رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452747

تنش در خلیج فارس اوج میگیرد؟/ نظامیان آمریکایی برای ائتلاف علیه ایران به عربستان سعودی بازمیگردند

ساعت 24-الجزیره مدعی شد که نیروهای آمریکایی قرار است پس از ۱۶ ماه مجددا به پایگاه‌های خود در عربستان سعودی بازگردند.

شب قبل روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای سپاه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف کرده است. این توقیف توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه رخ داده است.

نفتکش استنا ایمپرو، تحت پرچم بریتانیا بوده و از بندر فجیره امارات متحده عربی به مقصد الجبیل در عربستان سعودی می‌رفته است.

پس از این اتفاق، کشورهای مختلف به سرعت واکنش نشان دادند. وزارت دفاع بریتانیا با حالتی نگران و سردرگم به توقیف نفتکش این کشور از سوی ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد: به دنبال ارزیابی وضعیت و اطلاعات فوری از تانکر نفت خود در خلیج فارس هستیم.

تجهیزات ردیابی این نفتکش از عصر جمعه خاموش شده است.

ای بی سی در گزارشی آورده است: جلسات اضطراری در بالاترین سطح در حال حاضر در بریتانیا پس از اینکه یک تانکر بریتانیایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج‌فارس توقیف شد، تشکیل می‌شوند.

واکنش آمریکا به حوادث دیشب

همچنین ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) که در کارزار انتخاباتی است با حالتی شوکه و نگران نسبت به اتفاق خلیج فارس واکنش نشان داد و گفت که به زودی ماجرا را بررسی کرده و با انگلیسی‌ها در این رابطه حرف می‌زند.

اتفاق دیشب باعث شوکه شدن بسیاری از کشورهای غربی به خصوص نیروهای نظامی آمریکا شد.

فرمانده نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه (سنتکام) بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال تشکیل یک ابتکار چندملیتی دریایی به نام «عملیات گذربان» است، تا به اتکای آن نظارت و امنیت آبراه‌های کلیدی در خاورمیانه را افزایش دهد.

بازگشت آمریکا به عربستان

علاوه بر این، طبق اعلام الجزیره قطر، نیروهای آمریکایی قرار است پس از ۱۶ ماه مجددا به پایگاههای خود در عربستان سعودی بازگردند. الجزیره علت این بازگشت را تشکیل ائتلافی جدید توسط آمریکا در زمینه نیروی دریایی و هوایی با عربستان و شاید امارات جهت مقابله با ایران در خلیج فارس می‌داند.

طبق اعلام الجزیره، آمریکایی‌ها پس از افزایش التهاب حاصل از قتل جمال خاشقچی(روزنامه نگار عربستانی که سال پیش توسط دولت عربستان در کنسولگری این کشور در ترکیه کشته شد) روابط نظامی خود با عربستان را کاهش دادند و نیروهای خود را از این کشور بیرون آوردند، اما اکنون و با آغاز دور جدیدی از حوادث در آبهای خلیج فارس و تنگه هرمز، آمریکا تصمیم گرفته نیروهایش را به عربستان باز‌‌گرداند.

الجزیره همچنین به نقل از پنتاگون اعلام کرد که آمریکا قرار است قرارداد تسلیحاتی ۱.۴۸ میلیارد دلاری با عربستان ببندد و در ازایش سامانه دفاعی "ثاد" را در مراکز دفاعی عربستان تجهیز کند.

با این حال آنچه مشخص است این است که آمریکا نسبت به اتفاقات اخیر خلیج فارس و قدرت‌نمایی سپاه جمهوری اسلامی ایران به شدت احساس نگرانی و ترس کرده است و با بازگشت به خاک عربستان می‌خواهد استراتژی خود در منطقه خاورمیانه را بار دیگر تغییر دهد.

منبع:خبرفوری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها