رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 468477

درحالی که اروپا به تعهدات عمل نمی کند

ادعای مکرون: ایران برجام را به گور میسپرد

مقامهای سیاسی ایران باور دارند اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات منتج به قرارداد برجام تعهداتی داده بود که حالا و به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام و تاکید بر فشار تحریم بر ایران به آن عمل نمی کند که بخشی از این عدم تعهد به ناتوانی اتحادیه اروپا در برابر آمریکا برمی گردد. ایران مطابق با قراداد برجام وقتی دید الزامهای قرارداد از سوی آمریکا نادیده گرفته شده است از تعهدات برجامی در 4 گام عقب نشسته است.

امانییل
dir="RTL">حالا اروپایی ها وحتی روسیه نیز با ایران چپ افتاده و می خواهند ایران را زیر بار قرا ردهند.چهارمین گام ایران به سمت خروج از توافق هسته‌ای با گازدهی سانتریفیوژها در تأسیسات هسته‌ای فردو رسماً آغاز شد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نخستین واکنش به این اقدام تهران، به کنایه گام چهارم ایران را «گور برجام» نامید.به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه ۶ نوامبر/ ۱۵ آبان در پایان سفر سه روزه خود به چین در یک نشست خبری با اشاره به گام چهارم کاهش تعهدات ایران در برجام گفتبه گمانم ایران برای اولین بار آشکارا و بی‌پرده تصمیم گرفته است از توافق هسته‌ای خارج شود. این امر به معنای یک تحول عمیق است.

صبح چهارشنبه ۱۵ آبان گازدهی به سانتریفیوژهای فعال در سایت فردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شد. بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای کاهش تعهدات ایران در برجام و در اجرای دستور ریاست جمهوری یک مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (uf6) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی نطنز در مجتمع غنی سازی فردو قرار گرفت. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی همزمان با این تحولات چهارشنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشتامروز چهارمین گام ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش با گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ آعاز می‌شود. به خاطر سیاست‌های آمریکا و متحدانش، سایت فردو به زودی به طور کامل فعالیت می‌کند. سایت فردو با ظرفیت حدود سه هزار سانتریفیوژ در سال ۱۳۸۷ به عنوان مکمل سایت نطنز ساخته شد. قرار بود ایران بر اساس برنامه بلندمدت خود، برای ۱۵ سال، فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم، از جمله تحقیق و توسعه تحت نظارت پادمانی خود را صرفاً در تاسیسات غنی‌سازی نطنز انجام دهد و در سایت فردو از هرگونه غنی‌سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه غنی‌سازی اورانیوم و از نگهداری هرگونه مواد شکافت‌پذیر خودداری کند.سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای نظارت بازرسان آژانس بر روند فعال‌سازی سانتریفیوژها در تأسیسات فردو را تأیید کردما از گزارش‌های امروز رسانه‌ها در مورد فردو مطلع هستیم. بازرسان آژانس در ایران در محل حضور دارند و هرگونه فعالیت مرتبطی را به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گزارش می‌کنند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها