رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 460342

ادعای بولتون درباره گزارش آژانس اتمی درباره ایران

ساعت 24- مشاور امنیت ملی کاخ سفید که نقشی اساسی در خروج آمریکا از برجام داشت، با این ادعا که گزارش جدید آژانس حاکی از فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ایران است، خواستار ارائه گزارش کامل در این ارتباط شد.

style="text-align:justify"> مشاور امنیت ملی کاخ سفید که نقشی اساسی در خروج آمریکا از برجام داشت، با این ادعا که گزارش جدید آژانس حاکی از فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ایران است، خواستار ارائه گزارش کامل در این ارتباط شد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید عصر شنبه در پیامی توئیتری مدعی شد که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده، حاکی از وجود مواد یا فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی اعلام‌نشده از سوی ایران است.

بولتون نوشت: سرپرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی به ایران می‌رود که به تازگی آژانس شورای [حکام] را مطلع کرده که احتمال دارد تهران مواد ویا فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی داشته باشد. ما به دیگر کشورهای عضو شورای [حکام] آژانس می‌پیوندیم که مشتاق دریافت گزارش کامل در سریع‌ترین زمان ممکن هستند.

ادعای مشاور ایران‌ستیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شانزدهمین گزارش خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت برجام که در روز 8 شهریورماه منتشر شد، این نهاد بین‌المللی تاکید کرده که به همه سایت‌ها و اماکن هسته‌ای طبق درخواست خود دسترسی کامل و منظم داشته است.

این گزارش آژانس همچنین با وجود اقدام ایران به کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل بند 36 برجام که در واکنش به نقض این توافق از سوی دیگر طرف‌های آن (آمریکا و اروپا) انجام شده، تاکید دارد که همه سانتریفیوژها و زیرساخت های مربوطه در انبار، تحت نظارت مداوم آژانس باقی مانده اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 14 گزارش فصلی پیشین خود که پیش از آغاز گام‌های برجامی ایران در کاهش تعهدات به این توافق منتشر شده، همواره پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای را به صورت کامل تایید کرده و از همکاری تهران در ارائه دسترسی کامل به سایت‌ها و اماکن هسته‌ای قدردانی کرده است.

آمریکا در اردیبهشت ماه سال گذشته با تصمیم ترامپ به صورت غیرقانونی و یکجانبه از برجام که مورد تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز بود، خارج شده و همه تحریم‌هایی را که به واسطه این توافق رفع شده بود علیه ملت ایران بازگرداند.

فروتا سرپرست رومانیایی آژانس در چهارچوب "تعاملات جاری" مرتبط با بخش نظارتی برجام، فردا(یکشنبه) برای دیدار با مقام های عالیرتبه ایرانی وارد تهران می شود. شورای حکام آژانس نیز دوشنبه این هفته پشت درهای بسته تشکیل جلسه خواهد داد و فعالیت های هسته ای ایران از جمله موضوعات مورد بحث آن خواهد بود.

پس از آنکه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ تعلیق برخی تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد، در گام اول ایران با عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلوگرمی تلاش کرد تا نشان دهد که سیاست کاهش تدریجی اما آرام تعهدات را انتخاب کرده است.

در همان زمان مهلتی ۶۰ روزه به طرف های برجامی اعلام شد تا سرعت عمل به تعهدات خود را افزایش دهند و ۱۶ تیرماه پس از پایان آن مهلت، جمهوری اسلامی ایران گام دوم یعنی عبور از غنی سازی ۳.۶۷ ذکر شده در برجام را اعلام کرد.

اما با گذشته دومین مهلت 60 روزه و در اجرای گام سوم، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز گفت که در چارچوب این گام، اولین اقدام، آغاز تولید مواد غنی شده از زنجیره های تحقیقاتی و عدم اخلاط بود که از روز جمعه آغاز و این روند امروز به آژانس اعلام شده است.

دومین اقدام شروع گازدهی ماشین (IR6S) و اقدام سوم، راه اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین (IR4) بود که هر دوی اینها هم قرار بود از ابتدای سال یازدهم انجام شود.

اقدام پایانی در مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی هم گازدهی به زنجیره ۲۰ تایی ماشین (IR6) بود که آن هم ۲ ماه زودتر از قرار قبلی ذیل تعهدات برجامی انجام می شود.

به گفته کمالوندی، ایران ایجاد زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی دارد که طبق مفاد برجام منطبق بر پاراگراف ۳۶ توافق هسته ای این اقدام ها را در دستور کار خود دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها