رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478073

گام بلند بورس به سمت قله 400 هزار واحدی

ساعت24 -شاخص کل بورس تهران که از ابتدای این هفته موج صعودی بسیار پرقدرتی را آغاز کرده است، دیروز هم با جهش 4.4 درصدی توانست خود را به رکورد تاریخی 392 هزار واحد برساند.

بورس
شاخص کل بورس تهران که از ابتدای این هفته موج صعودی بسیار پرقدرتی را آغاز کرده است، دیروز هم با جهش 4.4 درصدی توانست خود را به رکورد تاریخی 392 هزار واحد برساند.

به گزارش خراسان، با رشد دیروز، رشد شاخص در هفته جاری به 32 هزار واحد رسید. این در حالی است که هفته قبل بر اثر تنش های نظامی، بازار 30 هزار واحد افت کرده بود. هفته قبل، حقوقی ها حمایت قابل توجهی از بازار انجام دادند و در قیمت های پایین خریدار بودند و طی هفته جاری به مرور در حال عرضه سهام خریداری شده در هفته قبل و شناسایی سود هستند.


رشد پرشتاب بورس و فرابورس در حالی ادامه دارد که اخبار بنیادین و حتی گزارش های 9 ماهه همچنان در حاشیه قرار گرفته و تنها جریان نقدینگی و نحوه عرضه حقوقی ها و حجم خرید حقیقی هاست که تعیین کننده روند بازار است.


در اکثر نمادهای بزرگ، شاهد فروش سنگین حقوقی ها هستیم. مثلا دیروز در نماد سایپا حقوقی ها 63 درصد فروش و تنها 3 درصد خرید را به خود اختصاص دادند. در نماد بانک ملت هم 84 درصد فروش مربوط به حقوقی ها بود. این موضوع (عرضه حقوقی ها) در معاملات دیروز طی ساعاتی موجب بازشدن صف های خرید شد اما هجوم مجدد حقیقی ها برای خرید، دوباره صف های سنگینی ایجاد کرد. در مجموع حدود 900 میلیارد تومان سهام از حقوقی ها به حقیقی ها منتقل شد. این شرایط در کنار بازگشایی نماد فولاد مبارکه باعث شد تا شاخص کل یک رشد کم نظیر 4.4 درصدی را تجربه کند.

انتظار می رود طی دو روز باقی مانده از هفته جاری، موج عرضه حقوقی ها و خرید حقیقی ها بازار را در کانال 400 هزار واحد به تعادل برساند. به این ترتیب حقوقی ها که هفته گذشته در شرایط نامناسب بورس با خرید سنگین، از بازار حمایت کردند، اکنون در قیمت های بالاتر سهام خریداری شده را فروختند.


اگرچه تحلیل گران معتقدند علت اصلی جهش سهام در مقطع فعلی، جبران ریزش هفته قبل و همچنین جریان نقدینگی ناشی از موج خوش بینی است اما برخی رویدادهای واقعی نیز در حال رخ دادن است. از جمله بازارهای جهانی دیروز هفته خود را عمدتا مثبت آغاز کردند. گزارش های عملکرد 9 ماهه شرکت ها هم به مرور در حال ارسال است که در برخی گروه ها عملکرد مناسبی را نشان می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها