رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478009

عسلی که زیر ۷۰ هزار تومان قیمت دارد طبیعی نیست!

ساعت24- دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل گفت: در خرید عسل صرفاً باید به زنبوردار و فروشنده اعتماد کرد چون فرد عادی نمی‌تواند کیفیت عسل را مورد ارزیابی قرار دهد و این کار صرفاً در آزمایشگاه‌های تخصصی صورت می‌گیرد که انجام آن برای مصرف کننده عادی صرفه اقتصادی ندارد.

غلامحسین طهماسبی امروز دوشنبه ۲۳ دی ماه در نشست مطبوعاتی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل که در موسسه تحقیقاتی علوم دامی برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار ملکه زنبور در کشور تولید شده که ۱۰ هزار مورد از آنها اصلاح نژاد شده بودند.

وی ادامه داد: برنامه اصلاح نژاد زنبور ملکه از ۱۶ سال پیش در کشور آغاز شده و با این اصلاح سعی شده در مسیر رفع ضعف‌های زنبورعسل ایرانی و بهبود صفت بچه دهی، بهبود رفتار تهاجمی و بهبود تولید عسل گام برداشته شود.

این مسئول توضیح داد: ۲۴ نژاد از زنبور عسل در کل دنیا وجود دارد که نژاد ایرانی آن در ایران، ترکیه، سوریه وعراق پرورش داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰۰ کلنی زنبور عسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور نگهداری می‌شود که با اصلاح نژاد زنبور ملکه آنها در طول چند نسل گذشته توانسته‌ایم به دستاوردهای مثبتی دست یابیم.

وی اضافه کرد: با اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل ایرانی توانسته‌ایم بین سه نسل اول این زنبورها با سه نسل آخر تفاوت زیادی ایجاد کنیم.

طهماسبی اظهار کرد: مقایسه سه نسل آخر این زنبورها با سه نسل اول نشان می‌دهد رفتار تهلاجمی نسل آخر زنبورهای اصلاح نژادشده ۱۳.۵ برابر از نسل اول کمتر، تولید عسل آنها سه برابر بیشتر و صفت بچه دهی آنها نیز ۲۰ برابر کاهش یافته است.

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل گفت: عمر مفید زنبور ملکه دو سال است و بعد از این مدت راندمان ملکه کم می‌شود.

این مسئول با اشاره به قیمت هر کیلو عسل افزود: هر کیلو عسل در بازار بین۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد البته گاه مشاهده شده در برخی نمایشگاه‌ها عسل با قیمت۳۵۰ هزار تومان هم عرضه شده که معقول به نظر نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه عسل مشمول استاندارد اجباری نیست افزود: علی رغم تلاش‌های صورت گرفته عسل جزء محصولاتی که استاندارد اجباری دارند قرار ندارد و صرفاً برخی تولید کنندگان نسبت به دریافت استاندارد تشویقی برای محصول خود اقدام کرده اند.

وی در پاسخ به اینکه آبا مردم می‌توانند کیفیت عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهند توضیح داد: در خرید عسل صرفاً باید به زنبوردار و فروشنده اعتماد کرد چون فرد عادی نمی‌تواند کیفیت عسل را مورد ارزیابی قرار دهد و این کار صرفاً در آزمایشگاه‌های تخصصی صورت می‌گیرد که انجام آن برای مصرف کننده عادی صرفه اقتصادی ندارد.

این مسئول در ادامه باگلایه از واردات قاچاق ملکه زنبور عسل ادامه داد: تا کنون هیچ مجوزی برای واردات ملکه به کشور صادر نشده و ملکه‌هایی که وارد شده‌اند قاچاق بوده که این امر باعث شده پنج بیماری جدید ویروسی زنبور عسل واردکشور شود.

وی همچنین از کاهش صادرات عسل ایران خبرداد و گفت: در سال ۹۳ بیش از ۵۰۰۰ تن عسل از کشور صادر شده بود این در حالی است که این میزان در سال ۹۷ به کمتر از ۱۰۰۰ تن رسیده است.

طهماسبی اعمال تحریم‌ها، بسته بندی نامناسب وکیفیت نه چندان مطلوب برخی عسل‌های تولیدی را از عوامل کاهش صادرات عسل ایران دانست.

وی گفت: در حال حاضر هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در کشور وجود دارد که ۸۵ هزار زنبوردار در سال گذشته از آنها ۹۰ هزار تن عسل برداشت کرده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها