رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 471404

دلار به سوی بالا رفت

همتی و بازگشت به نظریه توطئه صادرکنندگان

ساعت 24 -عبدالناصر همتی بیشتر از اینکه دانش اقتصاد را در مدیریت بانک مرکزی به کارگیرد از سابقه فعالیت خود درصدا و سیما ونیز فعالیت سیاسی و بازی دراین میدان کمک می گیرد تا داستان نرخ ارز را به جایی که تمایل دارد بکشاند. همتی از همان روزهای نخست فعالیت خود بربانک مرکزی چند دشمن برای بازار ارزی که می خواست را ساخته و پرداخت کرد که در راس آنها صادرکنندگان قرار دارند.

همهم
dir="RTL">همتی در نشست خود در اتاق بازرگانی ایران اعتراف کرد نگاهش به بخش خصوصی و صادرکنندگان نگاه بد بینانه بوده است و البته تاکید کرد اشتباه می کرده است و حالا به نظر می رسد دوباره به دشمن اصلی بازگشت کرده تا افزایش قیمت دلار دربازار آزاد را بر دوش آنها بیندازد و توپ را از زمین بانک مرکزی دورکند. او می نویسد "آنچه که این روزها در بازار ارز می بینیم عمدتاً ناشی از نحوه عملکرد برخی از صادرکنندگانی است که به سبب جو روانی ناشی از افزایش نرخ بنزین و حوادث بعد از آن و شروع تسویه حسابهای تجار با خارجیان در پایان سال میلادی، تلاش می کنند با تعلل، ارزهای صادراتی خود را با نرخ هایی بالاتر عرضه نمایند. به همین دلیل به خاطر اعلام نرخهای غیر واقعی، تقاضای زیادی حتی برای نرخ های کمتر از آن وجود ندارد. " این سخنان را همتی پس از آن گفت که با وجود کاهش قیمت رسمی ارز از سوی بانک مرکزی ایران، نرخ دلار آزاد در بازار تهران بار دیگر سیر صعودی به خود گرفت.پس از آن که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران با متهم کردن صادرکنندگان به کاهش عرضه ارز در بازار، سعی کرد نوسان قیمت دلار طی ۱۰ روز گذشته را توجیه کند، محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با انتشار توئیتی ضمن رد اتهام آقای همتی از بانک مرکزی خواست اطمینان را به بازار ارز ایران باز گرداند.افزایش قیمت بنزین و بروز اعتراض‌های متعاقب آن است که از چند روز پیش آغاز شد. در این مدت قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران نزدیک به هزار تومان معادل ۸.۷ درصد افزایش یافته، به طوری که در پایان داد و ستدهای روز چهارشنبه بهای فروش دلار آزاد به ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.این در حالی بود که بانک مرکزی ایران با کاهش ۱۰۰ تومانی نرخ عرضه دلار در سامانه رسمی صرافی‌های تحت مدیریتش سعی در ارسال سینگال ارزانی به بازار بود ولی فعالان بازار معتقدند عرضه ارز توسط بانک مرکزی کمتر از تقاضای ماه‌های پایانی سال میلادی است.

این رییس بانک مرکزی باید بداند افرادی با کارنامه و سابقه بیشتر و روشن تر از او نیز درهیچ کشوری نتوانست هاند قیمت هیچ کالایی را به میل خود تنظیم کنند و بازار نشان داده است از هرنیرویی قدرتمندتر است . درصورتی که این داوری با دیدگاه رییس بانک مرکزی امروز ایران سازگار باشد درهردوره کوتاه نظرش را تغییر نمی دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها