رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462099

ماجرای سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به چین با هواپیمای عمومی چه بود؟

ساعت 24- رئیس امور بین الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح از برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند در آینده نزدیک خبر داد.

خبر
سردار سرتیپ پاسدار قدیر نظامی، رئیس امور بین الملل و دیپلماسی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگویی از رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه در دریای عمان برای اولین بار خبر داد و گفت: رزمایش‌های مشترک با دیگر کشورها را آغاز کرده‌ایم و به زودی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، رزمایش مشترک دریایی را با روسیه و چین بعنوان دو قدرت بزرگ به صورت سه‌جانبه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهیم کرد. برآوردها و تحلیل‌های سیاسی و نظامی بسیار روی این اتفاقات حساب باز خواهند کرد و در تحولات راهبردی مد نظر قرار خواهند داد.

وی ادامه داد: از سویی در آینده نزدیک مقاماتی در سطح رؤسای ستاد نیروهای مسلح، وزرای دفاع و فرماندهان نیروهای مسلح از چند کشور منطقه به تهران خواهند آمد که در آینده خبر آن اعلام خواهد شد، به طور کلی این اقدامات دارد تحرک دیپلماسی دفاعی را به نمایش می‌گذارد.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

رزمایش دریایی سه جانبه ایران، روسیه و چین در آب‌های بین المللی برگزار می‌شود

با توجه به خبر شما درباره برگزاری رزمایش مشترک دریایی میان ایران، چین و روسیه، چند وقتی است عده‌ای از عناصر بیگانگان و دستگاه‌های تبلیغاتی آنها در راستای جنگ روانی در حال القای این موضوع هستند که ایران بنا دارد پای چین و روسیه را به منطقه بازکند، جدای از اغراض شوم این دسته از افراد، آیا ایران در پی چنین موضوعی است؟

اولا باید منطقه را تعریف کرد؛ منطقه‌ای که قرار است در آن رزمایش مشترک انجام شود، شمال اقیانوس هند و دریای عمان است که آب‌های بین المللی و آزاد است. ما به هیچ عنوان چنین رزمایشی را در خلیج فارس برنامه ریزی نکرده‌ایم، البته ما با کشوری مثل عمان که هر دو در ساحل خلیج فارس و تنگه هرمز قرارداریم در این منطقه رزمایش برگزار کرده‌ایم و یک موضوع کاملا طبیعی است.

پس رزمایش بنا است در آبهای بین المللی برگزار شود؛ رزمایش‌ها اهداف مختلفی را دنبال می کنند که خیلی اوقات تبادل تجربیات تاکتیکی و نظامی است، گاهی این رزمایش ها بار سیاسی و اهداف سیاسی دارد و نشان دهنده نوعی همگرایی بین شرکت کنندگان است.

ویژگی‌های سفر سرلشکر باقری به چین

سفر اخیر رئیس ستادکل نیروهای مسلح به چین را می توان یک فصل جدید در عرصه دیپلماسی دفاعی برشمرد چراکه نسبت به دیگر سفرهای ریاست ستادکل نیروهای مسلح تفاوت های عمده‌ای داشت، ارزیابی شما از این سفر چیست؟

سفر سرلشکر باقری به چین از چند جهت حائز اهمیت است؛ اولا این اولین باری است که رئیس ستادکل نیروهای مسلح پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی به چین سفر می‌کند و سرلشکر باقری بعنوان اولین شخصیت عالی‌رتبه نظامی کشورمان به این کشور سفر کرد.

ویژگی دوم خود چین است چراکه این کشور امروز در عرصه جهانی بعنوان یک قدرت بزرگ مطرح است و سفر به این کشور می‌تواند دارای مفاهیم و ابعاد مختلفی باشد. این سفر به دعوت رئیس ستاد ارتش چین انجام شد که ایشان و معاون اول کمیسیون نظامی، بعد از رئیس جمهور چین دو مقام اول نظامی چین محسوب می‌شوند.

شرایط زمانی سفر به چین نیز یکی دیگر از ویژگی های این سفر بود؛ در حال حاضر در منطقه غرب آسیا، ما بحران‌های مختلفی را از بی ثباتی و جنگ و تروریسم تا امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و جنگ در سوریه و یمن را شاهد هستیم. پس این سفر در این شرایط زمانی انجام گرفت که شرایطی استثنائی است.

مذاکرات در این سفر در دو سطح راهبردی و عملیاتی بود که سرلشکر باقری در سطح راهبردی پیرامون مسائل جهانی و منطقه‌ای، صلح و ثبات در منطقه آسیای غربی و دریای جنوب چین که چالش‌های موجود در دریای جنوبی چین با مسائل خلیج فارس شباهت هایی دارد، موضوعاتی را مطرح کردند. از سویی جهت دهی به روابط کلان نیروهای مسلح دو کشور در آینده نیز بخش دیگری از مذاکرات در سطح راهبردی بود. مسئله مهمتر این بود که اظهارات مقامات چین در این ملاقات‌ها بیانگر آن بود که تراز قدرت و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید مقامات چینی است.

ترسیم نقشه راه روابط دفاعی ایران و چین

یک طراحی روابط بین نیروهای مسلح برای سالهای آینده نیز در این سفر صورت گرفت و ابعاد مختلفی مورد تاکید طرفین قرار گرفت و در حقیقت نقشه راهی ترسیم شد تا نیروهای مسلح دو کشور در آینده با توافق در عالی‌ترین سطح، بتوانند در سطوح میانی و تاکتیکی برنامه های خود را ادامه دهند.

همچنین در این سفر اعضای هیأت نیز ملاقات‌های تخصصی با مقامات همتراز خود در پکن و شانگهای داشتند.

سفر رئیس ستادکل نیروهای مسلح به چین با هواپیمای عمومی

در خصوص سفر سرلشکر باقری به چین گفته شد که ایشان با هواپیمای عادی به این کشور سفر کرده‌اند، طبیعتا یک مقام عالیرتبه نظامی مجاز است که از هواپیمای اختصاصی برای سفرهای خود استفاده کند، علت این کار چه بود؟

در سفر به چین مسیر بسیار طولانی بود و هزینه‌ ارزی که یک پرواز اختصاصی برای این مسیر تحمیل می کرد به دلیل هزینه‌های سوختگیری و فرودگاهی بسیار زیاد بود، سردار باقری شخصاَ تصمیم گرفتند که این سفر با هواپیمای عمومی انجام شود و این هم در چارچوب رعایت شرایط امروز کشور و مسئله اقتصاد مقاومتی و رعایت وضعیت ارزی کشور بود که تصمیم بسیار ارزشمندی بود و امیدواریم این کار الگویی برای دیگر مسئولین شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها