رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 478099

جایی که مفهوم انتخابات شکل نگرفته لیست نمیدهیم

ساعت24-پس از کش و قوس‌های بسیار و اظهارات متعدد پیرامون دید باز و با اغماض شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بالاخره یکشنبه نتایج احراز صلاحیت نامزدها اعلام شد و همانطور که بسیاری از قبل پیش‌بینی کرده بودند بازهم شورای نگهبان دست به رد صلاحیت‌های گسترده زد و این بار در حرکتی جالب توجه چیزی حدود 90 نفر از نمایندگان فعلی مجلس را که مورد تایید همین شورای نگهبان بودند، رد صلاحیت کرد.

محمود میرلوحی
امری که جای تامل بسیاری دارد. از طرف دیگر با این رویکرد در رد صلاحیت‌ها که نه تنها اصلاح‌طلبان بلکه برخی چهره‌های مستقل نیز رد صلاحیت شده‌اند، قطعا شاهد انتخاباتی حداقلی خواهیم بود و مردم نیز رویکرد مثبتی نشان نخواهند داد. از طرف دیگر اصلاح‌طلبان نیز که تاپیش از این همه چیز را منوط به شورای نگهبان کرده بودند تقریبا تکلیف خود را فهمیده‌اند که چگونه در انتخابات حاضر خواهند شد. برای بررسی شرایط جامعه، رد صلاحیت‌های گسترده، شرایط اصلاح‌طلبان در انتخابات و... «آرمان ملی» با سیدمحمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید:

طی چند روز گذشته نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس اعلام شد؛ با توجه به رویکرد حداقلی شورای نگهبان شرایط را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به‌نظر می‌آید که با توجه به شرایط کنونی کشور و حوادثی که در مسیر تشییع شهید سلیمانی اتفاق افتاد باید برای انتخابات خیلی دغدغه داشت. از مجموعه حوادث توقع این بود که شورای نگهبان این دیوار بلند میان بخش‌های خودی و غیر خودی را بردارد و همه کسانی که در چارچوب قانون اساسی و افرادی که در این کشور سابقه خدمت و سلامت دارند بتوانند در انتخابات شرکت کنند. از طرف دیگر قبلا گفته شده بود که همه افراد به شرط نداشتن خلاف مالی و اخلاقی و نداشتن مشکل با نظام می‌توانند تایید صلاحیت شوند. با این حال به نظر می‌رسد که متاسفانه ظاهر قضیه این نیست و چهره‌های خدوم فراوانی که در سال‌های دفاع مقدس و سال‌های مختلف سالم و پاکدست خدمت کردند به دلیل عدم التزام به اسلام و نظام رد صلاحیت شدند، اما می‌گویند که مسائل مالی داشتند. خیلی باید تاسف خورد و از این روند نگران بود. به‌نظرم تعبیر درست یکی از رسانه‌ها مبنی بر قلع و قمع چهره‌های اصلاح‌طلب صورت گرفته و باید دید چه اتفاق می‌افتد. وقتی امثال آقای مطهری، صادقی و مقیمی را برای مجلس غیر خودی می‌دانند، باید نگران بود که مجلس آینده مجلسی باشد که تقریبا نمایندگان بخش‌های مهمی از جامعه در آن حضور نداشته باشند. این نگاه وضع مجلس را به جایی رسانده که امروز مجلس نماینده بخش محدودی از کشور شده و در بزنگاه‌ها و شرایط حساس از اینکه راس امور باشد و تصمیمات اصلی را به آن واگذار کرد، به جایی رسیده که در مورد قیمت بنزین هم مورد مشورت قرار نمی‌گیرد چه رسد به مسائل مهم‌تری همچون سیاست داخلی، خارجی، امنیتی و اقتصادی و...

در برخی مقاطع پس از رد صلاحیت‌های اولیه مذاکراتی در جهت تایید صلاحیت برخی چهره‌ها صورت گرفته؛ اساسا با این رویکردی که شورای نگهبان اتخاذ کرده اصلاح‌طلبان درصدد مذاکره مجدد برای تایید صلاحیت نامزدهای بیشتر برخواهند آمد؟

ما فکر می‌کردیم که شرایط فعلی کشور منجر به این شود که شورای نگهبان مقداری در رویکردها و رفتارهای خود تغییر بدهد. حال که در بر همان پاشنه می‌چرخد و با این گستردگی رد صلاحیت‌ها کاندیداهای یک جریانی قلع و قمع می‌شوند، چه فرقی می‌کند که چند نفر دیگر هم تایید شوند؟ آقای تابش که در همه انتخابات تایید می‌شده رد شده و رفتارهای سلبی شورای نگهبان تشدید شده است. از این رو دلیلی پیدا نمی‌شود که حداقل زمینه‌های خوش‌بینی را در مورد انتخابات فراهم آورد.

تحلیل شما از رد صلاحیت‌های گسترده چگونه است؛ اساسا باید منتظر مجلسی یکدست باشیم یا رویه به سمت و سوی دیگری خواهد رفت؟

اتفاقا من نه‌تنها یکدستی نمی‌بینم بلکه معتقدم مجلس آینده بی‌دست است. این مسیری است که مجلس را به بی‌دستی می‌کشاند و فرصت را از کشور می‌گیرد. تاکنون همه نتیجه یکدستی و تک‌صدایی را دیدیم که کارآمدی ندارد. آنچه که اکنون از دورنمای مجلس یازدهم می‌توان دید مجلسی دارای قدرت خیلی محدود است و در تراز مجالس قدرتمندی چون مجلس اول و دوم نخواهد بود. این مجالس قوی با عملکرد تاثیرگذار بودند که امام(ره) می‌فرمودند مجلس در راس امور و عصاره فضایل ملت است. اما امروز مجلس به جایی رسیده که اساسا کسی تصور راس امور بودن از آن ندارد. اخیرا مرکز افکارسنجی ایسپا نظرسنجی کرده بود که در آن نشان می‌داد مردم چه برداشتی از جایگاه، ظرفیت و قدرت این مجلس دارند. وقتی که سخن از اقتدار و جایگاه نظام می‌گوییم همین‌هاست که دولت، مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و... دارد که مجموعا تشکیل یک نظام می‌دهند. وقتی که مجلس به این سطح نازل از قدرت و جایگاه می‌رسد دلایلش همین رویکردهاست. وقتی تابلوی ورود ممنوع جلوی ورود یک جریان نصب می‌کنند، با قانون اساسی و اصول نظام همخوانی ندارد.

اصلاح‌طلبان پیش از اعلام نتایج گفته بودند که بستن لیست در تهران و شهرستان‌ها منوط به عملکرد شورای نگهبان است با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده اساسا نباید منتظر لیستی از سوی اصلاح‌طلبان بخصوص درتهران باشیم؟

بر آورد من این است که اصلاح‌طلبان هر جایی که نامزد داشته باشند لیست معرفی می‌کنند و شواهد و قرائن این را نشان می‌دهد جاهایی که مفهوم انتخابات شکل نگیرد بنا نیست که لیستی داده شود. قرار نیست که به هر صورت وارد انتخابات شویم و افراد ناشناخته مثل دوره قبل معرفی کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها