رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 467694

تازه‌های پزشکی

پوست کدام میوه‌ها و سبزیها را نباید دور ریخت؟

ساعت 24-اگر عادت دارید پوست و ساقه برخی میوه‌ها و سبزی‌ها را در سطل زباله بیندازید، بدانید با این کار نه تنها پول خود را دور ریخته‌اید، بلکه بسیاری از خواص بی‌نظیر میوه‌ها را نیز از دست داده‌اید.

میوه
به گزارش ریدرز دایجست؛ سیب، یکی از میوه‌هایی است که نباید پوست آن را جدا کنید. پوست سیب سرشار از فیبر نامحلول، فیبر محلول و ویتامین C است. این مواد مغذی برای زدودن سموم از دستگاه گوارش اهمیت زیادی دارند. پوست سیب همچنین حاوی کوئرستین است که خاصیت ضد التهابی دارد.

مصرف پوست مرکبات نیز باعث کاهش کلسترول، فشار خون و التهاب می‌شود. از پوست پرتقال می‌توانید در پختن مرغ و ماهی استفاده کنید.

اما سیترولین، ماده مغذی موجود در پوست هندوانه است و مصرف آن اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی می‌کند. مصرف قسمت‌های سفید پوست هندوانه باعث جلوگیری از سرطان و بهبود گردش خون می‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث تقویت میل جنسی هم می‌شود. قسمت‌های سفید پوست هندوانه را همراه با نعناع، به آبمیوه اضافه کنید.

پوست خیار نیز اغلب دور انداخته می‌شود. در حالی که پوست این میوه سرشار از ویتامین K است. ویتامین K باعث افزایش سلامت استخوان‌ها می‌شود و به بهبود گردش خون کمک می‌کند.

از دور انداختن پوست پیاز نیز اجتناب کنید. پوست پیاز حاوی کوئرستین است و باعث حفظ سلامت قلب می‌شود. پوست پیاز قرمز فواید بیشتری دارد. پوست پیاز را به سوپ و یا انواع سس‌ها می‌توانید اضافه کنید.

در نهایت، پوست کیوی مانند مرکبات سرشار از ویتامین C است و فیبر زیادی دارد. پوست کیوی را می‌توانید به اسموتی‌ها اضافه کنید.

صبحانه را فراموش نکنید تا لاغر شوید

حتما شنیده‌اید که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است. با این حال خیلی از افراد از مصرف این وعده غذایی لذت نمی‌برند و برایشان قابل تصور نیست که بعد از بیرون آمدن از رختخواب، غذا وارد معده خود کنند.

به گزارش ریدرز دایجست؛ متخصصان تغذیه معتقدند که انتخاب صبحانه سالم، مهمترین گام برای رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن است. در واقع، این وعده غذایی، از پرخوری شما در تمام طول روز پیشگیری می‌کند، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در طول روز کمتر سراغ خوراکی‌های مضر بروید.

اما کدام صبحانه‌ها به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

صبحانه‌های سنتی همراه با بیکن، نان سفید، قهوه خامه‌دار یا پنیرهای چرب را فراموش کنید. نان گندم سبوسدار به همراه تخم مرغ آبپز، یک انتخاب سالم برای وعده صبحانه است. با مصرف این گزینه‌های غذایی، کربوهیدرات سالم، فیبر و پروتئین به بدنتان می‌رسانید. تخم مرغ پخته را با آووکادو نیز می‌توانید میل کنید.


به همراه آجیل‌های پوره شده و میوه‌های خانواده توت، جوی دوسر و یا دانه‌های چیا، ماست یونانی میل کنید. این نوع ماست سرشار از پروبیوتیک‌ها است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. میوه‌های توت‌مانند و آجیل‌ها نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و چربی‌های سالم به بدن می‌رسانند.

ماهی قزل‌آلا به همراه گریپ فروت نیز ایده خوبی برای وعده صبحانه است. این نوع ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و مصرف آن به همراه گریپ فروت، ویتامین C، فیبر، پتاسیم و ویتامین A به بدن`می‌رساند.

کره بادام زمینی را به همراه نان گندم کامل بخورید. این نوع کره بر اساس گفته محققان دانشگاه هاروارد، در صورتی که به اندازه مصرف شود، بهترین خوراکی برای کاهش وزن و احساس سیری طولانی مدت است.

قهوه را فراموش نکنید. نوشیدن یک فنجان قهوه در هنگام صبح باعث افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی می‌شود. قهوه را البته نباید با خامه و شکر مصرف کنید. خاصیت چربی‌سوزی چای سبز نیز ثابت شده است.

در آخر این که، کیوی بخورید. مصرف کیوی در صبحانه منجر به کاهش اشتها و کاهش میل به مصرف غذاهای مضر می‌شود. مصرف کیوی در وعده صبحانه باعث کاهش سایز دور کمر و کاهش چاقی شکمی می‌شود.

نمک چطور زوال عقل می‌آورد؟

دفعه بعد که سراغ نمکدان رفتید و قصد داشتید به غذایتان نمک اضافه کنید، این را بدانید که مصرف نمک بیش از حد نه تنها باعث افزایش فشار خون، افزایش خطر سکته مغزی و حتی چاقی می‌شود، بلکه خطر ابتلا به زوال عقل را در شما بالا می‌برد.

به گزارش Medicalxpress؛ محققان کالج پزشکی ویل کرنل به تازگی اعلام کرده‌اند که رژیم غذایی با نمک بالا، منجر به آزاد شدن یک پروتئین التهابی به نام IL-17 می‌شود. این مولکول با کاهش سطح اکسید نیتریک، که برای حفظ سلامت عروق مغزی بسیار مهم است، بر عملکرد شناختی تاثیر منفی می‌گذارد. وقتی میزان اکسید نیتریک خیلی کم باشد، باعث تجمع پروتیئن تاو در سلولهای مغزی و مرگ تدریجی نورون‌ها می‌شود.

به گفته محققان، مصرف نمک بیش از حد باعث محدود شدن جریان خون در مغز و التهاب در بدن نیز می‌شود.

بر اساس استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، حد پایین تعیین‌شده برای مصرف نمک، 2 گرم در روز و حد بالای آن 5 گرم است. نمک در تمام غذاها حتی در مواد غذایی شیرین وجود دارد؛ گوشت‌های دودی شده، غذاهای منجمد، آجیل و دانه‌ها، غذاهای کنسرو شده، کراکرها و پنیرها سرشار از نمک هستند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که هنگام خرید، روی بسته‌بندی مواد غذایی را بخوانید و از آنجا که طعم و مزه نمک اعتیادآور است، به جای اضافه کردن نمک به غذاها، از چاشنی‌هایی مانند سیر، پودر ریحان، ادویه‌جات، پیاز خشک شده و... استفاده کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها