رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473364

با خشکی پوست چه کنیم؟

ساعت 24-خشکی پوست از مشکلاتی است که عوامل درونی و بیرونی در به وجود آمدن آن سهم دارند. با شروع فصل سرما که دما و رطوبت هوا افت می‌کند، احتمال ابتلا به خشکی پوست در کسانی که پوست نرمالی دارند با توجه به عوامل محیطی بالا می‌رود.

پوست
ستفاده از مرطوب‌کننده‌ها در این شرایط محیطی به منظور افزایش رطوبت پوست راهکار مفیدی به شمار می‌آید. در واقع خشکی و ترک پوست، محدود به فصل سرما نیست و گرما و هوای صحرایی که عاری از رطوبت است، می‌تواند اثری مشابه داشته باشد.

وسایل گرم یا سردکننده هوا از جمله دستگاه‌های تهویه مطبوع می‌توانند از عوامل دیگر به وجود آمدن خشکی یا ترک بر روی پوست شما باشند.

بیماری‌های زمینه از جمله پسوزیاریس، درماتیت و کم‌کاری تیرویید نیز از بیماری‌هایی هستند که در صورت ابتلا، پوست را خشک و ترک‌خورده می‌کنند.

دارو درمانی و استفاده از محصولات بهداشتی مرطوب‌کننده می‌تواند در کنار اصلاحات تغذیه‌ای و یا تغییر در سبک زندگی مشکل خشکی پوست را به طور کامل برطرف کند.

ارتباط تغذیه و خشکی پوست

تغذیه سهم چندانی در درمان سریع خشکی پوستی که توسط محیط ایجاد شده ندارد، بلکه قادر است اثری بلندمدت در آب‌رسانی و سلامت پوست داشته باشد. داشتن پوستی مقاوم‌تر و ارتجاعی‌تر در برابر تغییرات محیطی، مستلزم دریافت گروهی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌هاست.

ویتامین‌های گروه B


بیشتر در این باره:
پوست سالم می‌خواهید؟ مصرف این اقلام غذایی را کنترل کنید
مواد خوراکی حاوی گروه ویتامین‌های محلول در آب B، شامل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید فولیک و بیوتین در صورت کمبود در بدن دلیل ایجاد بیماری‌های پوستی از جمله آکنه یا ترک خوردن پوست هستند و در صورت دریافت کافی، قادر به حفظ سلامت پوست در برابر بیماری‌ها و اثرات مخرب آفتاب در خشکی و ترک خوردن پوست هستند.

غلات کامل و سبوس‌دار، سبزیجات برگ سبز، شیر، آووکادو، مرکبات، بادام، تخمه آفتابگردان، حبوبات، موز، مارچوبه، بروکلی، تخم مرغ، گوشت گاو، ماهی و خرچنگ، شیر و ماست کم‌چرب، غلات صبحانه‌ای غنی‌شده و توت فرنگی انواعی از ویتامین‌های گروه B را دارا هستند.

مواد معدنی

برخی از مواد غذایی سرشار از آهن
بیشتر در این باره:
کدام خوردنی‌ها به مقابله با کم‌خونی کمک می‌کنند؟
آهن و روی از دسته مواد معدنی هستند که در سلامت پوست و جلوگیری از خشکی و ترک خوردن پوست نقش زیادی دارند. در واقع روی با خاصیت شبه آنتی‌اکسیدانی، پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد و اشعه آفتاب حافظت می‌کند. از طرفی کمبود آهن و روی می‌تواند باعث خشکی و ترک پوست به خصوص در گوشه‌های لب شود.

جگر، گوشت گاو، مرغ، ماهی، صدف، ماهی مرکب، ساردین، بوقلمون، ماهی تن، سالمون و غلات صبحانه‌ای غنی‌شده، سرشار از آهن هم، که شکل قابل دسترس برای بدن است، هستند و سایر انواع سبزیجات و حبوبات که آهن دارند از نوع نان هم با دسترسی محدود برای بدن هستند که کمبودهای تغذیه‌ای را جبران نمی‌کنند.

روی در انواع گوشت‌ها، غلات صبحانه‌ای غنی‌شده، تخم مرغ، غذاهای دریایی، شیر، حبوبات و مغزه‌ها وجود دارد. با توجه به میزان کمبود، نیاز به مکمل درمانی تعیین می‌شود.

ویتامین C

افزودن برگ نعنا، ریحان یا برش‌هایی از مرکبات به آب مصرفی روزانه، علاوه بر تغییر طعم و افزایش میزان مواد مغذی آب، به سم‌زدایی کمک می‌کند.
بیشتر در این باره:
این مواد غذایی در زمان آلودگی هوا به کارتان می‌آیند
نیاز به ویتامین C از نیازهای دائمی بدن برای حفظ سلامتی است. سلامت لثه‌ها، پوست، لب‌ها و زبان با توجه به آلودگی‌های محیطی و عاداتی نظیر سیگار کشیدن، وابسته به مصرف زیادتر ویتامین‌ها از جمله ویتامین C است.

مرکبات، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، جعفری، توت فرنگی، آناناس، انبه، بروکلی و پاپایا و به شکل عمومی میوه‌ها و سبزیجات تازه درصد زیادی ویتامین C دارند که برای حفظ آب پوست، سفتی، شفافیت و ارتجاع‌پذیری پوست لازم است.

آب سالم و گوارا

مهم‌ترین عامل حفظ سلامت پوست بدن و جلوگیری از خشکی پوست، نوشیدن کافی آب سالم و گواراست. درصد زیادی از بدن انسان را آب تشکیل داده و نوشیدن آب دمای محیط به اندازه کافی به خصوص در فصل‌های گرم سال برای حفظ سلامتی لازم است.

بلافاصله پس از برخاستن از خواب، یک لیوان آب دمای محیط بنوشید.

بهترین نوع آب، آب فیلترشده توسط پارچ‌های تصفیه است. با توجه به وزن بدن شما، میزان نیاز روزانه به آب تعیین می‌شود و در حالی که آب‌های معدنی در شیشه‌های پلاستیکی چندان سالم به نظر نمی‌رسند، بهتر است انواع آب معدنی شیشه‌ای و یا آب شیر را استفاده کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها