رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457119

آیا لازم است رییس بانک مرکزی این همه بنویسد؟

همتی قبول کند تخلفات را نادیده گرفته است

ساعت 24 - عبدالناصر همتی خوش شانس ترین رییس کل بانک مرکزی دردهه های تازه سپری شده درایران به حساب می آید. این رییس کل از سویی این اقبال را دارد که اقتصاد ایران در بدترین موقعیت قرار دارد و منتقدان سیاستهای ارزی و پولی و بانکی نمی خواهند درشرایط حاضر بر گرفتاری ها بیفزایند و از بانک مرکزی نیز انتقاد نمی کنند.

حرف زدن
an dir="RTL">برخی اقتصاددانان انتقادها را بی فایده می دانند و گروهی نیز درلباس مشاور ومعتمد به اطلاعات خوب دسترسی یافته و حرف نمی زنند. از سوی دیگر همتی این شانس را داردکه منتقدان دولت حسااب اورااز دولت جدا کرده و هرچه می گوید وهرکاری می کند کاری با اوندارند. از سوی دیگر چند رسانه مکتوب باقی مانده بخش خصوصی که هنوز نام وآوازه دارند نیز به دلایل گوناگون یقه بانک مرکزی را رها کرده و به حوزه های دیگر می پردازند. این خوش شانسی ها به اضافه بازی های رسانه ایی رییس کل بانک مرکزی که از رویارویی با همین رسانه ها نیز اجتناب می کند اورا درحاشیه امن قرار داده است. با این همه وبرخلاف وعده های روزهای نخستین فعالیت همتی در بانک مرکزی که گفته بود تنها در روزهای سرنوشت ساز ممکن است سخن بگوید روزی نیست که او با رسانه خودش در بانک مرکزی یا صدا و سیما صحبت نکند. همتی از شبکه های اجتماعی نیز استفاده کرده و هرچه تمایل امروز وفردایش است را می نویسد. تازه ترین نوشته رییس بانک مرکزی اما درباره برخورد با تخلف بانکهاست . همتی هشدار داده است:" بانکها توجه کنند که دوره تخطی برخی از آنها از مقررات ابلاغی و برخی نسبت‌ها، به‌ویژه درصدهای سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای برخی وامهای خاص، خصوصاً به اشخاص و شرکتهای مرتبط و... به‌سر آمده است... بانکها باید در چارچوب برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل‌ها و تصمیمات جدی و قاطعی که در بانک مرکزی اتخاذ و به آنها ابلاغ خواهد شد، با جدیت تمام پیگیری و اجرا نمایند." در باره این نوشته همتی چند نکته را یاد آور می شویم:

یک – آیا ریاست بانک مرکزی لازم است هرروز بنویسد و هشدار دهد و از بانک مرکزی تعریف و تمجید کند؟ به نظر می رسد این رخدادی عجیب است و همتی از این نظر دست روسای پیشین را از پشت بسته است. تفاوت او با روسای سابق این است که او حرفهایش را بدون خبرنگاران می زند و روسای پیشین بیشتر وقتها در پاسخ به روزنامه نگاران خبرهایی را می دادند.

دو- اینحرف که می گوید "دوره تخطی برخی بانکها به سرآمده است " نشان می دهد هنوز و از دوره فعالیت وی تاامروز برخی بانکها از نظر ریاست کل بانک مرکزی در امور گوناگون تخلف داشته اند ورییس بانک مرکزی و همکارانش در بانک مرکزی تا قبل از هشدارتازه همتی این تخلفات را نادیده گرفته و به شهروندان گزارش نداده اند و ای چه بسا به نهادهای بالادستی نیز گزارش کامل ارایه نشده است. باید از همتی پرسیده شود دلیل چشم پوشی تخلفات پیشین چه بوده و براساس کدام ضرورت به مردم طلاع داه نشده است؟

سه – رییس بانک مرکز با تعمد به برخی بانکها اشاره می کند تا شهروندان و روسا و سهامداران بانکها نتوانند ردیابی کنند کدام بانک است که تخطی کرده و" برخی وامهای خاص" به اشخاص و شرکتهای مرتبط وام داده است. این حرف یعنی بانک مرکزی می داند و چیزی نمی گوید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها