رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473205

موضع‌گیری پوتین درباره اخراج دیپلمات‌های روس از آلمان

ساعت24-ولادیمیر پوتین اظهار کرد، اخراج دیپلمات‌های روس از آلمان بر سر کشته شدن یک شهروند گرجستانی در برلین بحرانی در روابط دو کشور ایجاد نکرده اما این مساله باید حل و فصل شود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پس از نشست نرماندی در پاریس اظهار کرد: آیا این نوعی بحران در روابط دو کشور محسوب می‌شود؟ این مساله هیچ جنبه خوبی ندارد اما فکر نمی‌کنم بحرانی در این میان وجود داشته باشد و نباید هم بحرانی ایجاد شود. با این حال باید این مساله را حل و فصل کنیم و من و صدر اعظم آلمان دراین خصوص هم‌نظر هستیم و هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا این مساله حل شود و به همکاران آلمانی‌مان در این خصوص کمک کنیم.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اوایل ماه جاری میلادی وزارت امور خارجه آلمان اظهار کرد، دو کارمند سفارت روسیه را بر سر احتمال دست داشتن در قتل یک شهروند گرجستانی در برلین در ماه اوت، عنصر نامطلوب معرفی کرده است. این وزارتخانه همچنین ابراز امیدواری کرد که روسیه فورا در تحقیقات این پرونده همکاری کند. وزارت امور خارجه روسیه بیانیه آلمان در این باره را بی‌پایه و اساس و غیردوستانه توصیف کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از مذاکرات نرماندی در پاریس گفت، طرف آلمانی از مسکو درخواست کرده در تحقیقات این قتل همکاری کند.

پوتین در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره این قتل گفت: طرف روس بارها مساله استرداد این مجرم و قاتل را با همکاران آلمانی مطرح کرده است. متاسفانه در این زمینه به درک متقابلی نرسیده‌ایم.

پوتین تاکید کرد: من بر این باورم که بر مبنای ملاحظات اولیه، اخراج دیپلمات‌هایی که نقشی در این پرونده نداشته‌اند، کار نادرستی است.

او همچنین توضیح داد که در اینگونه مواقع "قانون نانوشته‌ای" وجود دارد مبنی بر اینکه "اگر دیپلمات‌های ما را اخراج کردند، ما هم دیپلمات‌های آنان را اخراج کنیم".

در ماه اوت یک شهروند گرجستانی ۴۰ ساله در یکی از پارک‌های برلین کشته شد. به گفته دفتر دادستان عمومی کل آلمان، این قربانی یکی از اعضای گروه "امارت قفقاز" بوده و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ در چچن با نیروهای فدرال روسیه درگیر بوده است.

پوتین در پاریس به خبرنگاران گفت: می‌دانم شخصی در برلین کشته شده، او فقط یک گرجستانی نبود، او کسی بود که در خصومت‌های جدایی‌طلبان قفقاز نقشی فعال داشت. او در روسیه تحت تعقیب بود. او یک شبه‌نظامی بود.

وی افزود، تنها در یکی از اقدامات تروریستی‌ای که این مرد در آن شرکت داشته، ۹۸ تن را کشته است.

به گفته پوتین، او یکی از سازمان‌دهندگان انفجارهای متروی مسکو بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها