رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 461985

سریال اعتراض به فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دماوند

ساعت 24- راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دماوند به یک موضوع جدی تبدیل شده که اعتراض کسب محلی را به همراه داشته است و در آخرین اقدام، یک فروشگاه زنجیره‌ای با دستور قضایی در این شهر پلمب شد.

style="text-align:justify">جمعی از کاسبان محلی شهر دماوند روز گذشته به منظور اعتراض برای راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این شهر در فرمانداری شهرستان دماوند تجمع کردند.

در این راستا در نشستی که با حضور معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی فرماندار دماوند برگزار شد، مسائل مربوطه و مشکلات موجود در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته نماینده کسبه دماوندی، تاکنون 16 فروشگاه زنجیره‌ای در شهرستان دماوند راه‌اندازی شده و هشت فروشگاه دیگر در حال تأسیس است که این شهر ظرفیت این تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ندارد و موجب تعطیلی واحدهای خرد فروش می‌شود.

فعالیت یا عدم فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در یکی دو سال اخیر به عنوان یکی از موضوع‌های غیرقابل حل در دماوند تبدیل شده است؛ سال گذشته، مسؤولان شهرستان دماوند اعلام کردند که راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای منوط به اخذ مجوزهای محلی است.

اما اکنون گویا دستورالعمل جدیدی از سوی اتحادیه کشور فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مصوبه اخذ مجوز راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از مسؤولان محلی برداشته شده و تا تعیین تکیلف نهایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای جدیدی در حال تأسیس هستند و کسبه محلی معتقد هستند که این امر افزایش بیکاری و آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد.

*فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابلیت گسترش در دماوند را ندارد

معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی فرماندار دماوند پس از برگزاری نشستی با کسبه محلی دماوند اظهار کرد: امروز شاهد حضور تعدادی از کسبه شهرستان دماوند به جهت اعتراض به موضوع افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این شهرستان بودیم.

فاطمه فرزام افزود: همان‌طور که در صحبت‌های پیشین مطرح شد، کسبه نسبت به این موضوع که افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب ضرردهی اقتصادی کسبه محلی شده و تعدادی نیز منجر به تعطیلی شده است، اعتراض داشتند.

وی گفت: فرمانداری دماوند بر این امر مصمم است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای، قابلیت گسترش در این شهرستان را ندارد؛ بر این اساس صورت‌جلسه‌ای در اسفندماه سال 97 مبنی بر عدم فعالیت این فروشگاه‌ها را داشتیم.

معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی فرماندار دماوند تصریح کرد: اما متأسفانه بر اساس مصوبه‌ اخیر، شاهد درخواست افتتاح مجدد آنها بودیم؛ در این نشست، پس از بیان نظر کسبه و مشاهده نامه‌ای که توسط این افراد جمع‌آوری شد، مقرر گردید که در نشست شورای تأمین شهرستان دماوند، موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

*فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در راستای قوانین رفع موانع کسب و کار

از سوی دیگر، برخی دیگر از افراد، فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای را با توجه به ارائه خدمات گوناگون از جمله تخفیف‌های آن، خدمتی به قشر ضعیف جامعه و سبب توسعه کسب و کار در منطقه می‌دانند.

مسؤولان اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این زمینه اعلام کردند که استقبال مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مؤید کارآمدی، رقابت اصولی و قانونی این صنف و ایجاد محدودیت در توسعه آنها خلاف قانون برنامه ششم توسعه و مغایر با مقررات رفع موانع کسب و کار است.

برخی دیگر معتقد هستند که استقبال مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون شک ناشی از دل‌زدگی این مردم از گران‌فروشی و کم فروشی همین کسبه معترض است و دلیلی ندارد که مردم این‌چنین به فروشگاه‌های زنجیره‌ای هجوم آورده و تمام خرید خود را از این فروشگاه‌ها انجام دهند.

*دیگر هیچ فروشگاه زنجیره‌ای اضافه نخواهد شد

پس از گذشت چند ساعت از برگزاری نشست مشترک مسؤولان با کسبه محلی دماوند، رئیس اتاق اصناف دماوند از پلمب یک فروشگاه زنجیره‌ای در حال تأسیس در شهر دماوند خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اعتراض و تجمع کسبه شهرستان دماوند و عدم توجه فروشگاه‌های زنجیرای به اخطارهای مکرر صادره، با پیگیری‌های اتاق اصناف و فرمانداری شهرستان دماوند با دستور مقام قضایی، یک فروشگاه زنجیره‌ای پلمب شد.

رضا میرزاکریمی با بیان اینکه به چند فروشگاه دیگر نیز اخطار داده شده است، گفت: از این پس به کسبه اطمینان خاطر می‌دهیم که با همت و تلاش اتاق اصناف و فرمانداری، هیچ فروشگاه زنجیره‌ای در این شهرستان دماوند اضافه نخواهد شد.

*راه‌اندازی یا جلوگیری؟

حال اکنون باید دید تا وضعیت راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان دماوند که با دو شرایط دوگانه مواجه شده، با تصمیم‌گیری مسؤولان به کجا خواهد رسید.

از سویی، کسبه محلی معترض راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند و از سوی دیگر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای با استقبال مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه مواجه هستند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها