رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 464776

روایت 2 اقتصاددان از ریشه های شکست خصوصی سازی

ساعت24 - نشست بررسی خروج از بحران خصوصی‌سازی در دانشگاه تهران با حضور دو تن از اقتصاددانان- احسان خاندوزی و مجید شاکری - برگزار شد، نشستی که با انتقادات این دو اقتصاددان درباره اشکالات مبنایی خصوصی سازی های 11 سال اخیر همراه بود.

خصوصی‌سازی
نشست بررسی خروج از بحران خصوصی‌سازی در دانشگاه تهران با حضور دو تن از اقتصاددانان- احسان خاندوزی و مجید شاکری - برگزار شد، نشستی که با انتقادات این دو اقتصاددان درباره اشکالات مبنایی خصوصی سازی های 11 سال اخیر همراه بود.

سید احسان خاندوزی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست بررسی خروج از بحران خصوصی سازی با انتقاد از سیاست گذاری و عملکرد خصوصی سازی تاکنون گفت: حتی کشورهایی که خصوصی‌سازی از آن ها شروع شده در زمانی که بحران اقتصاد کلان روی می‌دهد، ترمز واگذاری‌ها را می‌کشند. در حالی که الان عمیق‌ترین رکود اقتصادی و همچنین تحریم‌های شدید در کشور وجود دارد، دولت اصرار دارد شرکت‌های مهم و حاکمیتی را واگذار کند. این کارها نشان می دهد که دولت هنوز سیاست های خصوصی سازی را خوب نمی شناسد چون رکود و تجارت خارجی و بنگاه‌های اقتصادی در پایین ترین سطح ارزش دفتری قرار دارند. وی با اشاره به تصمیم دولت برای تعیین تکلیف واگذاری خودروسازی ها اظهار کرد: برخی مسئولان دولتی هنوز نمی‌دانند واگذاری دو شرکت خودروسازی به معنی واگذاری کل صنعت است. حتی اطلاع ندارند چند درصد از سهام ایران خودرو را شرکت‌های قطعه‌سازی مانند کروز دراختیار دارند. در خودروسازی لایه‌های دوم، سوم و حتی چهارم مالکیتی وجود دارد که مدیران دولتی از آن خبر ندارند. وی تاکید کرد: باید ترمز رویه مفسده زا در خصوصی سازی را بکشیم.
مجید شاکری کارشناس اقتصاد در بخش دیگر این نشست نیز مشکل اصلی خصوصی سازی را نداشتن راهبرد بیان کرد و افزود: الان دولت و وزارت اقتصاد اصرار دارند شرکت انفورماتیک از زیرمجموعه‌های بانک مرکزی را که تنها شرکت حاکمیتی در این زمینه است، واگذار کنند، همچنین دولت برخی از سیلو‌های گندم را به قیمت شش میلیارد تومان ارزیابی کرده و می‌خواهد واگذار کند. (من) وقتی از یکی از مقامات دولت پرسیدم اگر مشکل امنیتی پیدا کردید چگونه بحث امنیت غذایی مردم را فراهم می‌کنید، به راحتی گفت دوباره سیلوها را از بخش خصوصی می‌خریم!
مجید شاکری بر لزوم ایجاد بازدهی در دارایی های دولت تاکید کرد. به گفته وی هم اکنون برآوردها حاکی از 18 هزار و 300 هزار میلیارد تومان ارزش دارایی غیر منقول و مستغلات دولت است. با توجه به این که بازدهی این صندوق های ثروت عمومی در دنیا به طور میانگین 3.5 درصد در سال است، اگر فرض کنیم در ایران از دارایی های دولت فقط یک درصد بازده بگیریم، در سال 180 هزار میلیارد تومان می شود که می تواند کل مخارج دولت را پوشش دهد.
این کارشناس اقتصادی مشکل شستا را تلویحاً نبود حاکمیت شرکتی و نه واگذاری دانست و گفت: کل دارایی تأمین اجتماعی 400 هزار میلیارد تومان و درآمد آن دو هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و در هشت شرکت زیر مجموعه شستا شش شرکت زیان‌ده و تنها دو شرکت که به پرورش گاو می‌پرداختند سوده بودند. مشکل شستا این است که حاکمیت شرکتی ندارد در حالی که مجمع عمومی برگزار می‌کند اما مدیر عامل شستا را وزیر کار تعیین می‌کند.
این کارشناس اقتصادی گفت: دولت می‌گوید، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را می‌خواهد خصوصی‌سازی کند اما هدفش مشخص نیست و به گونه‌ای است که اگر 10 رئیس جدید برای سازمان خصوصی‌سازی هم بیایند واگذاری این دو باشگاه بلاتکلیف می‌ماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها