رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 464525

چرا روحانی گفت در لبه پرتگاه هستیم؟

ساعت24-رئیس جمهور گفت: منطقه ما بر لبه پرتگاه ایستاده است؛ تا جایی‌که تنها یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد.

روحانی
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی هفتادچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به کشورهای عربی منطقه گفت: منطقه ما بر لبه پرتگاه ایستاده است؛ تا جایی‌که تنها یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد.

چرا رئیس جمهور این مساله را مطرح کرد؟

پس از خروج آمریکا از برجام، تنش ها در خلیج فارس شدت گرفت. بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با اعزام ناو ابراهام لینکلن گزینه جنگ را مطرح کرد. پس از آن خلیج فارس دریای عمان دچار تنش های جدی شد که مهمترین آن آتش گرفتن دو نفتکش همزمان با دیدار آبه شینزو با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. از همان روز اتش فتنه غرب در خلیج فارس شعله ور شد. تنش ها شدت گرفت. ائتلاف دریایی تشکیل شد.

در این میان حمله به قلب تاسیسات نفتی آرامکو، سبب شد که غرب یکصدا نوای اتهام به ایران را سر دهد! تروئیکای اروپا که برای فرار از بدعهدی خود نسبت به اینستکس و برجام پناه به اتهام زدن به ایران برده است پیرو ترامپ گربه رقصانی می کنند و سعودی را علیه ایران می شورانند. تا بلکه 11 سپتامبر دیگری را اینبار در خلیج فارس اجرا کنند. اتهامات غرب به ایران درباره آرامکو تله ای برای عرب های منطقه است. همانطور که رئیس جمهور خطاب به سعودی گفت: «آمریکا اینجاست، نه در خاورمیانه. آمریکا وکیلِ هیچ ملتی و کفیلِ هیچ دولتی نیست. هیچ دولتی به دولتِ دیگر، وکالت نمی‌دهد و کفالت خویش را به دیگری نمی‌سپارد. اگر امروز شعله‌های آتشِ یمن، تا حجاز هم زبانه‌کشیده‌است، باید آتش‌افروز را جست و تنبیه کرد، نه اینکه بی‌گناهان را آماج تهمت‌ها و کینه‌ها قرارداد. امنیتِ عربستان با پایان دادنِ تجاوز به یمن، حاصل می‌شود، نه با دعوت از بیگانگان. ما حاضریم برای صلح از همه توان ملی و اعتبار منطقه‌ای و اقتدار بین‌المللی خویش، مایه‌بگذاریم. راه حل صلح در جزیره‌العرب، امنیت در خلیج فارس و ثبات در خاورمیانه، را باید در درون خاورمیانه جستجو کرد و نه در بیرون آن. مسایل منطقه، بزرگ‌تر و مهم‌تر از آن است که آمریکا از عهدۀ آن برآید. دولتی که نتوانسته مسأله افغانستان و عراق و سوریه را حل کند و بانی افراطی‌گری، طالبانی‌گری و داعشی‌گری بوده‌است ؛ هرگز قادر به حل معضلات پیچیده‌تر نخواهد بود.

منطقه ما بر لبه پرتگاه ایستاده است؛ تا جایی‌که تنها یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد. ما دخالتِ تحریک‌آمیزِ بیگانگان را تحمل نمی‌کنیم و به هرگونه تعرض به امنیت و تمامیتِ سرزمینی خود، قاطعانه پاسخ می‌دهیم. اما راه جایگزین و مطلوب ما، همبستگیِ میان همه ملت‌های دارای منافع مشترک در خلیج‌فارس و منطقه هرمز است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها