رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478110

تعجب عضو جبهه پایداری از ردصلاحیت برخی نمایندگان مجلس فعلی /شورای نگهبان سعه صدر بیشتری داشته باشد/پایداری ائتلاف میکند یا مستقل میآید؟

ساعت24-عضو جبهه پایداری گفت: در بین نمایندگان ردصلاحیت شده، کسانی هم بودند که عضو و نسبتا از نامداران فراکسیون ولایی هستند اما تایید نشدند مثلا سخنگوی فراکسیون تایید صلاحیت نشد بنابراین این طور نبوده که فقط از نمایندگان فراکسیون امید تایید صلاحیت نشده باشند.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره ردصلاحیت ۹۰ نماینده مجلس دهم گفت: عضو شورای نگهبان نیستم و در جریان پرونده ها قرار ندارم، همچنین نمی خواهم بگویم اشتباه نمی شود چون خودم دو دوره قبل رئیس شورای نظارت بر انتخابات شوراها در خراسان رضوی بودم می دانم قضاوت درباره افراد و اشخاص خیلی سخت است چون گزارشات مختلفی به هیأت نظارت می آید و این هیأت باید براساس یافته‌های خود به جمع بندی برسد و در نهایت تصمیم بگیرد.

وی افزود: مصاحبه آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نشان می دهد که براساس مستنداتی نتیجه بررسی صلاحیت نامزدها اعلام شده است و نامزدهایی که تأیید صلاحیت نشدند فرصت دارند مراجعه کنند و در سطح بالاتری توسط اشخاص دیگری موضوع صلاحیت مورد رسیدگی قرار گیرد. امیدواریم حق هیچ ذی‌حقی ضایع نشود چون تأیید یا ردصلاحیت اشتباهی یک نامزد به معنی ضایع شدن حقوق مردم است.

وی افزود: ما از زندگی خصوصی دوستان نماینده اطلاعی نداریم اما حقیقتا انتظار نداشتم برخی نمایندگان تأییدصلاحیت نشوند. از این رو عدم تأییدصلاحیت آنها برای من محل تعجب بود و سئوال هم کردم. البته من نه قاضی هستم و نه به پرونده ها دسترسی دارم. در بین نمایندگان ردصلاحیت شده، کسانی هم بودند که عضو و نسبتا از نامداران فراکسیون ولایی هستند اما تأیید نشدند مثلا سخنگوی فراکسیون تأیید صلاحیت نشد بنابراین این طور نبوده که فقط از نمایندگان فراکسیون امید تأیید صلاحیت نشده باشند.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار کرد: لیستی در اختیار من نیست که بدانم ۹۰ نماینده ردصلاحیت شده چه کسانی هستند اما کسانی که می شناسم بعضا کسانی بودند که از ردصلاحیت شان تعجب کردم. امیدوارم شورای نگهبان با یک سعه صدر و دقت بیشتری به درخواستهای بررسی مجدد رسیدگی کند. آنچه می دانم بین کلانشهرها مشهد تنها شهری است که تمام نمایندگان ثبت‌نامی آن تأیید صلاحیت شدند. آقای شیران نامزد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشد اما آقایان کریمی قدوسی، بحرینی، پژمانفر و من که ثبت نام کردیم همه تأیید صلاحیت شدیم.

بخش مهمی از ردصلاحیت‌ها به مسائل مالی نامزدها مربوط است

همچنی، ناصر ایمانی، فعال و تحلیلگر سیاسی باور دارد که در این دوره انتخابات نباید ردصلاحیت‌ها را صرفا به دلیل مسائل سیاسی دانست. او در تحلیل شرایط انتخاباتی کنونی کشور گفت: یک نکته مهم را باید در تایید صلاحیت‌ها و ردصلاحیت‌ها لحاظ کرد و آن موضوعی است که سخنگوی شورای نگهبان گفته است. بر اساس سخنان آقای کدخدایی ردصلاحیت‌های این دوره به دلایل مالی رخ داده و مسائل سیاسی در میان نبوده است. بنابراین صرفا نباید ردصلاحیت‌های هر دو جبهه سیاسی یعنی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را سیاسی دانست. نمی‌گویم که مطلقا ردصلاحیت‌های سیاسی در کار نبوده اما بخش قابل توجهی از ردصلاحیت‌ها به مسائل مالی نامزدها مربوط است؛ به‌نحوی که برخی از نامزدهای اصلاح‌طلب و اصولگرا پرونده‌هایی دارند یا گزارش‌هایی از آنها به شورای نگهبان رسیده است که تأیید صلاحیتشان را ناممکن کرده است.

ایمانی درباره چیدمان جبهه اصولگرایی در مجلس آینده باتوجه به ردصلاحیت‌هایی که در این دوره رخ داده است و احتمال ارائه لیست مستقل از سوی جبهه پایداری، تصریح کرد: من درباره رویکرد انتخاباتی جبهه پایداری از چندماه پیش گفتم که احتمالا اعضای این جبهه حاضر به ائتلاف با مجموعه جریان اصولگرایی نخواهند شد و لیست مستقل خواهند داد. امروز هم می‌گویم که اگر لیست مستقل بدهند با اقبال مردمی روبه‌رو نمی‌شوند و لیست ائتلافی رأی می‌آورد.

او درباره ردصلاحیت‌های جبهه اصلاحات هم خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه اصلاح‌طلبان می‌گویند، جبهه اصلاحات با ردصلاحیت‌های بالایی روبه‌رو نشد. و شاید تعداد ردصلاحیت‌های چهره‌های سرشناس آنان به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. مشکل اصلاح‌طلبان این است که اساسا در این دوره همتی برای حضور در انتخابات نداشتند. و کلا چهره‌های شاخص آنان پا به میدان انتخابات نگذاشتند. در حقیقت شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی نقش چندانی در نبود چهره‌های شاخص آنها نداشتند؛ هرچند ممکن است برخی از آنها هم در بررسی اعتراض‌ها تأیید شوند اما در صورت تأیید هم فروغ چندانی نخواهند داشت. پس چه همه آنها تأیید صلاحیت می‌شدند یا نمی‌شدند با بحران ارائه لیست انتخاباتی مواجه بودند. از سوی دیگر در این دوره انتخابات تقریبا تعداد ردصلاحیت‌ها در دو جبهه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برابر بود و اصلاح‌طلبان دست‌ِکم در این دوره نمی‌توانند بگویند که شورای نگهبان زمینه حضور اصولگرایان را فراهم کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها