رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 468505

گزارش اختصاصی از شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی

نمایش دو فیلم ایرانی در کنار دریای اژه

ساعت 24-شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی با دو فیلم «سرخ‌پوست» و «متری شیش‌ونیم» در بخش «افق‌های نو» از ایران کار خودش را شروع کرده است؛ جشنواره‌ای قدیمی که از پانزدهم تا نوزدهم آبان ماه در شهر تسالونیکی یونان برگزار می‌شود و می‌تواند روند دریافت جوایز سینمایی ایران از جشنواره‌های بین‌المللی که با گرفتن دو جایزه برای فیلم «متری شیش و نیم» از جشنواره‌ توکیو شدت گرفت را ادامه بدهد.

خبر
شب گذشته «سرخ‌پوست» در سالن «فریدا لیپا» در کنار دریای اژه به نمایش درآمد و با استقبال نسبتاً مناسبی روبه‌رو شد. «متری شیش‌ونیم» هم در یکی از بخش‌های جانبی «افق‌های نو» شرکت دارد اما برگزارکننده‌های جشنواره نمایش عمومی‌ای برایش در نظر نگرفته‌اند. این جشنواره که برای اولین بار در سال 1960 کار خود را شروع کرده، در طول سال‌های برگزاری‌اش به یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی در حوزه بالکان تبدیل شده است و هر ساله در ماه نوامبر به‌مدت 10 روز میزبان کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها، روزنامه‌نگاران و منتقدهای و چهره‌های شناخته‌شده بین‌المللی سینمایی می‌شود. در سال‌های گذشته پیمان معادی و فاطمه معتمدآریا به‌عنوان داور در این جشنواره حضور داشتند. دو سال پیش هم فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به‌کارگردانی وحید جلیلوند به نمایندگی از سینمای ایران در بخش رقابتی این رویداد سینمایی حضور داشت و در نهایت جایزه «اسکندر نقره‌ای»، که دومین جایزه مهم جشنواره بود را از آن خود کرد. در سال‌های گذشته محسن امیریوسفی هم به‌خاطر فیلم «خواب تلخ» جایزه «اسکندر طلایی» این جشنواره را دریافت کرده است. مرور آثار عباس کیارستمی نیز از بخش‌های جنبی این جشنواره در سال‌های گذشته بوده است.
امسال در بخش بین‌الملل جشنواره چهارده فیلم از کشورهایی مثل یونان، فرانسه، استرالیا، بلژیک، اسپانیا و آلمان شرکت داده شده‌اند. البته یکی از مهم‌ترین بخش‌های این جشنواره «افق‌های نو» است که هر سال بیش از سی فیلم از کشورهای مختلف در آن نمایش داده می‌شود. در واقع این بخش به گفته برگزارکننده‌های این جشنواره سفری هیجان‌انگیز به فیلم‌های روز دنیا و تجربه‌های جدید است. امسال در بخش «نمایش ویژه» فیلم‌های مهمی مثل اثر جدید برادران داردن، «احمد جوان» به نمایش درمی‌آید. بخش «سینمای یونان» و نمایش فیلم‌های تولید شده در سال گذشته در این کشور هم طبیعتاً یکی از مهم‌ترین بخش‌های این جشنواره است.
«آگورا» نام یکی دیگر از بخش‌های اصلی جشنواره تسالونیکی است؛ بخشی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و پیدا کردن تهیه‌کننده برای تولیدات سینمایی. آگورا در یونان باستان به میدان‌های اصلی شهر گفته می‌شده و برگزارکننده‌ها این نام را که در واقع میدانی با یک فضای دوستانه برای تحقق آرزوهای دوستداران سینما است، برای این رویداد انتخاب کرده‌اند. امسال برگزاری مستر کلاس «جان واترز»، بازیگر، فیلمنامه‌نویس و کارگردان آثار شناخته‌شده «فلامینگوهای صورتی» و «اسپری مو» هم از مهم‌ترین اتفاق‌های جشنواره است.
تسالونیکی بعد از آتن دومین شهر مهم یونان محسوب می‌شود. شهری ساحلی با یک بندر بزرگ و تاریخی که حالا با برگزاری شصت سال جشنواره بین‌المللی فیلم به یکی از مهم‌ترین شهرهای فرهنگی یونان تبدیل شده است. اهالی برگزاری جشنواره، بندر قدیمی و ساختمان‌های اطراف آن را که زمانی کارخانه بسته‌بندی و صید ماهی بوده به سالن‌های سینما، موزه سینما و دفتر جشنواره تبدیل کرده‌اند و هر سال تعداد زیادی از جوان‌های این شهر به‌عنوان داوطلب در روزهای برگزاری این رویداد فرهنگی با این جشنواره همکاری می‌کنند. ساز و کار جشنواره نمونه به تجلی رسیده جشنواره جهانی فیلم فجر خودمان است. البته باتوجه به تعامل این دو جشنواره، می‌شود حدس زد که برگزارکننده‌های جشنواره جهانی سعی کرده‌اند، ایده‌های استفاده شده در تسالونیکی را در ایران هم پیاده کنند. در جشنواره تسالونیکی با کارت ویژه مطبوعات فقط تعداد محدودی فیلم را بدون دریافت بلیت می‌شود مشاهده کرد. برای دیدن دیگر فیلم‌های مهم جشنواره باید به یکی از جایگاه‌های فروش بلیت رفت و با ارائه کارت بدون پرداخت هزینه، بلیت‌ها را رزرو و دریافت کرد. شرکت در بخش‌های جانبی جشنواره، مانند مستر کلاس‌ها، همایش‌ها، جلسه‌های پرسش و پاسخ هم محدودیتی ندارد و تنها شرط حضور در این بخش‌ها حضور بموقع و تکمیل نشدن ظرفیت سالن‌ها است.
مراسم افتتاحیه جشنواره امسال با فیلم «داستان ازدواج» به کارگردانی نوآ بامبک شروع شد و قرار است با نمایش فیلم «خرگوش» به کارگردانی تایکا وایتیتی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، بازیگر و کمدین نیوزیلندی، به کار خود پایان دهد. مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره تسالونیکی در سالن «المپیا» برگزار می‌شود. سالنی تاریخی با معماری منحصربه‌فرد که نشان دهنده قدمت سنت نمایش در این کشور پرجاذبه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها