رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 464570

کنترل فشار خون بالا؛ گریپ فروت یا لیمو ترش؟‎

ساعت 24-بالا بودن فشار خون یا هایپرتنشن یک بیماری زمینه‌ای است که اغلب منشا ژنتیکی دارد اما سبک غلط و ماشینی زندگی نیز در به وجود آمدن یا تشدید آن موثر است.این بیماری به دلیل آسیب به دیواره رگ‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، واریس، تپش قلب، فراموشی، سردرد، سکته و یا سایر بیماری‌های فرسایشی باشد.

مرکبات
r /> کنترل فشار خون بالا؛ گریپ فروت یا لیمو ترش؟‎

بالا بودن فشار خون یا هایپرتنشن یک بیماری زمینه‌ای است که اغلب منشأ ژنتیکی دارد اما سبک غلط و ماشینی زندگی نیز در به وجود آمدن یا تشدید آن مؤثر است.این بیماری به دلیل آسیب به دیواره رگ‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، واریس، تپش قلب، فراموشی، سردرد، سکته و یا سایر بیماری‌های فرسایشی باشد.برخی از بیماری‌ها یا شرایط ممکن است به وجود آمدن این عارضه مؤثر باشد؛ از جمله: التهاب‌های کلیوی، التهاب غده فوق کلیوی، استفاده مداوم از الکل، آپنه خواب، سیگار، بارداری، تنگ شدن آئورت، استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری، تغذیه غلط و کم‌تحرکی.
تحرک بدنی و ورزش
تحقیقات متعدد و گسترده نشان داده که ورزش هوازی یا ایروبیک در حد ۱۶۰ دقیقه در هفته یا ورزش‌های استقامتی به میزان ۷۵ دقیقه در هفته، می‌تواند در کنترل فشار خون مؤثر باشد. در این تحقیقات تأیید شده است که دویدن، پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شنا از مفیدترین ورزش‌ها برای کنترل فشار خون بوده‌اند.
با دیدن این ۹ نشانه به پزشک مراجعه کنید
استرس همدم هرروزه زندگی مدرن و ماشینی است اما راهکارهایی از جمله حمام آب گرم، مدیتیشن، یوگا با پیاده‌روی‌های آرام و بلند، و موسیقی می‌توانند تا حدی به کاهش استرس کمک کنند.مصرف سیگار و الکل بیشتر از یک عدد آبجو یا ۱۲۰ میلی‌لیتر شراب در روز به منظور کاهش استرس، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و دلیل افزایش فشار خون باشد.
تغذیه مناسب
رژیم غذایی مناسب برای فشار خون (DASH)، برنامه غذایی بر پایه مصرف سبزیجات، میوه، غلات کامل، ماهی، حبوبات و لبنیات کم‌چربی است. این مواد غذایی، ریز و درشت مغذی‌های کلیدی برای مبارزه با پرفشاری خون یعنی کلسیم، پتاسیم، منیزیوم، فیبر، امگا ۳ و پروتئین را دارا هستند.
آیا آب سرد ولاغری
کاهش نمک به عنوان اولین هدف سازمان بهداشت جهانی در کنترل فشار خون عنوان شده که در واقع شامل مصرف یک قاشق مرباخوری حدود پنج تا شش گرم نمک در روز برای پیشگیری از فشار خون است. این در حالی است که هم‌اکنون متوسط مصرف نمک در سراسر دنیا چیزی حدود ۹ تا ۱۲ گرم در روز است.کاهش نمک روزانه در واقع کم کردن مصرف سدیم دریافتی را شامل می‌شود، و از این روز علاوه بر توجه به مصرف روزانه نمک، سدیم موجود در غذاهای آماده، سوسیس، تنقلات، چیپس، پفک و انواع سس‌ها، کالباس و گوشت‌های فراوری‌شده را نیز باید مورد توجه باشد، چرا که این مواد غذایی سهم زیادی در ایجاد یا تشدید فشار خون دارند.
چاقی و بالا بودن وزن

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، کاهش وزن در حد چند کیلو هم به کاهش علایم کمک می‌کند.تحقیقات نشانگر تأثیر کاهش یک کیلو بر بهبود علایم ناشی از فشار خون بوده‌اند. این کنترل با تغییر شیوه زندگی نتایج بهتری را نشان داده است.
گریپ فروت با لیمو ترش
شاید تعداد زیادی از شما شنیده باشید افرادی که فشار خون بالا دارند، بعد از وعده‌های غذایی سنگین یا پرنمک یک عدد لیموترش می‌خورند تا فشارشان کنترل شود، جالب است بدانید این گریپ فروت است که تأثیرات خوبی در کاهش فشار خون نشان داده، در حالی که لیمو ترش چندان در این زمینه مؤثر نبوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها