رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461819

اُفت ۲۰ درصدی قیمت طلای سرخ در بازار

ساعت24 -میری از کاهش ۲۰ درصدی نرخ طلای سرخ طی یک ماه اخیر در بازار خبر داد و گفت:هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۷ میلیون و حداکثر ۹ میلیون تومان است.

زعفران.jpg
میری از کاهش ۲۰ درصدی نرخ طلای سرخ طی یک ماه اخیر در بازار خبر داد و گفت:هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۷ میلیون و حداکثر ۹ میلیون تومان است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از کاهش ۲۰ درصدی قیمت طلای سرخ طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر یک کیلو زعفران ۷ میلیون و حداکثر ۹ میلیون تومان است.

او با اشاره به اینکه بازار زعفران در رکود به سرمی برد، افزود: با توجه به آنکه تا آغاز فصل برداشت زمان زیادی باقی نمانده است، از این رو تجار خارجی ترجیح می‌دهند که محصول نو خریداری کنند که این امر در کنار ازدیاد عرضه در برابر تقاضا ناشی از نیاز نقدینگی کشاورزان بر افت قیمت و رکود بازار دامن زده است.

میری ادامه داد: در آبان سال گذشته قیمت هر یک کیلو زعفران نگین ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان بود که امسال با اُفت ۴۰ تا ۴۵ درصدی به ۹ میلیون تومان رسیده است، در حالی که خریداری ندارد.
نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه کمتر از ۲۰ روز به آغاز فصل برداشت زمان باقی است، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و افزایش تولید حداقل ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بعید است که نوسان قیمتی در بازار رخ دهد.

او با بیان اینکه آمار جدیدی از صادرات در دسترس نداریم، افزود: بنابر آمار سه ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافته و از آن زمان به بعد آماری اعلام نشده است، اما به سبب مشکلات پیش روی صادرات مبنی بر بازگشت ارز به کشور، صادرات تعریف چندانی ندارد. از این رو انتظار می‌رود که بانک مرکزی بانکی را در خارج از ایران به منظور تسهیل صادرات به ما معرفی کند یا دولت به واردکنندگان کالا ارز ندهد تا آن‌ها ارز مورد نیاز را از صادرکننده کننده دریافت کنند، در غیر این صورت صادرات به سبب دریافت تومان و پرداخت دلار به بانک مرکزی صرفه اقتصادی ندارد.

میری در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه صادرکنندگان در فروش هر کیلو زعفران رقمی حدود ۵۰۰ تا یک میلیون تومان به سبب تفاوت تومان با دلار متضرر می‌شوند، بنابراین پدیده قاچاق از طریق افغانستان به دیگر کشور‌های مختلف دنیا روبه رشد خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها