رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 466127

اسمارت‌فون‌های دکمه‌دار احتمالا در آینده به دستگاه‌هایی منسوخ تبدیل میشوند

ساعت 24-پیش‌تر و در ماه ژانویه گذشته، برند میزو از اسمارت‌فون جدیدی موسوم به Zero رونمایی کرد. این هندست فاقد هرگونه دکمه و پورت است. میزو این دستگاه را به‌عنوان یک طرح مفهومی در نظر گرفت و برای جمع‌آوری کمک‌های مالی 100 هزار دلاری از طریق وب‌سایت Indiegogo تلاش کرد. قیمت‌گذاری این هندست در وب‌سایت مذکور معادل 1299 دلار اعلام شد. اما این کمپین به بخش کوچکی از اهداف خود دست یافت و تنها مبلغ 45 هزار دلار جمع‌آوری شد.

خبر
بدین‌ترتیب پروژه Zero نهایتا لغو شد. احتمالا برخی افراد معتقدند که این هندست بسیار گران‌قیمت بوده و از عصر کنونی بسیار فاصله دارد. در عین‌حال سال گذشته نیز اچ‌تی‌سی با عرضه اسمارت‌فون U12 پلاس، دکمه‌های حقیقی را با حسگرهایی مشابه جایگزین کرد. با فشردن این حسگرها، کاربران با یک واکنش لرزشی مواجه می‌شدند که فرآیند فشردن یک دکمه حقیقی را شبیه‌سازی می‌کرد.

بنابراین می‌توان دریافت که دکمه‌ها به‌تدریج در حال حذف از اسمارت‌فون‌ها هستند. امروز نیز نشریه رویترز گزارش داد که یک کمپانی موسوم به Sentons برای جایگزینی کلیه دکمه‌های موجود در تمامی هندست‌ها تلاش می‌کند. موسس این شرکت استارت‌آپی یک مهندس با نام Jess Lee است؛ فردی که شرکت پیشین خود با نام InVisage Technologies را به اپل فروخت. سیستم جدید کمپانی Sentons به منظور حذف دکمه‌های لمسی و پیمایشی موجود روی حاشیه فلزی اسمارت‌فون از امواج فراصوت بهره می‌گیرد. این فناوری بر پایه یک تراشه سفارشی ارسال‌کننده امواج صوتی اولتراسونیک عمل می‌کند. بعلاوه این تراشه مجهز به یک پردازنده بوده و به منظور تفسیر ژست‌های مختلف از چندین الگوریتم بهره می‌گیرد. این فناوری پیش‌تر در گوشی ایسوس راگ‌فون 2 Tencent Edition مورد استفاده قرار گرفت. این اسمارت‌فون صرفا در کشور چین به فروش رفت. با حمل این گوشی گیمینگ در وضعیت افقی، کاربران هنگام بازی کردن قادر به فشردن انگشتان شست خود بر روی نمایشگر دستگاه هستند. انگشتان اشاره کاربر نیز بر روی دکمه‌های مجازی تعبیه شده در حاشیه فوقانی دستگاه موسوم به Air Triggers قرار می‌گیرند. در کنار ایسوس، کمپانی Sentons اعلام کرده که با 2 تولیدکننده دیگر اسمارت‌فون نیز همکاری دارد. اگرچه به نام این شرکت‌ها هیچ اشاره‌ای نشده است.

“نمایشگرهای لمسی فوق‌العاده هستند. اما تولیدکنندگان گوشی در کشف نحوه افزودن قابلیت تعاملی به حواشی گوشی ناتوان هستند. با باریک‌تر شدن تدریجی قالب طراحی محصولات، حتی تولید هندست‌های تماما شیشه‌ای با حواشی کاملا فلزی و طراحی واقعا باریک نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود. بدین‌ترتیب هیچ فضایی جهت استقرار دکمه‌ها وجود ندارد.” – Jess Lee؛ موسس کمپانی Sentons

همچنین Sentons بر روی یک ابزار پیمایشی مجازی کار می‌کند که فرآیند جابه‌جایی میان اپلیکیشن‌های مختلف در گوشی‌های مجهز به نمایشگر بزرگ را تسهیل خواهد کرد. بعلاوه این شرکت مشغول آماده‌سازی یک دکمه شاتر مجازی برای هندست‌ها است که امکان فوکوس کردن دوربین گوشی از طریق فشردن خفیف شاتر مجازی را فراهم می‌کند. آقای لی به ضرورت استفاده از فناوری Sentons در دستگاه‌های کوچک دارای نمایشگرهای با ابعاد محدود اشاره کرده است. به‌عنوان مثال وی اعلام کرد که فناوری مذکور در فریم عینک‌های هوشمند و بندهای اسمارت‌واچ‌ها نیز قابل بهره‌برداری هستند. بعلاوه وی خاطرنشان کرد که تولیدکنندگان اتومبیل نیز می‌توانند حسگرهای کمپانی را بر روی چرخ‌های جلویی خودرو تعبیه نمایند.

در حال حاضر این کمپانی دارای 50 کارمند بوده و موفق به جذب سرمایه 37.7 میلیون دلاری از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده است.

آی تی رسان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها