رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478999

معاون پمپئو: توپ در زمین ایران است

ساعت24-معاون وزیر خارجه آمریکا با قانونی دانستن تظاهرات عراقی‌ها علیه دولت این کشور، تهران را به داشتن نقشی منفی در عراق متهم کرد.

laquo;دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، در مصاحبه با شبکه «کردستان24»، ضمن متهم کردن ایران به دخالت در امور عراق، از اعتراضات در این کشور حمایت کرد.

شنکر - در این مصاحبه که روز نهم ژانویه و حین سفرش به اربیل انجام گرفته و امروز منتشر شد - با بیان اینکه منطقه کردستان عراق شریک بسیار خوبی برای آمریکا در مبارزه با تروریسم است، گفت: «ما انواع حمایت‌ها از اقتصادی گرفته تا نظامی را به [نیروهای] پیشمرگه ارائه می‌دهیم. شما شرکای بسیار خوبی برای ایالات متحده هستید».

بر این اساس، وی تقدیر از موضع اربیل در قبال حوادث اخیری که برای سفارتخانه آمریکا در بغداد پیش آمد، مدعی شد «نیروهای تحت حمایت ایران» به این مکان حمله کرده بودند و اینکه «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق آن را محکوم کرد مایه خرسندی واشنگتن است.

این مقام آمریکایی سپس با حمایت از اعتراضات اخیری که در عراق رخ داده، آنها را «قانونی» خوانده و اظهار داشت که واشنگتن از همان روز اول حامی آنها بود.

شنکر با ادعای اینکه معترضان عراقی مسالمت‌آمیز بوده و فقط به دنبال پایان فساد و دولتی بهتر هستند، مدعی شد: «نیروهای وفادار به ایران اما آنها را با خشونت سرکوب می‌کنند».

وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود در تلاش برای ربط دادن تلفات اعتراضات عراق به گروه‌های مقاومت در عراق، مدعی شد ایران «نقشی غیرسازنده و بسیار منفی» در این کشور دارد.

معاون وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن به دنبال کاهش تنش‌ها با ایران و دیگر طرف‌ها در منطقه است، با لحنی تهدیدآمیز گفت: «توپ در زمین ایران است. ما به دنبال جنگ نیستیم. اما تحمل نمی‌کنیم که در اینجا یا هیچ مکان دیگری، مورد حمله ایران یا نوابش قرار بگیریم».

شنکر انتقام موشکی ایران و حمله به پایگاه «عین‌الاسد» را ناقض حاکمیت عراق توصیف کرد اما حمله تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق شد، را نه تنها ناقض حاکمیت بغداد ندانست بلکه آن را اقدامی در دفاع از منافع امنیت ملی واشنگتن دانست.

وی با اتهام‌زنی به ایران و گروه‌های مقاومت عراقی به حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق، دولت بغداد را متهم کرد که عامدانه و برخلاف الزامات بین‌المللی که داشت نیروهای امنیتی را برای دفاع و حفاظت از نظامیان آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به کار نگرفته است.

این مقام آمریکایی طرح پارلمان عراق برای اخراج نظامیان خارجی از این کشور را «قطعنامه غیرالزام‌آور» توصیف کرده و گفت که برای برگرداندن نظر بغداد با آن در تماس هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها