رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478158

رفتارهای تحریک‌آمیز و اظهارات خصمانه لندن نشانه چیست؟

ساعت24- رفتارهای تحریک‌آمیز و اظهارات خصمانه مقامات انگلیس علیه تهران حاکی از این است که انگلیسی‌ها این روزها به دنبال جلب رضایت ترامپ به هر قیمتی هستند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس چهره مورد علاقه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دومنیک راب وزیر خارجه وی ظاهرا جلب رضایت کاخ سفید را در اولویت‌های ویژه‌ خود قرار داده اند. احتمالا دلیل این تلاش برای جلب تایید و حمایت آمریکا به اجرای برگزیت و جدایی این کشور از ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپا برمی گردد تا از این طریق بتوانند خلاء اقتصادی و امنیتی ناشی از برگزیت را با حمایت آمریکا پر کنند.

در راستای جلب رضایت آمریکا اخیرا مسوولین انگلیس رفتارها و اظهاراتی علیه تهران داشته اند.

در همین راستا دومنیک راب وزیر امور خارجه انگلیس به نمایندگان پارلمان انگلیس گفته است که در راستای اعمال اقدامات تنبهیی لازم در قبال ایران در صورت لزوم، دولت انگلیس قصد دارد یک نظام تحریمی مستقل از اتحادیه اروپا را تدوین کند تا بتواند پس از خروج از اتحادیه اروپا بر مبنای آن نسبت به اعمال تحریم‌های لازم علیه ایران در قالب مسدود کردن دارایی‌ها و منع صدور روادید اقدام کند.

راب مدعی شد: «حکومت ایران اکنون بر سر یک تقاطع مهم قرار گرفته است. می‌تواند بیشتر و بیشتر در انزوای سیاسی و اقتصادی فرو برد و یا گزینه دیگری که پیش رو دارد را انتخاب کند. درهای دیپلماسی هنوز باز است. اکنون زمان آن است که ایران به دیپلماسی روی بیاورد و یک راهکار صلح‌آمیز را برای آینده ترسیم کند.»

این سخنان تهدید آمیز و ادعاهای نخ نمای وزیر امور خارجه انگلیس حاکی از این است که لندن در مسیر سیاست‌های ترامپ قرار گرفته است.

احضار سفرا

در چند روز اخیر تنش‌ها میان ایران و انگلیس بالا رفته است؛ سفیر بریتانیا در ایران در جریان نا آرامی‌های شنبه شب برای دقایقی بازداشت و بعد از معرفی خود و تاییدآن از سوی سید عباس عراقچی آزاد شد. با این حال و علیرغم رفتار غیر متعارف این دیپلمات انگلیسی، و وزیر امور خارجه این کشور ادعا کرد:‌ «دستگیری او بدون دلیل و توضیح انجام شد و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. با توجه به رفتاری که با سفیر ما انجام شده است، ما در حال بازبینی اقدامات امنیتی برای سفارتخانه خود در تهران هستیم.»

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: «او زندانی نشد، در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شد. وقتی پلیس به من گفت یک فرد خارجی را دستگیر که مدعی است سفیر بریتانیا است من گفتم امکان ندارد. پس از گفتگوی تلفنی با او در کمال تعجب متوجه شدم که خودش است. یک ربع بعد آزاد شد.»

دومنیک راب اعلام کرد که حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در اعتراض به بازداشت سفیر انگلیس در تهران، به وزارت امور خارجه انگلیس احضار شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در دو توییت به موضع گیری انگلیس در خصوص تحریم ایران پاسخ و هشدار داده و پیامی برای بقیه کشورهای اروپایی فرستاده است:

۱) قصور دیپلماتیک؟ انگلیس طوطی‌وار از خط آمریکا تبعیت می‌کند و کورکورانه در ماجراجویی تروریستی آن در منطقه مشارکت می‌کند. آخرین باری که انگلیس توسط آمریکا به رسوایی کشیده شد، در جنگ عراق بود. نتیجه چه بود؟ برای ایجاد تغییر، مسیر شرافتمندانه را در پیش بگیرید: بدهی به ایرانیان را که دادگاه به آن حکم داده است، پرداخت کنید.

۲) به مدت ۲۰ ماه، گروه سه کشور اروپایی (E۳) –به تبعیت از سیاست مماشات انگلیس– در برابر دیکته‌های آمریکا تعظیم کرده است. این مسأله آنها را به هیچ جا نرسانده و هرگز نخواهد رساند. گروه سه کشور اروپایی می‌توانند برجام را نجات دهند اما نه با مماشات با قلدر و فشار بر طرف متعهد، بلکه باید در اجرای تعهدات خود جرات به خرج دهد.

دنباله روی از آمریکا

اما این نخستین بار نیست که انگلیس مواضعی شبیه به آمریکا اتخاذ می‌کند. مهرماه امسال به دنبال حمله حوثی‌های یمن به مواضع نفتی آرامکو در عربستان انگلیس همسو با آمریکا ایران را متهم کرد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در عملیات حمله تلافی‌جویانه ارتش یمن به تاسیسات نفتی آرامکو از عربستان سعودی اعلام حمایت کرد. نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که ممکن است ارتش انگلیس در ائتلاف کمک به تأمین امنیت عربستان در مقابل هرگونه تهاجم آتی مشارکت کند.

پیش از آن نیز در جریان حمله به نفت کش‌ها در دریای عمان، جرمی هانت وزیر امور خارجه وقت انگلیس بدون هیچ گونه مستندی، ادعای همتای آمریکایی خود علیه ایران در حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان را تکرار کرد. هانت با اشاره به ادعای همتای آمریکایی خود اعلام کرد که با توجه به اطلاعات به دست آمده، این نتیجه به دست آمده که حمله به نفت‌کش‌ها کار ایران بوده است.

هانت گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفت‌کش را قبول نکنیم.»

تا جایی که در اواسط آذر ماه در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به انگلیس برای شرکت در اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) «جرمی کوربین» رهبر حزب مخالف دولت هشدار داد که بوریس جانسون از دنباله روی و چاپلوسی دونالد ترامپ دست بردارد.

کوربین با انتشار پیامی در توییتر فرازهایی از سخنان خود را در کمپین انتخاباتی بازنشر داد که گفته است:‌ ۱۶ سال پیش من نسبت به حمله و اشغال عراق هشدار دادم. گفتم این اقدام مجموعه‌ای از درگیری‌ها و نفرت را به دنبال خواهد داشت که منجر به جنگ، تروریسم و شوم بختی نسل‌های آینده خواهد شد.

او حمله تروریستی و مرگبار در لندن بریج را که دو کشته و سه مجروح برجای گذاشت، نتیجه سیاست‌های مداخله‌جویانه دولت‌های آمریکا و انگلیس در سال ۲۰۰۳ میلادی توصیف کرد و گفت: من یکی از معدود نماینده‌های پارلمان بودم که نسبت به حمله ناتو علیه لیبی در سال ۲۰۱۱ هشدار دادم. انگلیس نباید در این درگیری مشارکت می‌کرد.

کوربین همچنین به حمایت تسلیحاتی دولت انگلیس از عربستان سعودی اشاره کرد که دشمن حقوق بشر و عامل طولانی شدن بحران انسانی در یمن است. رژیمی که به گفته او در امور داخلی سایر کشورها دخالت می کند و جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را به قتل می‌رساند.

پیروی انگلیس از آمریکا در تقابل با تهران مشابه دنباله روی این کشور از آمریکا در جنگ‌های افغانستان و عراق است، لندن وارد بازی خطرناکی شده است بازی خطرناکی که می‌تواند به باتلاقی برای انگلیس تبدیل شود

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها