رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 468534

سکوت مشکوک!

ساعت 24-شهر قم این روزها انگار به پایگاهی برای تندروها برای حمله به دولتِ برآمده از مردم تبدیل شده و گروه‌های خاص تلاش می‌کنند تا با یکسری اقدامات تخریبی راه خود را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هموار کنند. در روز 13 آبان که روز ملی مبارزه با استکبار است و مردم برای اعتراض به سیاست‌های نظام سلطه به خیابان‌ها می‌آیند، عده‌ای از وابستگان جریان دلواپسی با ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی تلاش کردند تا از این مراسم ملی، قبایی برای خود بدوزند و طی اقدامی هماهنگ به توهین و تخریب علیه دولت پرداختند.

خبر

«ای مدعی بهشت برجام/ استخر فرح تو را سرانجام»، «ای لرزه بر اندام تو از فیضیه؛ استخر فرح نماد بدعاقبتی است»، «قیامی که مانده هنوز/ تسخیر لانه نفوذ»، «از دولت پیر پر هزینه/ دل‌ها همه گشته پر ز کینه»، «معاون کلانتر/ تهمت نزن به رهبر»، «این‌که میگه رفراندوم/ دروغ میگه به مردم»، «ای که برجامت شده در گور و گیر/ کار پاکان را قیاس از خود مگیر» و «ای کدخدا پرستان/ لعنت به برجامتان» تنها بخشی از شعارهایی بود که در دست تعدادی از افراد که از پلاکاردهایی یک شکل بهره می‌بردند، دیده می‌شد

در فیضیه چه گذشت؟

روز پنجشنبه 25 مرداد در مدرسه فیضیه قم گروهی از طلاب تجمعی به بهانه «فساد اقتصادی» با عنوان «مطالبه عدالت اقتصادی» برگزار کردند که طی آن طلبه‌ای پلاکاردی با این مضمون حمل می‌کرد: «ای آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت» پلاکاردی که مرجع ضمیرش کسی جز حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نبود و پیامش تهدیدی بود با یادآوری درگذشت آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی. اگرچه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در استخری متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام درگذشت، اما یکی از چهره‌های اصولگرا عنوان داشت که این استخر به فرح پهلوی تعلق داشته است. ادعایی که تکذیب شد، اما 25‌مرداد در تجمع طلاب عده‌ای با همین اسم استعاری رئیس‌جمهور را به مرگ تهدید کردند. تهدیدی که از نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری «از جنس جرم مشهود» بود. با این همه پنج نفر از شرکت‌کنندگان تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه قم که از طریق تماس تلفنی به دادسرا احضار شده بودند، ظرف 24 ساعت آزاد شدند. آن تجمع و حاشیه‌های پررنگ آن اگر چه با واکنش‌های انتقادی زیادی روبه‌رو شد، اما آنچه در قم رخ داد به مراتب از آنچه در 25 مرداد گذشته رخ داده بود، پرمعناتر بود؛ چرا که هم پلاکاردها پرتعدادتر بود و هم مضمون‌ها تندتر و هم در حاشیه مراسمی بود که 4 دهه است نماد استکبارستیزی است. این اقدام ضد دولتی در حالی است که اخیراً مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای قم در مجلس نیز در گفت‌وگویی با انتقاد از رئیس‌جمهوری و برجام ادعا کرده بود که روحانی با برجام بر اقتصاد کشور قفل زده است. حاشیه‌سازی تعدادی در این شهر مذهبی البته به مراسم 13 آبان ختم نمی‌شود و پیش از این در نمونه‌ای برجسته‌تر علی لاریجانی رئیس مجلس هم در مراسم راهپیمایی 22 بهمن سال 91 مورد هجمه تندروها قرار گرفت و خوراک مهمی برای رسانه‌های مخالف نظام تهیه شد.

قم؛ مرکز علم و اجتهاداست نه افراطگری

قم شهری است که به عنوان مرکز علم و اجتهاد شناخته شده و جایگاهی رفیع در جهان اسلام دارد. چرا چنین شهری توپخانه‌ای علیه دولت شده است؟ آیا سکوت بزرگان قم به معنی موافقت با چنین رفتارهایی است که از دیدگاه اسلام غیراخلاقی محسوب می‌شود؟ به‌طور حتم برای آنکه سکوت بزرگان قم به موافقت با اینگونه رفتارهای غیراخلاقی تعبیر نشود، باید موضع‌گیری‌هایی رسمی و صریح در فضای عمومی صورت گیرد تا مانع از سوءاستفاده جریان‌های سیاسی دلواپس شود.

مسئولان چه کرده‌اند؟

آنچه مشخص است اینکه تمامی این تجمعات و گردهمایی‌ها برنامه‌ریزی شده و با نیت قبلی صورت پذیرفته است. اما لزوم برخورد قاطع مسئولان ذیربط با این جریانات و افرادی که با طرح چنین مسائل شخص دوم کشور را علنا تهدید می‌کنند امری انکارناپذیر است. در تمامی این تجمعات جای خالی دستگاه‌های ناظر سیاسی،امنیتی و قضائی احساس می‌شود. در تمامی موارد این چنینی اگر مطلبی علیه دستگاهی دیگر مطرح شود، مدعی‌العموم به سرعت وارد شده و واکنش نشان می‌دهد با این وجود چون در این جا موضوع دولت وجود دارد حتی افرادی که در ماجرای فیضیه نیز دست داشتند مشخص نشد چه سرنوشت و چه برخوردی باآنهاشد. یکی از مسائلی که در آینده می‌تواند جلوی چنین مواردی را بگیرد، برخورد روشن و شفاف با افراد توهین کننده و گزارش این برخورد به مردم است. نقش دستگاه‌های دولتی نیز در این میان بسیار اهمیت دارد. برای نمونه آیا استانداری قممعاونت سیاسی و امنیتی و نیز شورای تأمین استان قم در این خصوص جلسه‌ای بررسی بررسی ابعاد این اقدام غیراخلاقی و غیر قانونی برگزار کرده است. دولت آقای روحانی همواره بر اصل شفافیت و انتقاد پذیری تأکید داشته اما توهین و تهدید را نمی‌توان انتقاد نامید. باید در این خصوص کمیته حقیقت یابی تشکیل شود که عملکرد آن به مردم گزارش داده شود نه اینکه این حادثه مثل حوادث گذشته مشمول مرور زمان شود.

بازگشت به اصل

برای مردم ایران قم خاستگاه انقلاب اسلامی و شهرس فرهنگی است. این شهر باید به هویت اصلی خود بازگردد. قم و روحانیت باید پایگاه مردم باشند و تحقق این هدف نیاز مند عزم جدی است. دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان این کشور از این رفتارها در مزاسمات ملی ‌الگو می‌گیرند و مطمئنا هیچ کدام ازعلما و بزرگان قم راضی نیستند که آینده‌سازان این کشور چنین رفتارهایی در آینده داشته باشند. در نتیجه باید جدی در مقابل این تخریب‌ها، توهین‌ها و ترویج رفتار نادرست ایستاد و قم باید برای جریان تندرو ناامن شود. شایان ذکر است اگر مسئولان دراین باره توضیحات کافی را به مردم ارائه ندهندو سکوت کنند«آرمان ملی» ناگزیر است براساس رسالت آگاهی بخشی به مردم‌ پشت پرده‌این اقدامات رااطلاع رسانی کند.

منبع : آرمان ملی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها