رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465022

روستای ماسوله، روستایی بکر و دیدنی در قلب گیلان

ساعت 24-روستای ماسوله یکی از جذاب ترین روستاهای موجود در نواحی شمالی ایران است که به لحاظ مختلفی از جمله استفاده از معماری پلکانی جهت ساخت و ساز بناهای آن، همیشه از دیرباز مورد توجه مسافران ایرانی و غیر ایرانی؛ یعنی توریست ها بوده و هنوز هم هست. روستای پلکانی ماسوله به دلیل برخورداری از شرایط مناسب آب و هوایی همیشه به عنوان یک مقصد گردشگری ممتاز در نظر ما ایرانیان می آید که تماشای جذابیت ها و زیبایی ها و جاهای دیدنی ماسوله در هر کدام از چهار فصل این مرز و بوم دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است.

خبر
کمی با روستای پلکانی ماسوله

روستای ماسوله روستایی است در بخش غربی استان همیشه سرسبز کشورمان؛ یعنی استان گیلان که تنها در حدفاصل 60 کیلومتری از مرکز این استان (شهر رشت) واقع شده است. موقعیت جغرافیایی روستای پلکانی ماسوله کاملا کوهستانی و شرایط آب و هوایی آن همچون استان گیلان در اغلب ماه های سال کاملا معتدل و شرجی است. این جاذبه تاریخی و فوق العاده تماشایی ایران درست بر روی شیب دامنه های کوه تالش قرار گرفته است و آن طور که گزارش شده نیز از وسعتی 100 هکتاری برخوردار است. ارتفاع روستای ماسوله از سطح دریا چیزی معادل با 1050 متر است و بایستی آن را روستایی از توابع شهرستان فومن در استان گیلان قلمداد نماییم. این روستای فوق العاده جذاب و خوش آب و رنگ ایرانی به طور کلی از 4 محله به نام های اسد محله، کی سر، مسجد بر و همچنین خانه بر یا خون ور برخوردار است و عموم مردم آن نیز به زبان تالشی صحبت می کنند. لازم به ذکر است در این روستا چیزی نزدیک به 350 خانوار ساکن و مشغول زندگی هستند. ناگفته نماند که معماری این روستا به گونه ای است که حتی مجال تردد موتورسیکلت نیز به سختی مهیا می شود و تمامی راه های عبور و مرور ساکنان آن نیز از روی پُشت بام های خانه های خودشان است و به نوعی حیاط یک خانه در ماسوله، بام یک خانه دیگر را تشکیل می دهد.

دلایل مهم در سفر به ماسوله

اگر بخواهیم قلم و کاغذ برداشته و برای انجام سفر به ماسوله به دنبال دلایل کافی باشیم، باید پیش از هر چیزی از طبیعت بکر و همچنین صفا و صمیمیتی که بین مردمان این خطه از کشورمان همچون جای جای این میهن عزیز اسلامی موج می زند، یاد کنیم! اهالی روستای ماسوله سالیان درازی است که دندان طمع اندوخته کردن مال و مِنال این دنیای بی وفا را کنده و همچون بسیاری دیگر از روستانشینان ایرانی از ساده ترین سبک زندگی ممکنه در این دنیا پیروی می کنند. مردم روستای ماسوله دوست داشتنی، خونگرم و فوق العاده مهمان نواز هستند و معتقدند تنها آفت زندگی هر انسانی بیکاری و وقت تلف کردن بیهوده است. به همین خاطر معمولا بومیان این روستی تاریخی کشورمان بخش های کوچکی از خانه های نُقلی خود را همچون فروشگاه و یا کارگاه های تولیدی درآورده و مشغول به تولید و فروش مستقیم محصولاتی هستند که به معنای درست کلمه حاصل دسترنج خودشان است. این محصولات گاه صنایع دستی است و گاه به مواد خوراکی و بافتنی های زیبا محدود می شود. البته از قلم نیافتد که به غیر از طبیعت چشم نواز این روستا و همچنین مَردم داری اهالی آن، نوع معماری به کار رفته در ساخت بناهای این مکان در کنار ترکیب خانه های سنتی با هم و همچنین پیشینه تاریخی که در سرتاسر ماسوله موج می زند نیز از مهم ترین دلایل انجام سفر به ماسوله استان گیلان تلقی می شود.

جاهای دیدنی روستای ماسوله

نخستین چیزی که در سفر به ماسوله پیش از ورود به آن قطعا سبب جلب توجه شما و سایر دوستان و همسفرانتان خواهد شد، محیط سرسبزی است که دور تا دور این مکان را احاطه کرده و منشا طراوات و شادابی آن نیز وجود چشمه سارها و آبشارهایی است که در کمی دورتر از روستای ماسوله در حال جوش و خروش خود هستند. با ورود به بخش اصلی روستا، اولین چیزی که به چشم هر مخاطب و گردشگری خواهد رسید، طریقه قرار گرفتن خانه ها بر روی یکیدگر است که در اوج سادگی بر روی هم سوار شده و مردمان زیادی نیز در هر یک از این خانه های پلکانی در حال گذران زندگی خود هستند. جالب است بدانید درست در مرکز روستای ماسوله یک حمام خزینه دار در کنار یک کاروانسرای باستانی نیز وجود دارد که شاید تاکنون کمتر کسی متوجه حضور این دو مکان دیدنی در بین تمام جذابیت ها و زیبایی های ذاتی و بصری ماسوله شده باشد! در خصوص شرایط حاکم در منطقه و اقلیمی که روستای ماسوله و دکان های تجاری اش در آن واقع شده است نیز بد نیست بدانید که همه چیز در این نقطه از استان گیلان، کاملا کوهستانی و در ارتفاع شکل گرفته است. انبوه جاهای دیدنی ماسوله حسابی سفر را خاطره انگیز می کند.

مناسب ترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی ماسوله

مهمترین حُسن سفر به نقاط جذاب و گردشگر پسندی همچون روستای تاریخی ماسوله، عدم نیاز به زمانی خاص برای سفر و انجام بازدید از این قبیل اماکن توریستی و دیدنی محسوب می شود. ماسوله در فصل پاییز همچون تابلوی نقاشی کشیده شده با تِم رنگی نارنجی، زرد و قرمز است که قطعا تماشای آن دل از هر مخاطب و توریستی خواهد برد. در فصل زمستان با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم کوهستانی این روستای شمالی کشورمان، برف سرتاسر جاهای دیدنی ماسوله را می پوشاند و گویی که حق تعالی پوششی به رنگ سفید را بر روی روستای ماسوله انداخته است. در بهار شرایط آب و هوایی کاملا مخالف با شرایط جوی بوجود آمده در فصل زمستان برای این روستا می شود و ماسوله کاملا دفن شده زیر بارش شدید برف ها، مجددا سرسبزی و طراوات مثال زدنی نواحی شمالی ایران را بدست می آورد و تبدیل به یکی از اصلی ترین ییلاقات استان گیلان می شود. و اما تابستان، در گرم ترین فصل سال همیشه مردم ماسوله با تعداد قابل توجهی گردشگر ایرانی و غیر ایرانی در بستر روستای خود مواجه خواهند شد که دلیل ورود این میزان از جمعیت توریست های داخلی و خارجی به روستای پلکانی ماسوله نیز وجود شرایط آب و هوایی ایده آل در این نقطه از استان گیلان است. البته ناگفته نماند ساکنان روستای ماسوله نیز تفاوت زیادی را با اعمال خود بین فصل تابستان و سایر فصول دیگر سال ایجاد می کنند که از مهمترین آنان می توان به گذاشتن گلدان های سفالی با گل های رنگین، پشت پنجره خانه های سنتی شان که اغلب با شیشه های رنگی از نماهایی دورتر نیز به خوبی خودنمایی می شوند، اشاره داشت. به هر حال؛ ایرانگردها و علاقه مندانِ سفر به ماسوله همیشه این جمله را در ذهن خود مرور کنند که سفر به چنین مکان هایی همچون این روستای تاریخی و دیدنی موجود در استان همیشه سبز گیلان، می تواند برای مدت زمانی هر چند اندک، شما را از جو شلوغ و پرهیاهوی زندگی شهری کاملا خارج و وارد سبک دیگری از زیست بشری نماید.

کلام آخر

ماسوله یکی از بهترین جاذبه های توریستی و گردشگری کشورمان به حساب می آید که نام آن در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است و تمامی اراضی آن نیز تحت حمایت و مراقبت جدی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین سازمان میراث فرهنگی است. در روستای ماسوله همه چیز برای تجربه کردن یک زندگی کاملا ساده و دوست داشتنی خصوصا برای گردشگرانی که در کلانشهرهای کشورمان زندگی می کنند، مهیا است. برای رفتن به سوی این مکان تاریخی و سایر جاهای دیدنی ماسوله تنها کافی است وسایل مورد نیاز خود نظیر دوربین برای ثبت و جاودانه کردن لحظات، کفش های مخصوص پیاده روی، لباس مناسب و همچین تعدادی کیسه مخصوص زباله برای جمع کردن و ریختن آشغال هایمان را با خود به همراه داشته باشیم و سپس خود را رهسپار استان گیلان، سپس شهرستان فومن و در نهایت روستای ماسوله نماییم. همگردی های عزیز توجه داشته باشید تنها دلیل پابرجا ماندن جایی به اسم ماسوله در نواحی شمالی ایران، رعایت و توجه به سلامت پوشش های جنگلی و گیاهی این روستای تاریخی کشورمان از گذشته های دور تا به امروز بوده است و ما نیز باید در زمان حضورمان در چنین اماکن طبیعی طوری رفتار کنیم که هیچ آسیب و صدمه ای متوجه سلامت محیط زیست حاکم در منطقه آن نشود.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها