رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461433

نباید دولت را در چشم مردم بی اعتبار سازیم/اروپایی‌ها می‌خواهند برخی از تعهدات خود را عملی کنند

ربیعی: مذاکره در شرایط تحریم را تجربه کردیم و دیگر تکرار نمیکنیم

ساعت 24-سخنگوی دولت گفت: امیدواریم رئیس جمهور و تیم همراه در سفر به نیویورک بار دیگر بتوانند حقانیت ایران را در مورد مسائل مختلف به گوش جهانیان برسانند.

خبر
علی ربیعی در نشست هفتگی با رسانه ها که در ساختمان کوثر مجموعه ریاست جمهوری برگزار می‌شود، با اشاره به اینکه برای حل بحران یمن طرح چهار ماده‌ای ارائه کردیم، گفت: هنوز معتقدیم که راه بازگشت ثبات به منطقه و یمن چیزی شبیه به همان طرح چهار ماده ای است و من از همین‌جا اعلام می کنم که جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا با سازمان ملل در این زمینه همکاری کند و اعلام می کنیم که وجود بی ثباتی و ناامنی در منطقه به نفع هیچکس نیست.

وی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع روحانی به نیویورک گفت: این سفر می‌تواند فضای مناسبی را برای گفت‌وگوی با رهبران کشورهای مختلف ایجاد کند و اینکه امیدواریم رئیس جمهوری و تیم همراه در این سفر نیز بار دیگر بتوانند حقانیت ایران را در مورد مسائل مختلف به گوش جهانیان برسانند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

*{ با اشاره به مصوبات جلسه اخیر سران قوا درباره مسائل اقتصادی}: مصوبه‌ای را برای تنظیم بازار کالا و خدمات و در نظر گرفتن اختیاراتی برای وزارت صمت تصویب کردیم. همچنین قرار است قوه قضاییه و قوه مقننه هم به منظور هم افزایی و هماهنگی در این زمینه طرح مشترکی در زمینه تعزیرات حکومتی ارائه کنند.

*{ در پاسخ به پرسشی درباره راهبرد ایران برای دیدار با آمریکایی‌ها در سفر روحانی به نیویورک}: از نگاه ایران توقف کلیه تحریم هایی که پس از خروج آمریکا از برجام صورت گرفت، امکان مذاکره را فراهم می کند. ما توقف تحریم ها و برگشتن به شرایط قبل از تحریم ها را خواستار هستیم و آمریکا برای نشان دادن صداقتش در این مسیر باید شرایط را برای تامین منافع مردم ایران تامین کند و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای در این زمینه نمی‌بینیم.

* اگر ترامپ بتواند با این کارها و اقدامات اعتماد را به ما برگرداند آن وقت باید درباره مذاکره کردن یا نکردن صحبت کرد وگرنه اینکه مدام از آمادگی برای مذاکره صحبت کنیم دردی را دوا نمی کند و برای افکار عمومی هم نیاز این است که مشخص شود در زمان مذاکره چه دستاوردهایی برای ایران متصور است.

*ما یک بار در شرایط تحریم مذاکره کردیم و دیگر چنین چیزی را تکرار نمی کنیم.

*{ در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد فرانسه به ایران در زمینه خط خرید نفت 15 میلیارد دلاری}: قرار بود نفت ایران خریداری شود و پولش هم به ما برسد. ما گفته ایم که تعهد در برابر تعهد، اروپایی ها می خواهند برخی از تعهدات خود را عملی کنند ما هم به بخشی از تعهدات خود معتقد خواهیم بود، نه بیشتر. اگر تعهدات افزایش یابد ما هم این تعهدات خود را افزایش می‌دهیم، البته امیدوارم در جریان سفر به نیویورک نیز آقای روحانی بتوانند با سران کشورهای اروپایی گفت و گو داشته باشند.

*{ در پاسخ به پرسشی درباره علت صدور اطلاعیه‌ای از سوی روابط عمومی دولت درباره برنامه‌ای تولید شده در صداوسیما}: آن مطالبی که درباره جلسه سران سه قوه گفته شده بود غلط بود و ما هم همان را پاسخ دادیم. در خصوص مبارزه با مفاسد هر تصمیمی گرفته شد احترام می‌گذاریم. ما امیدواریم هیچ نگاهی به سمت رسانه های بیگانه نرود. ما به مصلحت کشور می دانیم که چشم ها و گوشهای مان به رسانه های داخل کشور باشد. ما هیچ وقت خیر و برکتی از شایعاتی که از رسانه های خارجی مطرح می‌شود ندیده ایم و آنچه که در اطلاعیه روابط عمومی دولت دیده شد به برخی از برنامه سازی ها ناظر بود که برخی شبکه ها به صورت بسیار جهت دار برنامه خود را درباره دولت پیش می برند، البته این روند از سال 92 آغاز شده است.

* ما نباید مردم را ناامید کنیم. نباید دولت منتخب مردم را در چشم آنان بی اعتبار سازیم. اگر می خواهیم انتقاد کنیم، انتقاد کنیم نه اینکه غیر از این عمل کنیم و با برنامه سازی ها روندی دیگری را طی کنیم.

*{ ربیعی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور زنان در استادیوم و اظهار نظر رئیس دفتر رئیس جمهور که گفته بود فعلا حضور زنان در استادیوم ها به مصلحت نیست}: صحبت آقای واعظی با صحبت های من در تناقض نبود. ایشان یک نگرانی را ابراز کرده بودند که از سوی برخی وجود دارد. زنان می توانند در ورزشگاه ها حضور داشته باشند. البته عده ای در جامعه در این باره نگرانی دارند. آقای سلطانی فر تمهیدی چیده اند که زنان در بازی ایران با کامبوج در ورزشگاه حاضر شوند.

*{ در پاسخ به اینکه آیا امکان تماشای بازی برای همه زنان وجود دارد؟}: بلیت فروشی انجام خواهد شد و من هم برای بازدید به ورزشگاه خواهم رفت.

*{ با اشاره به ماجرای تلخ خودسوزی سحر خدایاری}: حادثه ای که پیرامون عدم حضور زنان رخ داد تلخ بود و برای ما درس آموزی داشت. فضای رسانه ای و تحلیلی ایجاد شده برای این موضوع کمی تقلیل گرایانه نگاه کرد.

* مساله دخترمان سحر ابعاد مختلفی را پیش روی ما گذاشت که ما نمی توانیم بدون برخی تبیین ها تصمیم گیری کنیم. ما سیاست های معطوف به جنسیت را نیاز داریم و نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم. در دولت گروهی را برای بررسی همه جانبه در نظر گرفته ایم. نمی توانیم چشم مان را روی واقعیت ها ببندیم. محکوم کردن این و آن را چه فایده ای دارد؟ این اتفاق تلخ فرصتی فراهم کرد که تبیین جامعه شناختی، جرم شناختی و ... داشته باشیم و تقلیل گرایانه نگاه نکنیم.

*{ درباره حذف یارانه دهک های بالا}: برای تکمیل پایگاه های اطلاعاتی دستوری صادر شده و روز به روز وضعیت آن بهتر می‌شود. مجلس نیز دستور داده بود که سه دهک را حذف کنیم و این یعنی نزدیک به سی میلیون نفر که با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم ها این تصمیم در حال حاضر کمی دشوار است، اما آنچه درباره حذف افراد ثروتمند مطرح است حتما اجرا می‌شود و حتما فشار به طبقات پایین و متوسطه نخواهد آمد و با درصد خطای پایینی این کار انجام می‌شود. همچنین در مرحله اول در مهرماه چند صدک از دهک های بالا حذف می‌شوند که ممکن است هفتصد تا هشتصد هزار نفر را در برگیرد که البته امکان اعتراض هم برای آنان محفوظ است.

*{درباره طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضائیه و موضع دولت درباره آن}: این موضوع در دولت هنوز مورد بحث قرار نگرفته است بنابراین نظری در این زمینه اعلام نخواهم کرد.

*{ در پاسخ به پرسشی درباره حواشی جلسه اخیر سران قوا درباره محاکم مبارزه با مفاسد اقتصادی و علت این اختلاف میان قوه قضاییه و قوه مجریه}: این موضوع برای روز شنبه است و مربوط به گذشته نیست. من تعجب کردم که خبری ناقص، هدفدار و برنامه‌ریزی شده پخش شد، در حالیکه این جلسه برای مبارزه و جنگ اقتصادی کشور است. این جلسات به دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد هماهنگی اقتصادی بوده و جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی است. اخباری که مخدوش شده و ناقص از آن جلسه بیرون می آید و پشت ستاد جنگ را خالی می کند، ضربه زدن به منافع ملی است. کسانی که در این جلسه هستند شأن بالاتری از این دارند که بخواهند خبر به بیرون بیاورند. آنچه در دو جلسه این بحث به وجود آمده درباره شیوه انعکاس اخبار و مطالب دادگاه و رعایت حقوق مردم و ضرورت رسیدگی و اعلان پرونده‌ها به صورت یکسان بوده و آقای رئیسی متواضعانه اعلام کردند نقطه نظرات خودتان را بیان کنید.

*{در پاسخ به اتهام آمریکایی ها در مورد دست داشتن ایران در حوادث اخیر عربستان }: این اظهار نظرها یک سنت آمریکایی است. این اظهار نظر غیردقیق است. باید ببینیم چه کسی از این اقدامات سود می برند. ریشه این اقدامات سرکوب یک جامعه است. ما دنبال آرامش منطقه ایم و این قبیل اقدامات نفع نمی بریم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها