره گفته بود: دولت همه جوانب این مساله را سنجیده و سپس تصمیم به فراخوان ناو خود گرفته است. آن منطقه از جهان پر از تنش است که البته نباید این موضوع را خیلی مهم جلوه داد و پیچیده کرد.

وزیر دفاع اسپانیا نیز در این خصوص گفت که این اقدام فنی و نظامی بوده و تصمیم سیاسی نبوده است. وی تأکید کرد که "ما به تصمیم آمریکا مبنی بر تغییر مأموریت اولیه احترام می‌گذاریم و دولت این کشور نیز باید به خاطر پایبندی ما به توافق اولیه منعقد شده میان دو کشور در این زمینه احترام بگذارد".

الحاق ناوچه مندز نونیئز به ناو گروه جنگی آمریکا، دستکم یک سال بود که برای بهبود قابلیت همکاری و آموزش مشترک برنامه ریزی شده و قرار بود تا ۳۱ اکتبر (آبان ماه) ادامه یابد و ناوچه اسپانیایی پس از گذر از مدیترانه، دریای سرخ، اقیانوس هند، دریای چین و اقیانوس آرام، از بندر سن دیگو در کالیفرنیا حرکت کرده و به اسپانیا بازگردد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها