رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461387

نسل جدید بمب‌افکن B-1B میتواند تا ۴۰ موشک کروز را با خود حمل کند!

ساعت 24-با توجه به رقابت استراتژیک آمریکا با کشورهایی مانند روسیه و چین، نیروی هوایی این کشور ضمن تجهیز بمب‌افکن B-1B به سلاح‌های جدیدتر، قابلیت حمل موشک‌های مختلف آن را نیز افزایش داده است. به گزارش FlightGlobal، نیروی هوایی ایالات متحده چندی پیش از نسخه آپگرید شده بمب‌افکن B-1B رونمایی کرد.

خبر
این بمب‌افکن متعلق به بخش 412th Test Wing نیروی هوایی است. محفظه بمب این هیولای پرنده از 15 فوت به 22.5 فوت گسترش یافته است. این میزان گنجایش حمل سلاح ماورا صوت بعدی را دارد. موشک‌های ماورا صوت یا هایپرسونیک سرعتی معادل 5 باخ و بالاتر دارند و تقریبا به دشمن فرصت هیچ گونه واکنشی را نمی‌دهند.

دومین بهبود این بمب‌افکن در قسمت حمل سلاح‌های خارجی صورت گرفته است. طراحی B-1B به گونه‌ای بود که آن را قادر می‌ساخت تا موشک‌های هسته‌ای هواپایه کروز را در پیل‌های خارجی حمل کند، اما این کار قابلیت مخفی‌کاری پرنده را کاهش می‌داد و به همین علت نیروی هوایی نیز در تمرین‌های هوایی خود از این قابلیت بهره‌مند نمی‌شد. این نیرو در پی احیای قابلیت گفته شده، بمب‌افکن خود را به حمل 16 موشک در قالب شش پیل خارجی مجهز کرده است.

یک بمب‌افکن B-1B می‌توانست 24 موشک کروز از نوع JASSM را حمل کند و حالا نسخه بهبودیافته توانایی حمل 40 موشک از این نوع را دارد. در عملیاتی که در آوریل 2018 انجام شد، دو B-1B به بهانه وجود سلاح‌های شیمیایی در سوریه، مرکز تولید این سلاح‌ها را با 19 موشک JASSM مورد هدف قرار دادند. حالا همین دو پرنده خواهند توانست تا هشتاد موشک بر هدف تعیین شده خود شلیک کنند. بمب‌افکن راهبردی B-1 نیز توانایی حمل تعداد مشابهی موشک از نوع LRASM را که بیشتر با نام موشک‌های رادارگریز ضد کشتی کروز شناخته می‌شوند، دارد.

تمامی ویژگی‌های گفته شده ارزشمند محسوب می‌شوند، اما نیروی هوایی آمریکا باید تمام ناوگان قدیمی بمب‌افکن‌های B-1B را تعمیر و مجهز کند و این کار نیازمند بودجه مالی هنگفت است. در حال حاضر تنها هفت دستگاه از این ناوگان مجهز به این توانایی‌ها شده و قابلیت عملیاتی دارند و 55 بمب‌افکن باقیمانده چنین قابلیت‌هایی را ندارند. طبق برنامه‌های نیروی هوایی ایالات متحده، بمب‌افکن‌های B-21 Raider تا اواخر سال 2020 و یا اوایل سال 2030 جایگرین بمب‌افکن‌های B-1B خواهند شد.

آی تی رسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها