رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473546

کوچ بزرگ سرمایه گذاران ایرانی به ترکیه یا دورزدن تحریم ها

ایرانیان مقام نخست سرمایه‌گذاری در ترکیه را گرفتند

ساعت 24 - همین چندماه پیش بود که پدرام سلطانی نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران درگفت وگو با نشریه این نهاد خصوصی خبرداد سخت گیری مقامهای اقتصادی برای فعالیت بنگاهها و نوسان های سیاست خارجی که به نوسان دربازار ها منجر می شود اشتیاق به خروج سرمایه گذاران ایرانی از سرزمین را افزایش داه است. حالات یک نهاد معتبر ترکیه خبر داده است ایران با تاسیس نزدیک به 900 شرکت در 10 ماه سپری شده از سال 2019 در صدر سرمایه گذاران خارجی در ترکیه قرار گرفتند. این اقدام ایرانیان به معنای کوچ بزرگ سرماه از ایران شناسایی می شود در حالی که روند سرمایه گذاری درایران منفی شده است. برخی نیز می گویند این اقدام ایرانی ها شاید برای دورزدن تحریم ها از کشور ترکیه باشد .

کوچ
dir="RTL">براساس آماری که در ترکیه انتشار یافته است ایرانیان در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۹ رکورد ثبت بیشترین شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی را در ترکیه شکسته‌اند. یک کارشناس مقیم استانبول در گفت و گو با دویچه وله علت این امر را توضیح داد.براساس آماری که "مجمع عمومی اتاق‌های بازرگانی و بورس‌های ترکیه" (Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği) در ده ماهه اول سال میلادی جاری، از ژانویه تا اکتبر، ده هزار و ۶۸۲ شرکت سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه تاسیس شده‌اند. در این میان شهروندان ایران با ثبت ۴۹ شرکت سهامی عام و ۷۷۲ شرکت با مسئولیت محدود در صدر سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند.طبق این آمار تعداد شرکت‌های ثبت شده در کلان‌شهرهای ترکیه افزایش داشته و بیشترین شرکت سهامی عام در استانبول به ثبت رسیده و بعد از آن آنکارا، ازمیر، آنتالیا و موغلا در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.داده‌های مجمع عمومی اتاق‌های بازرگانی و بورس‌های ترکیه نشان می‌دهد که در تاسیس شرکت سهامی عام ایرانیان با تاسیس ۴۹ شرکت در راس موسسان شرکت خارجی بوده‌اند. آلمان با ۴۵ شرکت، آذربایجان با ۳۱ شرکت، آمریکا با ۲۲ شرکت، هلند با ۱۹ شرکت و امارات متحده عربی با ۱۷ شرکت به ترتیب در رده‌بندی بعدی قرارگرفته‌اند.شهروندان ایران به لحاظ تاسیس شرکت‌ با مسئولیت محدود هم رتبه نخست را به دست آورده‌اند و در ۱۰ ماهه نخست سال با ۷۷۲ شرکت بیشترین شرکت‌ها را در ترکیه تاسیس کرده‌اند. بعد از ایران سرمایه‌گذاران سوری با ۶۸۴ شرکت، عربستان سعودی با ۳۶۲ شرکت، اردن با ۲۸۸شرکت، عراقی‌ها با ۲۷۴ شرکت و مصری‌ها با ۲۶۰ شرکت نیز در رده های بعدی قرار گرفته‌اند.اما علت تاسیس این شرکت‌ها از سوی ایرانیان چه بوده است و چه عواملی باعث شده است که شهروندان ایران بیشتر جذب بازار ترکیه شوند؟دویچه وله این پرسش را با محمد صالح خاتم، کارشناس امور ایران و ترکیه طرح کرد. او در پاسخ به این سئوال توضیح داد که ثبت رکورد در زمینه تأسیس شرکت از سوی ایرانیان "مسئله چندان غیرمنتظره‌ای نبوده" است و با توجه به مشکلاتی که شرکت‌های ایرانی در امارات دارند و نیز تنوع بازار این کشور تأسیس شرکت‌های ایرانی در ترکیه طبیعی به نظر می‌آید.به گفته این کارشناس مقیم استانبول یکی از مهم‌ترین دلایل ثبت شرکت در ترکیه از سوی ایران و اتباع ایرانی تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایران است. او در ادامه افزود: «رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها مخالفت شدید خود را با تحریم ایران از سوی آمریکا اعلام کرده بود و حتی در نوامبر سال ۲۰۱۸ در نشست حزب حاکم "عدالت و توسعه" گفته بود که ترکیه به هیچ وجه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراهی نخواهد کرد

فرار سرمایه‌گذاران ایرانی

صالح خاتم در ادامه توضیحات خود به چندین عامل دیگر هم اشاره کرد که باعث شده است سرمایه‌گذاران ایرانی بیشتر به طرف بازار ترکیه گرایش پیدا کنند.او تاکید کرد: «علاوه بر مسئله تحریم‌ها، برخی از سرمایه‌گذاران ایرانی نیز با توجه به دورنمای ناروشن اقتصادی ایران و ثبات نسبی لیره ترک، ترجیح می‌دهند به جای آنکه شاهد کاهش ارزش دارایی‌های خود باشند آن را در ترکیه سرمایه‌گذاری کنند و علاوه بر سرمایه‌گذاری، حتی‌الامکان اقامت ترکیه را نیز کسب کنندبه گفته این کارشناس خرید املاک و مستقلات از سوی ایرانیان در ترکیه هم نمود دیگر این سرمایه‌گذاری است. او ضمن اشاره به شرایط ثبت آسان شرکت در ترکیه خاطرنشان کرد که برخلاف ایران ثبت شرکت در ترکیه بسیار با سهولت انجام می‌گیرد و شرکت‌های ثبت شده در ترکیه معافیت‌های مختلف مالیاتی دارند و این مزیت‌ها ترکیه را به بستری مطمئن برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها