رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461842

از رییس‌جمهور نشدن «توکلی» تا احتمال نمایندگی «مولاوردی»

ساعت 24-دو دهه و اندی از انتخابات 76 می‌گذرد و همچنان اغلب چهره‌های سیاسی حتی اصولگرا چنان از آن انتخابات یاد می‌کنند که آرزوی تکرار آن انتخابات در صحبت‌های آنها موج می‌زند؛ بخشی از این نوستالوژی به میزان مشارکت شهروندان و بخشی به نوع شعارها و اهداف کاندیدای اصلی آن دوره بازمی‌گردد.

در روزهای گذشته نیز برخی چهره‌های سیاسی غالبا اصولگرا به میزان مشارکت و شائبه پایین بودن آن در انتخابات اسفند ماه واکنش نشان داده‌اند؛ این واکنش گاه با بیان خاطرات سال 76 همراه بوده و گاه با اشاره به مهم‌ بودن میزان مشارکت. اینکه آیا میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم پایین است؟ آیا مطالبات شهروندان در شعارهای انتخاباتی تغییری ایجاد می‌کند؟ چهره‌های سیاسی به این موضوعات پرداخته‌اند:

اگر بودم، پیروز انتخابات 76 می‌شدم

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دانشگاه امام صادق‌(ع) از انتخابات سال 76 گفت. به گفته خود او در آذر ماه 75 از انگلستان به ایران آمده و با مشاوره‌ جواد لاریجانی گمان می‌کرده وارد انتخابات 76 شده و در مقابل محمد خاتمی هم پیروز می‌شده است. او به وضعیت اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال اشاره کرده و می‌گوید: «جناح اصولگرایی، آقای ناطق‌نوری را پیروز انتخابات می‌دانستند.» توکلی ضمن تشریح جمع‌بندی خود مبنی بر اینکه اگر در آن انتخابات نامزد می‌شد، برنده اصلی بوده، گفته است: «با حضور من در انتخابات ۱۳۷۶، امکان ایجاد دوقطبی که درنهایت منجر به پیروزی آقای خاتمی شد، رقم نمی‌خورد.» توکلی در ادامه از دو دلیلی می‌گوید که مانع از کاندیداتوری‌اش در آن سال شده است. او، نبود افرادی که به او در اداره کشور کمک کنند، را علت نخست و اینکه نمی‌خواسته بازی جریان اصولگرایی را برهم بزند، دلیل دوم عنوان کرده است. به این ترتیب توکلی در انتخابات آن سال از کاندیداتوری ناطق‌نوری حمایت کرد و کاندیدا نشد؛ اما چنان‌که گفته، دو شرط نیز برای این حمایت انتخاباتی داشته است: «اولین خواسته‌ام این بود که گفتم آشکار کنید که با آقای هاشمی متفاوت هستید... ولی خب این کار را نکرد و خود را دنباله‌رو آقای هاشمی معرفی کرد. دوم اینکه علیه فساد و تبعیض حرف بزنید و به عدالت اجتماعی بپردازید، چون اعتقاد شماست؛ لذا این را بگویید ولی خب این کار را نکرد و در مقابل، جبهه مقابل و آقای خاتمی، این کار را کرد و به‌ سختی هم انجام داد و پیروز انتخابات شد.» توکلی در ادامه به انتخابات 80 نیز می‌پردازد و با یادآوری اینکه در آن سال نیز راهبرد «تکثیر نامزدها»‌ی اصولگرایان را نقد کرده است. او با اشاره به مثال اقتصاد بازار آزاد و به‌طور مشخص استقبال از خرید خمیردندان ازسوی مشتریان تاکید کرد و گفت که «من بهترین رقیب برای خاتمی هستم و تاکید کردم که کثرت نامزدها باعث کاهش رای ما و افزایش رای خاتمی می‌شود.» توکلی اما نگفت که از آن سال‌ها و آن انتخابات با بیش از دو دهه گذشته و همچنان از آن انتخابات به عنوان بالاترین میزان مشارکت شهروندان یاد می‌شود که غالب چهره‌های سیاسی آرزوی تکرار آن روزگار و آن مشارکت را دارند.

بیمناکی از مجلس یازدهم

محمدحسین صفارهرندی، دیگر فعال اصولگرایی بود که به انتخابات پیش‌رو پرداخت و با اشاره به مصایب اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم گفت: «باید بیمناک باشیم، چراکه اگر قرار باشد بار دیگر مثل سال‌های قبل بدون برنامه‌ریزی مدون و عاری از اتحاد وارد میدان شویم، شرایط کشور همچون شرایط موجود خواهد شد.» به گزارش ایسنا، صفارهرندی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود و با اشاره مجدد به انتخابات اسفند ماه گفت: «خوشبختانه مردم ما
روزبه‌روز و سال‌به‌سال در مسائل مهم کشوری آگاه‌تر و ریزبین‌تر می‌شوند و امیدواریم در انتخابات امسال مانند گذشته در بازی رسانه‌ای قرار نگیرند و فریب دروغ‌پردازی‌های خبرگزاری‌های زنجیره‌ای داخل و رسانه‌های معاند را نخورند.» به نظر می‌رسد این بخش از صحبت‌های این عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه برخی از شائبه‌های مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر پایین بودن میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم باشد. او در ادامه با اشاره به ضعیف ‌بودن مجلس دهم مدعی شد که باید از تکرار چنین مجلسی در دوره بعدی اجتناب شود.

مطالبات اجتماعی و انتخابات مجلس یازدهم

به نظر می‌رسد هر چه به انتخابات مجلس یازدهم نزدیک‌تر شویم دو مساله که ارتباط با یکدیگر دارند، پیش‌روی احزاب سیاسی فعال در عرصه انتخابات قرار می‌گیرد. از یک‌سو این سوال مطرح است که با چه راهبردی در این انتخابات شرکت کنند و افراد را تحت چه سازوکاری در لیست نهایی خود جای دهند و از سوی دیگر در مقابل این مطالبات مطرح شده چه واکنشی نشان دهند. برای مثال چنان‌که رویداد 24 در گزارشی نوشته، این پرسش مطرح است که واکنش دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب دربرابر ماجرای خودسوزی سحر خدایاری و
احقاق حقی از این ‌دست چگونه بر رای ‌آوردن نیروهای این افراد در انتخابات تاثیر خواهد داشت. تحلیل این پایگاه خبری از این قرار است که باتوجه به اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد برخی اصلاح‌طلبان ازجمله پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی، به نهاد‌های مدنی نزدیک شده‌اند و تا حدی رضایت آنان را جلب کرده‌اند. رویداد24 در ادامه با اشاره به شنیده‌های خبرنگار خود می‌نویسد، برخی از همین نهادهای مدنی از شهیندخت مولاوردی برای نامزدی در انتخابات مجلس دعوت کرده‌اند؛ هرچند که شاید مولاوردی برای سر لیستی فهرست اصلاح‌طلبان،
آن هم در تهران چندان مناسب نباشد اما احتمالا گزینه‌ای مناسب کنار افرادی همچون قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده فعلی دماوند است که شنیده‌های «اعتماد» نیز احتمال کاندیداتوری‌اش از پایتخت را تایید می‌کند، خواهد بود. البته که همچون دوره‌های گذشته احتمال رد صلاحیت برخی از اصلاح‌طلبان می‌رود. اما به‌طور قطع با کشیده‌شدن پای معضلات اجتماعی به جناح‌بندی‌های سیاسی و رصد سابقه پیگیری مطالبات اجتماعی ازسوی کاندیداها می‌تواند بر میزان موفقیت آنها در انتخابات پیش‌رو تاثیری معنادار بگذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها