رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465698

چه آینده‌ای در انتظار اقتصاد ایران است؟

ساعت24-صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود کشورها را بر اساس نرخ تورم طبقه بندی کرده است و براساس آماری که این صندوق منتشر کرده است نرخ تورم ایران نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵ درصد افزایش یافته است؛ این صندوق همچنین وضعیت نرخ بیکاری و رشد اقتصادی ایران را در سال های پیش رو نیز پیش بینی کرده است.

آخرین آمارها از سمت صندوق بین المللی پول نشان دهنده افزایش نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۹ به ۳۵.۶ درصد است و این رقم نسبت به سال گذشته که تورم ایران ۳۰.۴۸ درصد بوده است نزدیک به ۵ درصد افزایش یافته است.

با این حال ایران پر تورم ترین کشور دنیا نیست بلکه ونزوئلا با ۲۰۰ درصد تورم توانسته است جایگاه اول این فهرست را به خود اختصاص دهد و پس از آن به ترتیب کشورهای زامبیا، آرژانتین، سودان با ۱۶۱، ۵۴ و ۵۰ درصد تورم قرار گرفته اند و پس از این کشورها ایران در جایگاه پنجم این فهرست قرار گرفته است.

از دیگر کشورهای با تورم بالا می توان به مصر با ۱۳.۸ درصد، سودان جنوبی با ۲۴.۴ درصد، ترکیه با ۱۵.۶ درصد، ترکمنستان با ۱۳.۴ درصد، یمن و ازبکستان با ۱۴.۷ درصد تورم اشاره کرد.

پیش بینی این صندوق از رشد اقتصادی ایران حاکی از کاهش بیشتر رشد اقتصادی کشور است. این نهاد با اشاره به تشدید تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ منفی ۹.۵ درصد باشد که ۳.۵ درصد بیشتر از پیش بینی قبلی آن است.

پیش‌تر بانک جهانی نیز در گزارش خود اعلام کرده بود که اقتصاد ایران سال ۲۰۱۹ را با رشد منفی ۸.۶ درصدی به پایان خواهد برد اما روند رو به رشد آن از سال بعدی از سر گرفته می‌شود و به ۰.۱ درصد در سال ۲۰۲۰ و یک درصد در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود هم چنین پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در ایران طی سال بعد افزایش یابد و از ۱۴.۵ درصد در سال گذشته به ۱۶.۸ درصد در سال جاری و ۱۷.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

این نهاد تراز حساب جاری ایران را در سال جاری معادل منفی ۲.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی و برای سال ۲۰۲۰ معادل منفی ۳.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها