رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462297

توضیح پمپئو درباره تحریم‌های جدید علیه ایران

ساعت24- «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه بار دیگر گفت هدف از اعمال تحریم علیه ایران، حذف توانمندی‌های منطقه‌ای و موشکی و تبدیل ایران به «کشوری عادی» است.

پمپئو که با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، «ملت» ایران را عامل ترور توصیف کرد و بار دیگر حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را به ایران نسبت داد و گفت: «خوب راهبردی که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ تدوین کرد، دارد نتیجه می‌دهد. ما به خوبی در مسیری قرار داریم که رژیم ایران را وادار کنیم که نهایتا تصمیم بگیرد به کشوری عادی بدل شود. این تمام چیزی است که ما همیشه خواسته‌ایم.»

وی با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران که به نوشته رسانه‌های غربی می‌تواند صادرات مواد غذایی و اقلام دارویی به ایران را دشوارتر کند، مدعی شد که «مردم ایران» از آمریکا بابت اعمال این تحریم‌ها «تمجید کردند.»

پمپئو هدف از اعزام نیروهای نظامی بیشتر به منطقه را نیز «ایجاد بازدارندگی» خواند و گفت واشنگتن می‌خواهد مناقشات منطقه «به شکلی مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین هدف از ارسال سامانه‌های پدافندی بیشتر به منطقه را دفاع از عربستان سعودی خواند و در پاسخ به این سؤال که این سامانه‌ها چه چیز بر سامانه‌هایی که پیشتر در منطقه مستقر بود اضافه می‌کند، گفت افزایش تعداد سامانه‌ها توانایی عربستان در دفاع را تقویت کرده و انجام حملات مشابه را «دشوارتر می‌کند.» به گفته وی پمپئو، نیروهای اعزامی به منطقه، علاوه بر عربستان، بر امارات عربی متحده هم تمرکز خواهند داشت.

وی بار دیگر ایران را عامل حمله به تأسیسات آرامکو در مناطق «بقیق» و «خریص» خواند و مدعی شد که این حملات توسط موشک‌های کروز زمین به زمین و پهپاد انجام شده و «یک اقدام جنگی» توسط یک کشور علیه عربستان سعودی است. او گفت در جریان نشست سازمان ملل متحد در این رابطه صحبت می‌کند و امیدوار است که شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی علیه ایران موضع‌گیری کنند.

پمپئو در ادامه با این سؤال مواجه شد که با توجه به تحولات ماه‌های اخیر، آیا کارزار فشار حداکثری نتیجه عکس نداشته است؟ وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در دوران برجام اوج گرفته و «ما اکنون در تلاش هستیم تا توانمندی آن‌ها را فروبنشانیم... ما تازه از ماه می این تحریم‌های شدید را شروع کردیم، داریم درباره فقط کمتر از پنج ماه صحبت می‌کنیم. ما در ابتدای کارزار تحریم هستیم، نه در میانه یا انتهای آن.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، در پاسخ به این سؤال که آیا واشنگتن حاضر به توسل به نیروی نظامی است، مدعی شد که آمریکا به دنبال دستیابی به یک «نتیجه دیپلماتیک» با ایران است، اما در صورتی که این تلاش‌ها «ناموفق» باشند، در آن صورت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیمات لازم برای «دستیابی به اهدافمان» را اتخاذ خواهد کرد.

پمپئو امروز در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» هم نظیر همین جمله را تکرار کرد و با بیان اینکه واشنگتن با اعمال «قدرتمندترین تحریم‌ها» خواهان دستیابی به راهکار دیپلماتیک است، گفت واشنگتن می‌خواهد از جنگ اجتناب کند و افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه هم با هدف ایجاد بازدارندگی است، اما اگر این بازدارندگی نتیجه ندهد، ترامپ برای «انجام اقدامات لازم» تصمیم‌گیری می‌کند. او همچنین مدعی شد که در جریان تنش‌های اخیر با ایران، واشنگتن اقداماتی علیه تهران انجام داده است که «اینجا نمی‌توانم درباره برخی از آن‌ها صحبت کنم.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها