رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469758

روحانی: افزایش قیمت بنزین حمایت از کم درآمدهاست

پژویان ،اقتصاددان :حرف روحانی شوخی است

ساعت 24 -درحالی که اقتصاددانان نهادگرا مثل فرشادمومنی پیش از این گفته بودافزایش قیمت بنزین تنها برای افزایش درآمد دولت به کار می آید و با افزودن برشتاب تورم تولید و مصرف کننده آسیب می بینند و حالا یک اقتصاددان دیگر عضوهیات علمی دانشگاه علامه می گوید حرف رییس جمهور درباره حمایت از کم درآمدها با افزایش قیمت بنزین شبیه به شوخی است.

جمشید
dir="RTL">حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز گفته است" درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بین شصت میلیون نفر توزیع می‌شود و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت."او گفت با اینکه دولت مشکلات مالی دارد اما "هیچ کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است."روحانی همچنین گفته است : "دولت مدت‌ها دنبال آن بود به اقشار کم‌درآمد که در فشار هستند کمک کند اما منابع درآمدی و بودجه اجرای آن وجود نداشت. درآمد افزایش قیمت بنزین صرف کمک به اقشار تحت فشار جامعه خواهد شد که فشارهای اقتصادی شدید را در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تحمل کرده‌اند"

این حرف شوخی است

اما جمشید پژویان، اقتصاددانی که می گویند درطراحی و اجرای پرداخت یارانه نقدی در دولت احمدی نژاد نقش موثری داشته و مشاور اقتصادی وزیر اقتصاداحمدی نژاد به حساب می آید ، به دویچه‌وله می‌گوید" این وعده شبیه یک شوخی است. او به دویچه‌وله می‌گوید: «اصولأ دو نرخی کردن قیمت بنزین باعث فساد و به هم‌ریختگی می‌شود. دو نرخی کردن بنزین و اظهار اینکه این افزایش قیمت را می‌خواهند به حمایت از ۱۸ میلیون خانوار ایرانی تخصیص دهند، به نظر من یک شوخی است. چطور می‌خواهند این خانوارها را شناسایی کنند، معیار چیست؟

»اشاره جمشید پژویان به گفته‌های محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه است که اعلام کرده دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین را به حمایت از خانوارهای "مشمول" حمایت تخصیص خواهد داد.به گفته رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه، ۶۰ میلیون ایرانی شرایط دریافت کمک‌ را دارند. به گفته محمدباقر نوبخت، وزارت رفاه موظف شده است تا خانوارهای مشمول دریافت کمک‌ها را شناسایی و اعلام کند تا به هر خانوار ایرانی بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شود.

جمشید پژویان که عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌ طباطبایی است و مدتی نیز رئیس شورای رقابت بوده است، می‌گوید: «قیمت بسیاری از کالاها وابسته به بنزین است. اما مشکل اساسی بازار ما این است که بازارهای ما رقابتی نیستند، در نتیجه بسیاری به بهانه افزایش نرخ بنزین، حال قیمت‌ها را افزایش می‌دهنداو تأکید می‌کند که "اصلاح قیمت بنزین" در مجموع سیاست اشتباهی نیست و این سیاست سال‌ها پیش و توسط وزیر اقتصاد و دارایی در دولت‌ دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شد.نرخ هر لیتر بنزین در ایران در دوازده سال گذشته ۳۰ برابر شده است. بنزین در سال ۱۳۸۶ لیتری ۱۰۰ تومان بود و حال به لیتری سه هزار تومان رسیده است. اما با هر افزایش قیمت، نرخ سایر کالاها به ویژه کالاهای خوراکی هم در ایران افزایش پیدا کرده است.واقعی شدن قیمت بنزین یک حلقه از یه زنجیره‌ست. واقعی شدن دستمزدها، ثبات اقتصادی و اجتماعی، سطح قابل قبولی از اعتماد عمومی، رشد اقتصادی و البته تاب‌آوری اقتصادی الزامات اولیه اونه. از آن گذشته به دلیل فشار تحریم‌های آمریکا، اقتصاد ایران در شرایط دشواری به سر می‌برد و افزایش تورم عرصه زندگی را بر قشرهای کم‌ درآمد تنگ کرده است. افزایش قیمت بنزین و دومینوی گرانتر شدن همه چیز "حتی تی‌شرت مامان‌دوز"، آنطور که کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند، بسیاری را نگران کرده است.نکته دیگر، فشار اجرای چنین تصمیمی بر زندگی روزمره ساکنان مناطق محروم ایران است که برای تهیه مایحتاج روزمره زندگی یا حتی تحصیل فرزندانشان در مدرسه، نیازمند رفت‌وآمد با وسایل نقلیه بنزین‌سوز هستند.

جمشید پژویان می‌گوید: «زمان اجرای این تصمیم زمان مناسبی نبوده، چون متأسفانه فشار تحریم‌ها روی مردم است و ما شاهد افزایش قیمت کالاهای ضروری به ویژه خوراکی‌ها هستیم و تقاضا در این زمینه را که نمی‌شود کمتر کرد و این افزایش قیمت‌ها به گروه‌های کم‌درآمد جامعه منتقل می‌شوداین اقتصاددان معتقد است دو نرخی شدن بنزین باید نتیجه مثبت هم داشته باشد، برای مثال از قاچاق بنزین به خارج از کشور جلوگیری کند. او می‌گوید نتیجه این تصمیم به کارآمدی دولت در سیاست‌گذاری بستگی دارد و تصریح می‌کند: «متأسفانه در چند دهه گذشته شاهد عدم‌ کارآمدی در مدیریت اقتصادی بودیم. من امیدوارم که این‌بار با این افزایش قیمت، سیاست‌های اقتصادی مناسبی صورت گیرد که اثرات منفی آن را کاهش دهد و برعکس اثرات مثبت را افزایش دهد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها